icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Fiński sąd utrzymał w mocy postanowienie o zajęciu tankowca Eagle S

Sąd w Helsinkach odrzucił w piątek skargę na postanowienie o zajęciu tankowca Eagle S, podejrzewanego przez fińskie organy ścigania o uszkodzenie kabla elektroenergetycznego EstLink 2 położonego na dnie Bałtyku.

Uchylenia zajęcia statku domagał się prawnik reprezentujący armatora. Jego zadaniem – jak przekazał przed rozprawą – jest uwolnienie tankowca oraz liczącej ponad 20 osób załogi, która od ponad tygodnia jest przesłuchiwana przez fińską policję.

Na posiedzeniu za zamkniętymi drzwiami sąd, utrzymując w mocy postanowienie o zajęciu, uznał w piątek, że jest ono zgodne z prawem o środkach przymusu.

W czwartek Fingrid, operator uszkodzonego estońsko-fińskiego łącza energetycznego, złożył wniosek do sądu w celu zabezpieczenia roszczeń odszkodowawczych. Podobne kroki na drodze cywilnoprawnej rozważają także operatorzy telekomunikacyjni, których kable także zostały uszkodzone.

Centralna Policja Kryminalna (KRP) w związku z toczącym się postępowaniem karnym zajęła tankowiec 28 grudnia. Wówczas jednostka została przesunięta z otwartych wód Zatoki Fińskiej na wysokości półwyspu Porkkala, w stronę w portu naftowego w Porvoo, gdzie obecnie kotwiczy w związku z prowadzonym dochodzeniem.

Śledczy podejrzewają, że podmorskie kable zostały uszkodzone przez przeciągnięcie po dnie kotwicy tankowca. Pływający pod banderą Wysp Cooka Eagle S, mający około 220 metrów długości, wykonywał rejs z Petersburga w stronę Egiptu z ładunkiem rosyjskiej benzyny. Do przerwania kabla energetycznego doszło 25 grudnia. Kilka godzin później tankowiec został zatrzymany przez fińskie służby i odprowadzony w stronę wybrzeża. Postępowanie w sprawie transportu ładunku naruszającego unijne sankcje prowadzi służba celna.

W czwartek inspektorzy Fińskiej Agencji Transportu i Komunikacji weszli na pokład tankowca w celu przeprowadzenia kontroli stanu technicznego tej mającej 18 lat jednostki. Według doniesień helsińskiej prasy, statek najprawdopodobniej zostanie uznany za niezdolny do żeglugi i pozostanie w Finlandii. Eagle S należy najpewniej do rosyjskiej floty cieni, która wykorzystywana jest do omijania sankcji nałożonych na Rosję w związku z inwazją na Ukrainę.

PAP / BiznesAlert.pl

Finowie badają rosyjski statek z floty cieni, ale sprawa się gmatwa

 

Sąd w Helsinkach odrzucił w piątek skargę na postanowienie o zajęciu tankowca Eagle S, podejrzewanego przez fińskie organy ścigania o uszkodzenie kabla elektroenergetycznego EstLink 2 położonego na dnie Bałtyku.

Uchylenia zajęcia statku domagał się prawnik reprezentujący armatora. Jego zadaniem – jak przekazał przed rozprawą – jest uwolnienie tankowca oraz liczącej ponad 20 osób załogi, która od ponad tygodnia jest przesłuchiwana przez fińską policję.

Na posiedzeniu za zamkniętymi drzwiami sąd, utrzymując w mocy postanowienie o zajęciu, uznał w piątek, że jest ono zgodne z prawem o środkach przymusu.

W czwartek Fingrid, operator uszkodzonego estońsko-fińskiego łącza energetycznego, złożył wniosek do sądu w celu zabezpieczenia roszczeń odszkodowawczych. Podobne kroki na drodze cywilnoprawnej rozważają także operatorzy telekomunikacyjni, których kable także zostały uszkodzone.

Centralna Policja Kryminalna (KRP) w związku z toczącym się postępowaniem karnym zajęła tankowiec 28 grudnia. Wówczas jednostka została przesunięta z otwartych wód Zatoki Fińskiej na wysokości półwyspu Porkkala, w stronę w portu naftowego w Porvoo, gdzie obecnie kotwiczy w związku z prowadzonym dochodzeniem.

Śledczy podejrzewają, że podmorskie kable zostały uszkodzone przez przeciągnięcie po dnie kotwicy tankowca. Pływający pod banderą Wysp Cooka Eagle S, mający około 220 metrów długości, wykonywał rejs z Petersburga w stronę Egiptu z ładunkiem rosyjskiej benzyny. Do przerwania kabla energetycznego doszło 25 grudnia. Kilka godzin później tankowiec został zatrzymany przez fińskie służby i odprowadzony w stronę wybrzeża. Postępowanie w sprawie transportu ładunku naruszającego unijne sankcje prowadzi służba celna.

W czwartek inspektorzy Fińskiej Agencji Transportu i Komunikacji weszli na pokład tankowca w celu przeprowadzenia kontroli stanu technicznego tej mającej 18 lat jednostki. Według doniesień helsińskiej prasy, statek najprawdopodobniej zostanie uznany za niezdolny do żeglugi i pozostanie w Finlandii. Eagle S należy najpewniej do rosyjskiej floty cieni, która wykorzystywana jest do omijania sankcji nałożonych na Rosję w związku z inwazją na Ukrainę.

PAP / BiznesAlert.pl

Finowie badają rosyjski statek z floty cieni, ale sprawa się gmatwa

 

Najnowsze artykuły