Alert

Benzyna drożeje przez niepokój na świecie

Zmiany na światowych rynkach surowcowo-walutowych, a zarazem zmiany w hurcie paliwowym polskich rafinerii dają asumpt do przewidywań na przyszły tydzień dalszych spadków cen. O wszystkim zadecyduje giełda w Londynie (tzw. ceny ARA) oraz w konsekwencji tego zmiany cenników hurtowych rafinerii płockiej PKN Orlen i gdańskiej Grupy LOTOS.

Najtańszy olej napędowy mają stacje w woj. śląskim: 4,32 zł/l (-4 gr/l od 2 listopada); najdroższy zaś zachodniopomorskie: 4,43 zł/l (-4 gr/l przez ostatnie 7 dni). Największe zmiany to świętokrzyskie: -7 gr/l przy średniej 4,35 zł/l.

Stacje śląskie mają też najtańszą benzynę: średnia 4,44 zł/l (-4 gr/l); a zachodniopomorskie najdroższą: 4,61 zł/l (-4 gr/l). Największe zmiany to łódzkie: -6 gr/l przy średniej 4,47 zł/l.

Województwo lubelskie to najtańszy autogaz: 1,93 zł/l (-1 gr/l). Najdroższy ponownie zachodniopomorskie: 2,09 zł/l (+3 gr/l – to największe zmiany tego notowania) – wraz z kujawsko-pomorskim (śr. 1,97 zł/l) i lubuskim (śr. 1,98 zł/l) to jedyne województwa, gdzie ceny gazu zaczynają rosnąć.

Średnie detaliczne ceny paliw 9 listopada 2016 r. ukształtowały się na poziomie: 4,37 zł/l olej napędowy; 4,51 zł/l benzyna 95-oktanowa (Pb98 +33 gr/l) i 1,98 zł/l autogaz*. Paliwo kierowców indywidualnych (benzyna) jest więc dziś jedynie o 4 gr/l droższe niż rok temu, ON (tzw. diesel – paliwo transportu publicznego oraz ciężarowego) tańszy o 1 gr/l, a autogaz (LPG – paliwo alternatywne do benzyny i oleju napędowego) notuje -10 gr/l.

Ostatnie silne wzrosty na polskim rynku paliwowym, których korektę właśnie przechodzimy, są odbiciem wydarzeń światowych, a tam zaś – mimo wciąż istotnej nadpodaży ropy naftowej i jej przetworów – w skali roku utrzymują się silne wahania, a zmiany w ofercie PKN Orlen i Grupy Lotos są ich odzwierciedleniem. Na przełomie września i października benzyna i olej napędowy zdrożały przeszło 150 zł/m3, w wyniku czego w czwartek, 20 października ON po raz pierwszy w tym roku stał się w hurcie droższy od benzyny.

Dziś w polskim hurcie paliwowym tanieje benzyna, a drożeje olej napędowy. Rafinerie gdańska i płocka obniżyły dziś cenę benzyny średnio o 14 zł/m3, a podwyższyły oleju napędowego o 3 zł/m3 (netto w temp.ref.15°C). W porównaniu z sytuacją sprzed miesiąca Pb95 jest tańsza o 114 zł/m3 [Pb98 o 104 zł/m3], a olej napędowy o 149 zł/m3.

W porównaniu z 12 lutego, czyli tegorocznym „dołkiem cenowym”, kiedy mieliśmy na stacjach najtaniej, Pb95 w hurcie jest jednak nadal droższa prawie 13%, a olej napędowy ponad 17% (olej napędowy do celów grzewczych [ONG] +23%!).

W praktyce oznacza to, że dziś operator stacji paliw, kupując w polskich rafineriach benzynę czy olej napędowy, płaci ok. 48 gr/l brutto więcej.

W wyniku intensywnych wahań hurtu polskich rafinerii (zmiany praktycznie codziennie, czasem również w niedzielę czy jak ostatnio – święta), motywowanych zmianami rynków światowych (tzw. ceny ARA), średnia marża detaliczna stacji ukształtowała się w okresie 01.01-04.11 2016 r. na poziomie 1,8% ceny litra paliwa.

Coraz bardziej uwidacznia się negatywna strona spekulacji na rynku paliw gotowych. Jeżeli weźmie się pod uwagę, że najwięksi producenci ropy inwestują we własne moce przetwórcze (patrz: dane FuelsEurope), zarabiając w okresie wysokich cen tego surowca, a jego przetworów [zwłaszcza oleju napędowego] w okresie dekoniunktury, z dość dużą dozą prawdopodobieństwa można przypuszczać, że obszar ich dyktatu cenowego przesunął się z rynku surowcowo-walutowego w obszar giełdowych notowań paliw gotowych.

Źródło: Polska Izba Paliw Płynnych


Powiązane artykuły

Chora dyrektywa tytoniowa

Najnowsza propozycja reformy dyrektywy tytoniowej to najlepszy dowód na to, że brukselska biurokracja, jak nikt inny, potrafi ignorować głos ludzi,...

Legislacyjny Frankenstein

Na warszawskich salonach ktoś uznał, że polska gospodarka jest zbyt silna, a prawo zbyt logiczne — i tak powstał projekt...

Rolnicy na skraju wytrzymałości

Projekt UD213 (nowelizacja tzw. ustawy tytoniowej), który będzie procedowany 20 listopada na Stałym Komitecie Rady Ministrów, wzbudza poważne obawy środowiska...

Udostępnij:

Facebook X X X