icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Autonomiczna przyszłość transportu. 5 wniosków z seminarium Mobility City 2019 (RELACJA)

Europa przechodzi rewolucję elektrycznej, współdzielonej i zintegrowanej mobilności w miastach. Kolejnym krokiem jest autonomizacja – ocenili uczestnicy seminarium Mobility City 2019, które Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA), wspólnie z Grupą Renault, zorganizowało w Warszawie. W ramach wydarzenia, po raz pierwszy w Polsce, zaprezentowany został autonomiczny pojazd koncepcyjny Renault EZ-GO.

 Seminarium Mobility City 2019 zostało zorganizowane w ramach finału konkursu „Renault Easy City. Design the Future” na Placu Defilad w Warszawie. Przedstawiamy wybrane wnioski z konferencji. 

  1. Autonomiczność dzieje się tu i teraz

 Po pierwsze, uczestnicy konferencji mieli okazję przejechać się koncepcyjnym samochodem autonomicznym czwartego stopnia – Renault EZ-GO. Pojazd ma być wykorzystywany w przyszłości jako taksówka. Obecnie jest testowany przez producenta. To namacalne doświadczenie autonomizacji prowadzi do jednego wniosku – przełomowe zmiany w motoryzacji dzieją się tu i teraz, zachodzą na naszych oczach. Zarówno wielkie koncerny, takie jak Grupa Renault, ale i ambitne startupy, takie jak na Waymo, uczestniczą w wyścigu technologicznym, którego celem jest pełna autonomizacja transportu. Takie rozwiązania są obecnie testowane na wszystkich kontynentach.

– Mobilność jest jednym z kluczowym elementów zrównoważonego rozwoju miast. Grupa Renault jest obecnie aktywna we wszystkich obszarach inteligentnej miejskiej mobilności. Prowadzimy również testy elektrycznych pojazdów autonomicznych w ramach systemów transportu publicznego. Według Renault przyszłość należy do mobilności elektrycznej, autonomicznej i interaktywnej. W najbliższych latach Grupa planuje stworzyć 15 autonomicznych modeli. Pojazdy-roboty sprzyjają również rozwojowi nowoczesnej mobilności na żądanie – mówił Vincent Carré, Deputy Director International Sales Development Renault Groupe.

  1. Najpierw bezpieczeństwo, następnie komfort

 Za 90–95 proc. wypadków na drogach odpowiada kierowca, a nie technologia. Ograniczenie wypadków i wzrost bezpieczeństwa należy uznać za wiodącą przesłankę rozwoju pojazdów autonomicznych – można było usłyszeć podczas seminarium. Autonomizacja ma jednak nie tylko zwiększyć nasze bezpieczeństwo, pozytywnie wpłynąć na ekonomikę transportu, ograniczyć korki czy poprawić komfort podróżowania, ale przede wszystkim podnieść poziom jakości naszego życia.

– 3/4 osób na świecie mieszka w miastach w związku z czym trzeba im dostarczyć rozmaite towary i usługi. Samochody autonomiczne idealnie nadają się do realizacji takich zadań. Renault jest liderem w zakresie elektromobilności i technologii jazdy autonomicznej. Realizujemy wiele innowacyjny projektów z obu tych dziedzin. Przykładowo na portugalskiej wyspie Porto Santo tworzymy nowatorski system energetyczny oparty na energii z OZE i samochodach elektrycznych. Renault zaprezentowało wiele pojazdów wykorzystujących technologię jazdy autonomicznej, takich jak np. EZ-GO, EZ-PRO oraz EZ-ULTIMO. Przeprowadzamy zakrojone na szeroką skalę testy takich samochodów. Już teraz we Francji po drogach publicznych regularnie porusza się samosterujący Renault Symbioz. Prace nad regulacjami prawnymi umożliwiającymi wprowadzenie do ruchu pojazdów autonomicznych toczą się także w wielu innych państwach – mówił Andrzej Gemra z Grupy Renault.

  1. Miasta naturalnym ekosystemem dla autonomizacji

 Europejskie miasta od lat dążą do zapewnienia zeroemisyjnej, zrównoważonej i efektywnej mobilności dla swoich obywateli. Autonomizacja jest odpowiedzią na oczekiwania społeczne.

– Modelem biznesowym jest jak na razie sprzedaż samochodów, jednak ulegnie to niebawem zmianie. Pojazdy autonomiczne wpłyną na zmniejszenie ilości pokonywanych kilometrów oraz wpłyną na poprawę bezpieczeństwa. Przyszłość to zintegrowane aplikacje, współdzielenie podróży, pojazdy autonomiczne, car sharing, transport publiczny oraz transport na żądanie. Dzięki autonomizacji zmniejszy się liczba pojazdów, zwiększy się wolna przestrzeń w miastach oraz spadnie poziom szkodliwych emisji. Przed nami liczne wyzwania, różne w zależności od konkretnego miasta. Analizy i badania pokazują nam, że złoty środek jest możliwy do określenia. Przyszłością jest współdziałanie kluczowych podmiotów z sektora mobilności. To potrzeby klienta kształtują rynek – mówiła Martyna Abendrot-Miłuńska z PTV Group. Firma to światowy lider oprogramowania i danych transportowych, z którego technologii korzysta 2,5 tys. inteligentnych miast na całym świecie. 

  1. Pojazdy autonomiczne są wszędzie i nigdzie. Dlaczego?

Wszyscy mówią o pojazdach autonomicznych, ale nikt ich nie widział. Przynajmniej do czasu organizacji seminarium Mobility City 2019. Podczas spotkania mogliśmy jednak usłyszeć o pojazdach samosterujących widzianych z polskiej perspektywy. Jakie są główne wyzwania związane z testowaniem pojazdów autonomicznych w ruchu drogowym na drogach publicznych w Polsce?

– Obecne wyzywania koncentrują się zarówno wokół technologii, jak i kwestii regulacyjnych. Naturalnym liderem w zakresie samochodów autonomicznych w Polsce jest obecnie Ministerstwo Infrastruktury, z uwagi na zakres działalności tego resortu. Definicję pojazdu autonomicznego i możliwość testowania takich samochodów na drogach publicznych wprowadziła Ustawa o elektromobilności. Po spełnieniu odpowiednich warunków, pojazdy autonomiczne mogą już być testowane na naszych drogach. Wdrażanie samochodów samosterujących wymaga podjęcia trzech dalszych kroków: przeprowadzania symulacji, testów na zamkniętych torach oraz testów na drogach publicznych – mówił Marcin Ślęzak z Instytutu Transportu Samochodowego. 

  1. Obszary wymagające rozwoju: technologia i prawo

Pojazdy samosterujące mają zrewolucjonizować nasze życie. Zwiększyć komfort podróżowania i bezpieczeństwo pasażerów, a także przyczynić się do redukcji korków i poprawy stanu środowiska. Wyzwaniem jest dopracowanie technologii i uregulowanie prawne tego rynku, ale to się już na świecie dzieje, co wynika z Autonomous Vehicles Readiness Index opracowanego przez KPMG.

– Globalnym liderem w zakresie wdrażania regulacji prawnych dotyczących pojazdów autonomicznych jest obecnie Singapur. Kolejne pozycje zajmują Wielka Brytania, Nowa Zelandia, Finlandia oraz Holandia. Z kolei w kategorii technologii i innowacji, na pierwszym miejscu znalazł się Izrael, w którym funkcjonuje wiele  firm rozwijających nowatorskie rozwiązania. Natomiast najwięcej patentów w tym sektorze zastrzeżono w Japonii. Ciekawie przedstawiają się wyniki badania w zakresie akceptacji konsumenckiej technologii jazdy autonomicznej. Im więcej pojazdów samosterujących jeździ w danym kraju, tym większa jest akceptacja społeczna tego środka transportu. Również i w tej kategorii światowym liderem jest Singapur – mówił Przemysław Szywacz z KPMG Polska. 

Podsumowanie 

5 czerwca, w dniu organizacji seminarium Mobility City, obchodzony był Światowy Dzień Środowiska. Został on ustanowiony dokładnie w 1972 roku.

– Wydawałoby się, że to dawno temu. Co jednak ciekawe, pewna amerykańska firma RCA LABS dokładnie w tym samym czasie zapowiedziała, że trzy lata później, czyli już w 1975 roku do komercyjnej sprzedaży trafią pierwsze modele pojazdów autonomicznych. To oczywiście nie miało prawa się wydarzyć i się nie wydarzyło. Autonomiczność to nie jest jednak zagadnienie, które się pojawiło dopiero w XXI wieku. Za kilka lat będziemy obchodzić stulecie prac nad rozwojem autonomiczności. Za symboliczny początek tychże uznaje się bowiem lata 20. XX wieku, kiedy to w Stanach Zjednoczonych, po raz pierwszy pilotażowo zastosowano układ zdalnego sterowania, który był kontrolowany z samochodu jadącego za nim – podsumował seminarium Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych. – Dzisiaj mieli Państwo okazję zapoznać się z koncepcyjnym samochodem autonomicznym czwartego stopnia, Renault EZ-GO. I dziś możemy powiedzieć, że jesteśmy bliżej autonomiczności niż kiedykolwiek w historii motoryzacji. W latach 2025-2030 możemy spodziewać się faktycznego dopuszczenia do ruchu pierwszych pojazdów samosterujących. Na wybranych trasach lub w ramach wewnętrznych transferów, w różnych miejscach świata, będziemy korzystać z autonomicznych taksówek i autobusów. Mam nadzieję, że także w Polsce.

Europa przechodzi rewolucję elektrycznej, współdzielonej i zintegrowanej mobilności w miastach. Kolejnym krokiem jest autonomizacja – ocenili uczestnicy seminarium Mobility City 2019, które Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA), wspólnie z Grupą Renault, zorganizowało w Warszawie. W ramach wydarzenia, po raz pierwszy w Polsce, zaprezentowany został autonomiczny pojazd koncepcyjny Renault EZ-GO.

 Seminarium Mobility City 2019 zostało zorganizowane w ramach finału konkursu „Renault Easy City. Design the Future” na Placu Defilad w Warszawie. Przedstawiamy wybrane wnioski z konferencji. 

  1. Autonomiczność dzieje się tu i teraz

 Po pierwsze, uczestnicy konferencji mieli okazję przejechać się koncepcyjnym samochodem autonomicznym czwartego stopnia – Renault EZ-GO. Pojazd ma być wykorzystywany w przyszłości jako taksówka. Obecnie jest testowany przez producenta. To namacalne doświadczenie autonomizacji prowadzi do jednego wniosku – przełomowe zmiany w motoryzacji dzieją się tu i teraz, zachodzą na naszych oczach. Zarówno wielkie koncerny, takie jak Grupa Renault, ale i ambitne startupy, takie jak na Waymo, uczestniczą w wyścigu technologicznym, którego celem jest pełna autonomizacja transportu. Takie rozwiązania są obecnie testowane na wszystkich kontynentach.

– Mobilność jest jednym z kluczowym elementów zrównoważonego rozwoju miast. Grupa Renault jest obecnie aktywna we wszystkich obszarach inteligentnej miejskiej mobilności. Prowadzimy również testy elektrycznych pojazdów autonomicznych w ramach systemów transportu publicznego. Według Renault przyszłość należy do mobilności elektrycznej, autonomicznej i interaktywnej. W najbliższych latach Grupa planuje stworzyć 15 autonomicznych modeli. Pojazdy-roboty sprzyjają również rozwojowi nowoczesnej mobilności na żądanie – mówił Vincent Carré, Deputy Director International Sales Development Renault Groupe.

  1. Najpierw bezpieczeństwo, następnie komfort

 Za 90–95 proc. wypadków na drogach odpowiada kierowca, a nie technologia. Ograniczenie wypadków i wzrost bezpieczeństwa należy uznać za wiodącą przesłankę rozwoju pojazdów autonomicznych – można było usłyszeć podczas seminarium. Autonomizacja ma jednak nie tylko zwiększyć nasze bezpieczeństwo, pozytywnie wpłynąć na ekonomikę transportu, ograniczyć korki czy poprawić komfort podróżowania, ale przede wszystkim podnieść poziom jakości naszego życia.

– 3/4 osób na świecie mieszka w miastach w związku z czym trzeba im dostarczyć rozmaite towary i usługi. Samochody autonomiczne idealnie nadają się do realizacji takich zadań. Renault jest liderem w zakresie elektromobilności i technologii jazdy autonomicznej. Realizujemy wiele innowacyjny projektów z obu tych dziedzin. Przykładowo na portugalskiej wyspie Porto Santo tworzymy nowatorski system energetyczny oparty na energii z OZE i samochodach elektrycznych. Renault zaprezentowało wiele pojazdów wykorzystujących technologię jazdy autonomicznej, takich jak np. EZ-GO, EZ-PRO oraz EZ-ULTIMO. Przeprowadzamy zakrojone na szeroką skalę testy takich samochodów. Już teraz we Francji po drogach publicznych regularnie porusza się samosterujący Renault Symbioz. Prace nad regulacjami prawnymi umożliwiającymi wprowadzenie do ruchu pojazdów autonomicznych toczą się także w wielu innych państwach – mówił Andrzej Gemra z Grupy Renault.

  1. Miasta naturalnym ekosystemem dla autonomizacji

 Europejskie miasta od lat dążą do zapewnienia zeroemisyjnej, zrównoważonej i efektywnej mobilności dla swoich obywateli. Autonomizacja jest odpowiedzią na oczekiwania społeczne.

– Modelem biznesowym jest jak na razie sprzedaż samochodów, jednak ulegnie to niebawem zmianie. Pojazdy autonomiczne wpłyną na zmniejszenie ilości pokonywanych kilometrów oraz wpłyną na poprawę bezpieczeństwa. Przyszłość to zintegrowane aplikacje, współdzielenie podróży, pojazdy autonomiczne, car sharing, transport publiczny oraz transport na żądanie. Dzięki autonomizacji zmniejszy się liczba pojazdów, zwiększy się wolna przestrzeń w miastach oraz spadnie poziom szkodliwych emisji. Przed nami liczne wyzwania, różne w zależności od konkretnego miasta. Analizy i badania pokazują nam, że złoty środek jest możliwy do określenia. Przyszłością jest współdziałanie kluczowych podmiotów z sektora mobilności. To potrzeby klienta kształtują rynek – mówiła Martyna Abendrot-Miłuńska z PTV Group. Firma to światowy lider oprogramowania i danych transportowych, z którego technologii korzysta 2,5 tys. inteligentnych miast na całym świecie. 

  1. Pojazdy autonomiczne są wszędzie i nigdzie. Dlaczego?

Wszyscy mówią o pojazdach autonomicznych, ale nikt ich nie widział. Przynajmniej do czasu organizacji seminarium Mobility City 2019. Podczas spotkania mogliśmy jednak usłyszeć o pojazdach samosterujących widzianych z polskiej perspektywy. Jakie są główne wyzwania związane z testowaniem pojazdów autonomicznych w ruchu drogowym na drogach publicznych w Polsce?

– Obecne wyzywania koncentrują się zarówno wokół technologii, jak i kwestii regulacyjnych. Naturalnym liderem w zakresie samochodów autonomicznych w Polsce jest obecnie Ministerstwo Infrastruktury, z uwagi na zakres działalności tego resortu. Definicję pojazdu autonomicznego i możliwość testowania takich samochodów na drogach publicznych wprowadziła Ustawa o elektromobilności. Po spełnieniu odpowiednich warunków, pojazdy autonomiczne mogą już być testowane na naszych drogach. Wdrażanie samochodów samosterujących wymaga podjęcia trzech dalszych kroków: przeprowadzania symulacji, testów na zamkniętych torach oraz testów na drogach publicznych – mówił Marcin Ślęzak z Instytutu Transportu Samochodowego. 

  1. Obszary wymagające rozwoju: technologia i prawo

Pojazdy samosterujące mają zrewolucjonizować nasze życie. Zwiększyć komfort podróżowania i bezpieczeństwo pasażerów, a także przyczynić się do redukcji korków i poprawy stanu środowiska. Wyzwaniem jest dopracowanie technologii i uregulowanie prawne tego rynku, ale to się już na świecie dzieje, co wynika z Autonomous Vehicles Readiness Index opracowanego przez KPMG.

– Globalnym liderem w zakresie wdrażania regulacji prawnych dotyczących pojazdów autonomicznych jest obecnie Singapur. Kolejne pozycje zajmują Wielka Brytania, Nowa Zelandia, Finlandia oraz Holandia. Z kolei w kategorii technologii i innowacji, na pierwszym miejscu znalazł się Izrael, w którym funkcjonuje wiele  firm rozwijających nowatorskie rozwiązania. Natomiast najwięcej patentów w tym sektorze zastrzeżono w Japonii. Ciekawie przedstawiają się wyniki badania w zakresie akceptacji konsumenckiej technologii jazdy autonomicznej. Im więcej pojazdów samosterujących jeździ w danym kraju, tym większa jest akceptacja społeczna tego środka transportu. Również i w tej kategorii światowym liderem jest Singapur – mówił Przemysław Szywacz z KPMG Polska. 

Podsumowanie 

5 czerwca, w dniu organizacji seminarium Mobility City, obchodzony był Światowy Dzień Środowiska. Został on ustanowiony dokładnie w 1972 roku.

– Wydawałoby się, że to dawno temu. Co jednak ciekawe, pewna amerykańska firma RCA LABS dokładnie w tym samym czasie zapowiedziała, że trzy lata później, czyli już w 1975 roku do komercyjnej sprzedaży trafią pierwsze modele pojazdów autonomicznych. To oczywiście nie miało prawa się wydarzyć i się nie wydarzyło. Autonomiczność to nie jest jednak zagadnienie, które się pojawiło dopiero w XXI wieku. Za kilka lat będziemy obchodzić stulecie prac nad rozwojem autonomiczności. Za symboliczny początek tychże uznaje się bowiem lata 20. XX wieku, kiedy to w Stanach Zjednoczonych, po raz pierwszy pilotażowo zastosowano układ zdalnego sterowania, który był kontrolowany z samochodu jadącego za nim – podsumował seminarium Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych. – Dzisiaj mieli Państwo okazję zapoznać się z koncepcyjnym samochodem autonomicznym czwartego stopnia, Renault EZ-GO. I dziś możemy powiedzieć, że jesteśmy bliżej autonomiczności niż kiedykolwiek w historii motoryzacji. W latach 2025-2030 możemy spodziewać się faktycznego dopuszczenia do ruchu pierwszych pojazdów samosterujących. Na wybranych trasach lub w ramach wewnętrznych transferów, w różnych miejscach świata, będziemy korzystać z autonomicznych taksówek i autobusów. Mam nadzieję, że także w Polsce.

Najnowsze artykuły