Kraków Główny będzie pierwszym podziemnym dworcem kolejowym w Polsce i jednym z najnowocześniejszych węzłów komunikacyjnych w kraju. Jego budowa została wsparta z Programu Infrastruktura i Środowisko kwotą 64 mln zł. W uroczystej inauguracji wzięła udział wicepremier, minister infrastruktury i rozwoju Elżbieta Bieńkowska.
– Krakowski dworzec jest kolejną tak dużą inwestycją, zrealizowaną dzięki unijnemu współfinansowaniu. Również dworce w Gdyni i Wrocławiu gruntowanie zmodernizowano z pomocą funduszy z programu Infrastruktura i Środowisko. Z odnowionych dworców wkrótce będą mogli korzystać także mieszkańcy Bydgoszczy i Szczecina. Liczę na to, że w coraz większej liczbie obiektów w Polsce będą wdrażane takie standardy obsługi podróżnych, jak tu w Krakowie – powiedziała wicepremier Elżbieta Bieńkowska podczas oficjalnej inauguracji 14 lutego 2014 r.
Minister Bieńkowska przypomniała również, że od 2010 r. realizowany jest przez PKP SA program modernizacji 96 dworców kolejowych w całym kraju.
Dworzec Kraków Główny zintegruje kolej lokalną, dalekobieżną, podziemny tramwaj miejski, dworzec autobusowy i autobusy miejskie. W nowoczesnej przestrzeni obsługi podróżnych pasażerowie będą mogli korzystać z 28 kas, 4 biletomatów i 3 poczekalni. Na dworcu podziemnym w Krakowie znajdą się także dwa specjalnie zaprojektowane na jego potrzeby Infomaty. Podróżni będą mogli sprawdzić na nich plany dworca, miasta, a także skorzystać ze strony krakowskiej informacji turystycznej. Oprócz tego w Infomacie znajdziemy mapkę z rozmieszczeniem postojów taksówek i przystanków komunikacji miejskiej, a do tego jej rozkład jazdy, schemat oraz ceny biletów. Dodatkowo 79 elektronicznych tablic zapewni podróżnym informacje o pociągach przyjeżdżających i odjeżdżających z dworca Kraków Główny. Będą one uzupełnieniem komunikatów z megafonów. To wszystko razem tworzy kompleksowy i nowoczesny system informacji dla pasażerów.
Budowa podziemnego dworca zamknie proces tworzenia Krakowskiego Zintegrowanego Centrum Transportu, połączonego siecią korytarzy, tuneli, wind i schodów ruchomych, pozwalającego na szybkie, wielokierunkowe przemieszczanie się pasażerów i klientów dworca. Ułatwi to przesiadki pomiędzy różnymi środkami transportu, umożliwi kupno biletu, podręczne zakupy, korzystanie z usług i gastronomii. Czas oczekiwania na pociąg, tramwaj czy autobus podróżni spędzą w komfortowych warunkach. To pierwsze tak nowoczesne, funkcjonalnie zaprojektowane i łączące wszystkie środki komunikacji Zintegrowane Centrum Transportu w Polsce. Koszt całej inwestycji to 130 mln zł.