icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

AW169 – pierwszy całkiem nowy śmigłowiec od 30 lat

(Agusta Westland)

Produkowany przez Finmeccanica-AgustaWestland 4,6 tonowy śmigłowiec AW169 to pierwsza od ponad 30 lat całkowicie nowa konstrukcja w swojej kategorii. AW 169 właśnie uzyskał certyfikat typu wydany przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA). Teraz rozpoczną się dostawy pierwszych produkcyjnych egzemplarzy tego śmigłowca.  W program zaangażowany jest także polski zakład – PZL-Świdnik.

AgustaWestland uzyskała certyfikat typu EASA w ciągu mniej niż 5 lat od uruchomienia programu AW169. Było to możliwe dzięki bliskiej współpracy między zespołami EASA i AgustaWestland. Wprowadzając AW169, AgustaWestland odpowiedziała na zapotrzebowanie rynku na nowej generacji uniwersalny lekki średni dwusilnikowy śmigłowiec. Firma osiągnęła wyznaczony cel znacznie skracając czas wprowadzenia AW169 na rynek, jednocześnie spełniając najbardziej rygorystyczne wymogi operacyjne i bezpieczeństwa stawiane przez organy certyfikacyjne i branżę śmigłowcową.

Pierwsze śmigłowce AW169 zostaną dostarczane z linii montażu końcowego znajdującej się w zakładzie AgustaWestland w Verigate (Włochy). Druga linia montażu końcowego AW169 powstanie w oddziale AgustaWestland w Philadelphii (USA). Brytyjski zakład AgustaWestland w Yeovil odgrywa kluczową rolę w produkcji łopat wirnika i przekładni śmigła ogonowego, zaś 

należący do AgustaWestland PZL-Świdnik zaangażowany jest w program poprzez wytwarzanie zespołów układu sterowania lotem. W ośrodku szkoleniowym AgustaWestland w Sesto Calende (Włochy) jest dostępny trenażer klasy FTD (Flight Training Device) oraz symulator do nauki obsługi technicznej śmigłowca. Pełny symulator lotu klasy FFS poziom D (Full Flight Simulator, Level D) będzie dostępny w 2016 r.

Do tej pory klienci na całym świecie zamówili już ponad 150 śmigłowców AW169, włączając w to umowy ramowe i opcje. Zamówienia dotyczą szerokiej gamy różnych wersji, w tym pasażerskiej, wielozadaniowej, pogotowia lotniczego, transportu morskiego oraz do zadań organów chroniących porządek publiczny. Śmigłowce AW169, będąc maszynami tzw. podwójnego zastosowania, mogą być z powodzeniem wykorzystywane do misji parapublicznych i rządowych, jak i realizować szeroki zakres zadań spełniających wymagania sił zbrojnych.

(Agusta Westland)

Produkowany przez Finmeccanica-AgustaWestland 4,6 tonowy śmigłowiec AW169 to pierwsza od ponad 30 lat całkowicie nowa konstrukcja w swojej kategorii. AW 169 właśnie uzyskał certyfikat typu wydany przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA). Teraz rozpoczną się dostawy pierwszych produkcyjnych egzemplarzy tego śmigłowca.  W program zaangażowany jest także polski zakład – PZL-Świdnik.

AgustaWestland uzyskała certyfikat typu EASA w ciągu mniej niż 5 lat od uruchomienia programu AW169. Było to możliwe dzięki bliskiej współpracy między zespołami EASA i AgustaWestland. Wprowadzając AW169, AgustaWestland odpowiedziała na zapotrzebowanie rynku na nowej generacji uniwersalny lekki średni dwusilnikowy śmigłowiec. Firma osiągnęła wyznaczony cel znacznie skracając czas wprowadzenia AW169 na rynek, jednocześnie spełniając najbardziej rygorystyczne wymogi operacyjne i bezpieczeństwa stawiane przez organy certyfikacyjne i branżę śmigłowcową.

Pierwsze śmigłowce AW169 zostaną dostarczane z linii montażu końcowego znajdującej się w zakładzie AgustaWestland w Verigate (Włochy). Druga linia montażu końcowego AW169 powstanie w oddziale AgustaWestland w Philadelphii (USA). Brytyjski zakład AgustaWestland w Yeovil odgrywa kluczową rolę w produkcji łopat wirnika i przekładni śmigła ogonowego, zaś 

należący do AgustaWestland PZL-Świdnik zaangażowany jest w program poprzez wytwarzanie zespołów układu sterowania lotem. W ośrodku szkoleniowym AgustaWestland w Sesto Calende (Włochy) jest dostępny trenażer klasy FTD (Flight Training Device) oraz symulator do nauki obsługi technicznej śmigłowca. Pełny symulator lotu klasy FFS poziom D (Full Flight Simulator, Level D) będzie dostępny w 2016 r.

Do tej pory klienci na całym świecie zamówili już ponad 150 śmigłowców AW169, włączając w to umowy ramowe i opcje. Zamówienia dotyczą szerokiej gamy różnych wersji, w tym pasażerskiej, wielozadaniowej, pogotowia lotniczego, transportu morskiego oraz do zadań organów chroniących porządek publiczny. Śmigłowce AW169, będąc maszynami tzw. podwójnego zastosowania, mogą być z powodzeniem wykorzystywane do misji parapublicznych i rządowych, jak i realizować szeroki zakres zadań spełniających wymagania sił zbrojnych.

Najnowsze artykuły