PKP Energetyka wyda łącznie ponad 1 mld zł na modernizację sieci trakcyjnej w ramach projektu modernizacji układów zasilania. Połowę tej kwoty spółka pozyska poprzez obligacje. Do końca 2015 r. ponad 100 obiektów zasilania zostanie zmodernizowanych lub wybudowanych od nowa. W tym roku zakończy się modernizacja 40 stacji, co pozwoli na wprowadzenie szybkich pociągów Pendolino.
– Modernizacja układów zasilania jest nieodłącznym elementem modernizacji linii kolejowej. Jeżeli zamierzamy zwiększyć prędkość, puścić pociągi w mniejszych odstępach czasu, oznacza to pewne wymagania dla układu zasilania – wyjaśnia agencji informacyjnej Newseria Biznes Tomasz Besztak, dyrektor ds. eksploatacji i rozwoju sieci w PKP Energetyka. – W ramach projektu modernizacji układów zasilania (MUZa) zamierzamy do końca 2015 roku zmodernizować lub zbudować od podstaw ponad 100 obiektów zasilania, czyli podstacji trakcyjnych i kabli.
Program inwestycyjny warty ponad 1 mld zł rozpoczął się już w ubiegłym roku. Do końca 2013 r. zmodernizowano 21 obiektów. W tym roku harmonogram przewiduje modernizację kolejnych 40, a cały program zakończy się do grudnia 2015 r.
Środki na inwestycje w połowie pochodzą z obligacji. W październiku 2013 r. spółka podpisała umowę z ING Bankiem Śląskim oraz Bankiem Gospodarstwa Krajowego na emisję obligacji o wartości 500 mln zł. Reszta środków pochodzi z bieżącej działalności spółki oraz z opłat za przyłączenie, płaconych przez PKP Polskie Linie Kolejowe.
Besztak podkreśla, że przeprowadzone modernizacje umożliwią zwiększenie prędkości pociągów, a także wprowadzenie do eksploatacji Pendolino.
– Po linii kolejowej, jeżeli jest zwiększona prędkość, poruszają się pociągi o większych mocach. Dlatego potrzebna jest większa moc, którą musimy dostarczyć z układów zasilania. Należy zwrócić uwagę, że modernizacja układów zasilania jest robiona nie tylko pod pociągi Pendolino. Robimy ją na kolejnych kilkadziesiąt lat do przodu, bo taki jest mniej więcej czas życia infrastruktury – podkreśla Besztak.
Dzięki inwestycjom moc układów zasilania zwiększy się około dwukrotnie. Powstaną nowe linie zasilające, nowe systemy rozdzielania średniego i wysokiego napięcia, a także systemy rozdzielania prądu stałego 3 kV, który zasila polską trakcję kolejową.
Besztak zapewnia, że ze strony PKP Energetyka nie będzie żadnych opóźnień lub zmian harmonogramu, które mogłyby wpłynąć na planowane na grudzień 2014 r. wprowadzenie do eksploatacji pociągów Pendolino. Już testy szybkich pociągów, w trakcie których osiągnięto rekordową prędkość 293 km/h, pokazały, że zasilanie nie będzie problemem.
– Poza projektem MUZa PKP Energetyka jest operatorem systemu dystrybucyjnego. W związku z tym mamy cały szereg innych wymagań, między innymi związanych z zapewnieniem odpowiedniego zasilania naszym pozostałym odbiorcom, przyłączaniem nowych odbiorców, dbaniem o to, by awaryjność była na stosunkowo niskim poziomie – podkreśla Besztak.
Newseria.pl