InfrastrukturaKoleje

Bartosiewicz: Kiedy ruszy budowa Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego w Olsztynie

Przedstawiciele olsztyńskiego ratusza spotkali się z inwestorem, który od 2012 r. zapowiada budowę Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego w Olsztynie, czyli nowych dworców z galerią handlową. Wiemy już, że obie strony postawiły swoje warunki. Co więc z budową obiektu?

– Inwestor zażądał on od gminy sfinansowanie części dróg dojazdowych do ZCK, jednak zgodnie z ustawą o drogach publicznych z 21 marca 1985 r. realizacja oraz koszty budowy lub modernizacji dróg, spowodowane inwestycją nie drogową, należą do inwestora – wyjaśnia Marta Bartoszewicz, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Olsztyna.

Według jej informacji Urząd sfinansuje budowę skrzyżowania ul. Lubelskiej z Partyzantów, tylko jeśli otrzyma na ten cel dofinansowanie ze środków europejskich.

– Wówczas skorzystamy z zaproponowanego przez inwestora wniesienia 15% poniesionych kosztów – tłumaczy dalej Marta Bartoszewicz. – Niestety bez pomocy unijnej miasto nie będzie miało pieniędzy na ten cel.
Po tym wydarzeniu – ratusz postanowił postawić również swoje warunki.
– Ze względu na zakres inwestycji rejon dworca musi ulec całkowitej przebudowie. Jako, że związane jest to tylko z planami inwestora, koszty należą tylko do firmy Retail Provider – dodaje Bartoszewicz. – Stanowisko miasta jest jasne – budowa galerii handlowej jest drugorzędna. Należy skupić się na odpowiednim dostosowaniu nowego dworca, którego bryła musi być dobrze widoczna i dostępna z zewnątrz.

Jak wyjaśnia Bartoszewicz plan zagospodarowania dla tego terenu, uchwalony w listopadzie 2013 r. zawiera m.in. nakaz stworzenia oddzielnego wejścia dla pasażerów dworca, tak by nie trzeba było dojść do niego przez galerię handlową (jeśli takowa w tym miejscu powstanie), ma być wyraźny podział między dworcem a ewentualną galerii oraz dworzec musi być połączony z Zatorzem – kładką lub przejściem podziemnym.

– Budowa będzie mogła się rozpocząć, gdy wykonany zostanie projekt budowlany, który będzie spełniał m.in. opisywane wyżej warunki. Ponadto inwestor będzie musiał zagwarantować sprawne funkcjonowanie komunikacji zbiorowej i dostępność przystanków autobusowych. Oznacza to, że zarówno ul. Partyzantów, jak i Lubelska muszą być połączone z obecnym węzłem komunikacyjnym. Inwestor może zmodernizować dworzec tylko w porozumieniu PKP. O tym, jaki będzie wkład finansowy obu podmiotów decydować będą tylko inwestor i PKP. Budynek dworca nie należy bowiem do Gminy Olsztyn – dodaje Bartoszewicz.

Źródło: UM Olsztyn


Powiązane artykuły

Dywersji na kolei ciąg dalszy. Pociąg zatrzymał się w Puławach

Po niedzielnym zdarzeniu do kolejnego aktu dywersji doszło w poniedziałek, na tej samej trasie, tym razem w Puławach. Sabotażyści zarzucili...
Drogi do CPK foto: www.cpk.pl

Działka pod CPK do wymiany? Właściciel składa propozycję rządowi

Piotr Wielgomas, wiceprezes firmy Dawtona i właściciel działki, przez którą ma przebiegać linia Kolei Dużych Prędkości do Centralnego Portu Komunikacyjnego,...
System e-TOLL na autostradzie, Fot. PAP/Roman Zawistowski

Rząd rozszerza sieć dróg płatnych. Firmy transportowe zapłacą więcej

Ministerstwo Finansów planuje rozszerzyć system e-TOLL o kolejne 645 kilometrów dróg oraz podnieść bazową stawkę opłat. Zmiany nie obejmą kierowców...

Udostępnij:

Facebook X X X