Belgowie idą w ślad za Azjatami. Wybudują w Polsce kolejną fabrykę baterii do elektryków

1 czerwca 2018, 11:15 Alert

Belgijski producent baterii, firma Umicore poinformowała w piątek, swoją pierwszą fabrykę w Europie produkującą materiały katodowe dla akumulatorów do pojazdów elektrycznych zbuduje w Polsce w Nysie. Dolny Śląsk jawi się jako zagłębie rozwoju elektrombilności w kraju. – Polska może zyskać nowego dużego inwestora. Belgijska firma Umicore jest poważnie zainteresowana, aby właśnie w Polsce produkować najistotniejszy składnik baterii do pojazdów elektrycznych. Po decyzji o utworzeniu fabryk komponentów do takich pojazdów w Chinach i Korei Umicore postanowiła zlokalizować nową inwestycję w Europie. Jedną z silnie rozważanych lokalizacji jest Nysa – podaje z kolei w komunikacie Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii. 

Elektryczny ekosystem Nissana. Fot. BiznesAlert.pl
Elektryczny ekosystem Nissana. Fot. BiznesAlert.pl

Fabryka w Nysie

Rozwój produkcji akumulatorów do samochodów elektrycznych ma strategiczne znaczenie dla europejskiego przemysłu motoryzacyjnego, ponieważ władze w Warszawie zamierzają przyspieszyć rozwój elektromobilności, nisko- i zeroemisyjnego transportu w obliczu surowszych regulacji Unii Europejskiej.

Większość ogniw akumulatorowych jest produkowana w Azji, a w październiku tego roku UE gościła szefów firm motoryzacyjnych, chemicznych i technicznych, aby omówić rozwój produkcji baterii w Europie.Dyrektor generalny Umicore Marc Grynberg powiedział, że planowana instalacja znacząco przyczyni się do realizacji inicjatywy Unii Europejskiej i rozwinie branżę akumulatorową opartą na innowacyjnych technologiach i zrównoważonym łańcuchu dostaw.

Fabryka w Nysie byłaby pierwszym zakładem produkcyjnym tego typu w Europie. Instalacja ma się opierać na najnowocześniejszych technologiach produkcyjnych opracowanych w celu spełnienia najwyższych standardów wydajności i jakości w branży motoryzacyjnej. Pierwsza faza tej inwestycji została uwzględniona w programie o wartości 660 milionów euro ogłoszonym przez firmę na początku tego roku. Dostawy mają rozpocząć się pod koniec 2020 r.

Rozważając umieszczenie swojej fabryki w Nysie, Umicore zwraca uwagę na dobrą lokalizację w pobliżu europejskich klientów firmy oraz dostęp do wykwalifikowanej kadry technicznej, a także niskoemisyjnego zaopatrzenia w energię elektryczną. Firma deklaruje, że dzięki inwestycji w fabryce powstanie ok. 400 nowych miejsc pracy. W przypadku decyzji o lokalizacji w Nysie miasto otrzyma silny impuls do rozwoju jego indywidualnych zasobów i unikatowego potencjału, co wpisuje się w rządową politykę zrównoważonego rozwoju gospodarczego. Inwestycja doskonale wpisywałaby się również w rządowy Plan Rozwoju Elektromobilności.

W laboratoriach Umicore opracowano unikatowe rozwiązania inżynieryjne w produkcji elektrod, będących kluczowym komponentem akumulatorów używanych w pojazdach elektrycznych. Dzięki zastosowanej technologii Umicore akumulatory mogą magazynować więcej energii i pozwalają na większy zasięg dla samochodu elektrycznego.

Przed Belgami byli Azjaci 

Fabryka Umicore będzie miała siedzibę w Nysie na południu Polski, a pierwsze produkty trafią na rynek pod koniec 2020 r. W pierwszej fazie inwestycji powstanie do 400 miejsc pracy.Wybór Polski przez Umicore nie jest pierwszą tego typu decyzją zagranicznych firm. Koreańska firma LG Chem w październiku zapowiedziała otwarcie pod Wrocławiem największej w Europie fabryki akumulatorów litowo-jonowych do końca tego roku. Dolny Śląsk już niedługo może stać się jednym z najważniejszych regionów na świecie w branży elektro-mobilnej. W zeszłym tygodniu poinformowano, że Polski oddział chińskiego potentata – Guotai-Huarong Poland wybuduje w Godzikowicach fabrykę za sumę około 45 milionów dolarów. Jeden z trzech największych na świecie dostawców elektrolitu do wkładów do baterii litowo-jonowych, chiński GTHR, do 2020 roku wybuduje fabrykę w gminie Oława.

Ministerstwo liczy na dodatkowy impuls rozwoju 

– Cieszymy się, że następna duża, innowacyjna firma chce inwestować w Polsce. To już kolejny przykład dużej zagranicznej inwestycji w Polsce w tym roku, po decyzji o rozpoczęciu wspólnego przedsięwzięcia MTU i Lufthansa Technik w Jasionce i budowie jednego z największych i najnowocześniejszych zakładów – EME Aero, w którym prowadzone będą serwis, naprawa i przegląd silników lotniczych. To pokazuje, że polityka inwestycyjna rządu przynosi konkretne efekty. Inwestycja Umicore byłaby jednak szczególnie istotna, gdyż firma produkowałaby w Polsce najbardziej zaawansowane technologicznie komponenty baterii do pojazdów elektrycznych, które pozwalają magazynować więcej energii i zwiększyć zasięg dla samochodu elektrycznego. Co więcej Umicore stawia całkowicie na zieloną energię, więc w jednym zagadnieniu łączymy dwa aspekty – nowoczesnej technologii i ochrony środowiska, co jest szczególnie ważne dla naszego rządu – mówi minister przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewicz.

Umicore na świecie

Firma Umicore zaopatruje wszystkie segmenty rynku, od elektroniki po baterie do samochodów, i jest liderem rynku w produkcji katod. Obecnie Firma Umicore jest globalnym potentatem z zakresu technologii i recyklingu materiałów. Jej działalność opiera się na czterech filarach:

  • kataliza (motoryzacja, chemia, farmacja),
  • materiały energetyczne (kobaltowe, elektrooptyczne, katodowe, ultracienkie),
  • profesjonalne chemikalia i materiały,
  • recykling (metale szlachetne, profesjonalne chemikalia, baterie).

Innowacyjny recykling

Globalne zatrudnienie wynosi ok. 10 tys. pracowników a roczne obroty ok. 11,1 miliarda euro. Umicore posiada 59 zakładów produkcyjnych na świecie, w tym 24 w Europie. Umicore, aby utrzymać przewagę konkurencyjną, każdego roku inwestuje od 5% do 7% przychodów w prace badawczo-rozwojowe prowadzone w 14 ośrodkach badawczych na całym świecie. Główny nacisk kładziony jest na rozwój technologii, które dotyczą kluczowych globalnych wyzwań, takich jak czysta mobilność.

Firma stara się wnieść wkład w bardziej zrównoważoną gospodarkę, dzięki innowacyjnemu recyklingowi odzyskuje ponad 20 pierwiastków, w tym metale szlachetne. Produkowane przez firmę katalizatory pomagają zmniejszyć zanieczyszczenie powietrza przez napędy tradycyjne, natomiast akumulatory pomagają w elektryzowaniu transportu. W 2017 r. ponad 85% inwestycji w badania i rozwój Umicore dotyczyło badań nad elektromobilnością.

Jak działa Umicore

Każdego roku Umicore identyfikuje 10 najbardziej atrakcyjnych projektów innowacyjnych, które są kluczowe dla osiągnięcia ambicji dotyczących wzrostu w ramach programu „Horyzont 2020” (i dalszych etapów) oraz obejmują rozwój innowacji produktowych i procesowych związanych z transportem przyjaznym środowisku.

Umicore w Polsce obecny jest od 1996 r., zajmując się produkcją blach cynkowo-tytanowych. W 2016 r. zdecydowała się na zlokalizowanie w Polsce zakładu produkcji katalizatorów w Nowej Rudzie (woj. dolnośląskie) w którym zatrudnia 80 osób.

Reuters/Bartłomiej Sawicki/Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii 

AKTUALIZACJA: 16:50, 1 Czerwca 2018 r.