InfrastrukturaKolejeWszystko

Bartoń: Liczymy już dni do otwarcia centralnego odcinka II linii metra

Metro Warszawskie, stacja Wierzbno

Ostatnie dwie stacje centralnego odcinka II linii metra – Rondo ONZ i Stadion Narodowy mają już pozwolenie na użytkowanie od wojewódzkiego inspektora nadzoru budowlanego. Pozwolenie dostały też 4 wentylatornie i łącznik między I a II linią metra. Wszystkie niezbędne pozwolenia na użytkowanie II linii metra zostały w ten sposób wydane – poinformował wojewoda mazowiecki. Czy musiało trwać tak długo?

– Nigdy nie potwierdzaliśmy, że centralny odcinek II linii metra zostanie oddany do użytku np. 14 grudnia. Różne służby prowadziły kontrole poszczególnych urządzeń metra. Pierwsze kontrole dokonywane były przez inspekcję ochrony środowiska – informuje w rozmowie z naszym portalem Anna Bartoń, rzecznik prasowy Metro Warszawskie Sp. z o.o.

Rzecznik dodała, że następnie wszystkie stacje, wentylatornie i tunel łącznikowy sprawdzała inspekcja sanitarna oraz straż pożarna.

– Oprócz sprawdzania dokumentacji i stanu stacji strażacy dokonywali również testy na zadymianie – mówi dalej rzecznik prasowa Metra Warszawskiego. – Dzięki temu dowiedzieli się, jak szybko są one oddymiane w przypadku zadymienia. Dopiero wówczas dokumentacja tych kontroli przekazywana była do wojewódzkiego inspektora nadzoru budowlanego. Po dokonywanej przez niego kontroli dokumentów nastąpił kolejny etap: kolejne sprawdzenie każdej stacji. Potem otrzymywaliśmy z WINB pozwolenie na użytkowanie każdej z nich.

Jak ocenia Anna Bartoń właśnie został zakończony etap uzyskiwania ostatnich pozwoleń na użytkowanie wszystkich obiektów metra.

– Rozpoczynamy obecnie jazdy próbne pod kątem regularnych przejazdów pociągów wg rozkładu jazdy – mówi rzeczniczka. – Będziemy musieli także wykonać zalecenie inspektora transportu kolejowego. Chodzi o sprawdzenie systemu sterowania pociągami SOB3 firmy Bombardier, która dostarczyła wagony metra. Jest to system specjalnie dedykowany tej linii metra. Nie mogliśmy go przetestować na I linii, bo mimo, że tam także jeżdżą pociągi Inspiro, to z użyciem innego systemu sterowania.

Według Anny Bartoń, zgodnie z zaleceniami Instytutu Kolejnictwa metro na nowym odcinku, zanim zostanie otwarte dla pasażerów, musi wyjeździć 5 tys. km bezawaryjnie.

– Dodatkowo w tym samym czasie przeprowadzone zostaną pod nadzorem straży pożarnej duże ćwiczenia strażackie – tłumaczy rzeczniczka. – Dopiero po uzyskaniu pozytywnych opinii w wyniku tych jazd i ćwiczeń będziemy mogli mówić o terminie otwarcia centralnego odcinka II linii metra. Na przejechanie wymaganych 5 tys. km potrzebujemy ok. dwóch-trzech dób. Liczymy już dni do otwarcia II linii metra – kończy Anna Bartoń.


Powiązane artykuły

Dywersji na kolei ciąg dalszy. Pociąg zatrzymał się w Puławach

Po niedzielnym zdarzeniu do kolejnego aktu dywersji doszło w poniedziałek, na tej samej trasie, tym razem w Puławach. Sabotażyści zarzucili...
Drogi do CPK foto: www.cpk.pl

Działka pod CPK do wymiany? Właściciel składa propozycję rządowi

Piotr Wielgomas, wiceprezes firmy Dawtona i właściciel działki, przez którą ma przebiegać linia Kolei Dużych Prędkości do Centralnego Portu Komunikacyjnego,...
System e-TOLL na autostradzie, Fot. PAP/Roman Zawistowski

Rząd rozszerza sieć dróg płatnych. Firmy transportowe zapłacą więcej

Ministerstwo Finansów planuje rozszerzyć system e-TOLL o kolejne 645 kilometrów dróg oraz podnieść bazową stawkę opłat. Zmiany nie obejmą kierowców...

Udostępnij:

Facebook X X X