Jak dowiedział się Biznes Alert powstaną nowe e-usługi w ramach programu „Wysoka jakość i dostępność e-usług publicznych”. Umożliwią one załatwianie spraw urzędowych przez internet. Centrum Projektów Polska Cyfrowa (CPPC) przeznaczy na ten cel ponad 878 mln zł. Jak informuje nas Ministerstwo Cyfryzacji, za tę kwotę powstanie nawet 100 nowych e-usług.
Nowe e-usługi zostaną wprowadzone w ramach kontynuacji konkursu z działania 2.1 FERC (Funduszy Europejskich na Rozwój Cyfrowy 2021-2027).
Dla przykładu, w poprzednim konkursie podpisaliśmy 12 umów na projekty związane m.in. ze zdrowiem, ubezpieczeniami i sprawiedliwością – poinformował Biznes Alert specjalista ds. komunikacji Ministerstwa Cyfryzacji, Mateusz Pawłowicz.
Jakich nowych e-usług możemy się spodziewać?
Nie ma jeszcze planów jakie konkretne e-usługi powstaną w ramach tego konkursu, bo do tej pory nie wpłynęły jeszcze żadne wnioski o dofinansowanie.
To od wnioskodawców zależy, jakie rozwiązania zaproponują w swoich projektach. Nie premiujemy żadnych konkretnych sektorów – szansę na dofinansowanie mają wszystkie, na przykład budownictwo, zdrowie czy administracja – informuje Ministerstwo Cyfryzacji.
Dodatkowo dofinansowanie obejmie również projekty, które poprawią działanie systemów wewnątrz urzędów (tzw. back-office).
Ważne pytanie: kiedy?
Pierwsze e-usługi finansowane z FERC zostaną uruchomione już w przyszłym roku- poinformował nas Pawłowicz
Z kolei wszyscy mogą już korzystać z e-Doręczeń. Umożliwiają one wysyłanie i odbieranie korespondencji elektronicznie, bez wizyty na poczcie.
„Z usługi korzystają już podmioty publiczne, firmy oraz przedstawiciele zawodów zaufania publicznego. Usługa jest również dostępna dla obywateli. Od 1 stycznia 2025 roku większość podmiotów publicznych i firm zarejestrowanych w KRS oraz CEIDG będzie musiała z niej korzystać” – informuje Pawłowicz – „Dzięki e-Doręczeniom obywatele mogą szybko i wygodnie odbierać decyzje oraz pisma urzędowe z instytucji takich jak urzędy miast, ZUS czy NFZ. Usługa jest bezpłatna dla obywateli wysyłających korespondencję do urzędów” – dodał.
Oprócz tego w ramach usługi e-Doręczeń dostępne jest już elektroniczne awizo. Dzięki temu możemy otrzymywać teraz wiadomości o nadejściu przesyłki w formie SMS’a bądź na adres e-mail.