InfrastrukturaKolejeLotniskaWszystko

Bałdyga: Połączenia kolejowe z lotniskami są drogie ale niezbędne

W 2015 roku trzy polskie porty lotnicze zyskają połączenia kolejowe z centrum miasta. To podkrakowskie Balice, gdzie trwa przebudowa linii kolejowej, jej elektryfikacja i przedłużenie pod sam terminal, powstający właśnie na Warmii i Mazurach Port Lotniczy Szymany, oraz lotnisko w Gdańsku – informuje Rynek Infrastruktury. Jak funkcjonują i jak powinny funkcjonować połączenia kolejowe z innymi lotniskami w naszym kraju? 

– Frekwencja pasażerów dojeżdżających koleją na warszawskie lotnisko im. F. Chopina jest niska. Istnieje obawa, że zwrot kosztów z tej inwestycji będzie trwał bardzo długo, o ile w ogóle nastąpi. Rzecz jasna nie można zapominać, że tego typu inwestycje infrastrukturalne często mają to do siebie, że się nigdy nie zwrócą, a mimo to istnieje potrzeba ich realizowania – twierdzi w rozmowie z naszym portalem Marcin Bałdyga, członek Stowarzyszenia Inżynierów Doradców i Rzeczoznawców SIDiR, ekspert ds. zagadnień prawnych dotyczących procesu inwestycyjnego.

W jego opinii w stolicy takie połączenie powinno istnieć choćby ze względów prestiżowych; można by się zastanawiać, na zasadzie głośnego myślenia, czy przewoźnik (SKM) nie powinien rozważyć zamiany obecnych dużych, jeżdżących na linii na lotnisko składów na mniejsze i tańsze w eksploatacji szynobusy.

– Trzeba jednak pamiętać, że alternatywnych sposobów dotarcia na lotnisko jest w Warszawie dużo – dodaje Marcin Bałdyga. – O dziwo, o ile pociągi na Okęcie jeżdżą na ogół puste, autobus 175, który zabiera pasażerów ze Śródmieścia, dojeżdża do lotniska wypchany po brzegi. Co ciekawe koszt biletu w obu przypadkach jest taki sam. Czy zatem zawiniła w przypadku linii kolejowej słaba promocja, a może niewłaściwe dopasowanie godzin przyjazdów? Z kolei w odniesieniu do autobusu jego wadą może być dość długi czas przejazdu, z wieloma przystankami po drodze.

Zdaniem eksperta, jeśli w dotarciu do innych lotnisk regionalnych nie ma realnej, dobrej alternatywy typu połączenie drogowe, to wówczas z racji większych odległości, połączenie kolejowe zyskuje na atrakcyjności.

– Pozostaje wówczas dobranie godzin przyjazdów do odlotów, żeby można było dotrzeć na lotnisko w odpowiednim czasie – uważa Bałdyga. – Tak, by nie czekać niepotrzebnie kilka godzin na swój odlot. Połączenia kolejowe na większe odległości powinny jednak zyskiwać na atrakcyjności. A ponadto podróż koleją jest znacznie bezpieczniejsza niż transportem drogowym. W takich warunkach kolej powinna zyskiwać przewagę.

– Czego obecnie brakuje tego typu połączeniom z lotniskami? Może odpowiednich działań promocyjnych, a może godziny przyjazdów nie są dostosowane do czasów odlotów – zastanawia się Marcin Bałdyga.


Powiązane artykuły

Strajk we Francji. Odwołano 40 procent lotów

Na skutek strajku we Francji odwołano około 40 procent paryskich lotów. Dyrektor Ryanair określił je jako niedopuszczalne. Pierwszego dnia, w...

PSG: Tereny dotknięte powodzią otrzymają nowy gazociąg

Spółka poinformowała o otrzymaniu decyzji lokalizacyjnej dotyczącej gazociągu Otmuchów-Paczków (powiat nyski), na terenach, które zostały dotknięte przez zeszłoroczną powódź. Infrastruktura...

Polska i kraje bałtyckie zbliżają się by chronić energetykę

Polska oraz Litwa, Łotwa i Estonia podpisały memorandum dotyczący współpracy w zakresie ochrony infrastruktury energetycznej. W lutym bieżącego roku kraje...

Udostępnij:

Facebook X X X