icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Małe przedsiębiorstwa grają w zielone. Większość z nich ma strategię ochrony środowiska

68 procent mikro i małych firm w Polsce posiada strategię ESG – wynika z raportu pt. „Diagnoza poziomu wiedzy i praktyk z obszaru ESG w mikro i małych firmach” opublikowanego przez EFL i Credit Agricole Bank Polska. To planowanie rozwoju firmy w oparciu o trzy podstawowe filary: zagadnienia środowiskowe (E – environmental), społeczne (S – social) oraz te dotyczące ładu korporacyjnego (G – governance).

Diagnoza a małe firmy

Z raportu EFL i Credit Agricole Bank Polska „Diagnoza poziomu wiedzy i praktyk z obszaru ESG w mikro i małych firmach” wynika, że większość mikro i małych przedsiębiorstw posiada strategię zrównoważonego rozwoju w formie oddzielnego dokumentu, części innego lub niepisanych zasad (68 procent). Może to wynikać z rosnących w tym zakresie oczekiwań klientów i instytucji finansowych, na co wskazuje odpowiednio 56 i 51 procent respondentów. Najczęściej firmy wprowadzają u siebie recykling (74 procent) i termomodernizację budynków (52 procent). Rzadziej inwestują w zielone technologie produkcyjne (32 procent) oraz niskoemisyjny transport (39 procent).

– Raportowanie ESG od kilku lat jest odmieniane przez największe firmy w Polsce przez wszystkie przypadki. Wiele z nich już w tym roku będzie dotyczył ten obowiązek. Najmniejsze przedsiębiorstwa w większości są z niego zwolnione jeszcze przez najbliższe lata lub w ogóle. Jednak nie oznacza to, że podejmowanie działań mających na celu ochronę środowiska czy przeciwdziałanie zmianom klimatu jest im obojętne. Wręcz przeciwnie. Zdecydowana większość zapytanych przez nas przedstawicieli mikro i małych przedsiębiorstw, bo aż 81 procent, uznaje takie praktyki firmowe za ważne. Co więcej, 4 na 10 respondentów w wyzwaniach związanych z ochroną środowiska i przeciwdziałaniem zmianom klimatycznym upatruje szansę na dynamiczny rozwój swojego biznesu. Czyli nie traktują ESG tylko jako obowiązku i kosztu, lecz uważają go za inwestycję. Zdają sobie sprawę, że takie działania przynoszą korzyści nie tylko beneficjentom, ale również firmie. Budują̨ lojalność i zaufanie klientów, zwiększają̨ motywację i produktywność pracowników, podnoszą wartość marki. Naszą rolą – jako większych i bardziej doświadczonych partnerów biznesowych – jest wspieranie mniejszych podmiotów zarówno w obszarze kompetencyjnym jak i finansowym. Na przykład poprzez proponowanie rozwiązań monitorujących negatywny wpływ na środowisko naturalne czy umożliwiających inwestycje w zielone technologie. W finalnym rozliczeniu, skorzystamy wszyscy – mówi Radosław Woźniak, prezes EFL.

Różna forma strategii

Z raportu EFL i Credit Agricole Bank Polska „Diagnoza poziomu wiedzy i praktyk z obszaru ESG w mikro i małych firmach” wynika, że dwie na trzy mikro i małe firmy posiadają strategię ochrony środowiska i klimatu (68 procent). Najczęściej są to zasady wpisane w inny dokument (33 procent), w co czwartej firmie są to niepisane zasady, a tylko co dziesiąty podmiot ma odrębny dokument na ten temat. Wciąż jeszcze co trzecie przedsiębiorstwo nie posiada żadnej strategii ochrony środowiska, przy czym są to głównie jednoosobowe działalności gospodarcze, wśród których aż 58 procent nie ma takiej strategii.

Fakt posiadania przez sporą grupę najmniejszych firm w Polsce zasad określających ich podejście do ochrony środowiska i klimatu wynika w dużej mierze z rosnącej ekoświadomości klientów indywidualnych i instytucjonalnych.

56 procent przedstawicieli przedsiębiorstw jest zdania, że oczekiwania klientów związane ze zrównoważonym rozwojem rosną. 51 procent respondentów wskazuje na rosnące oczekiwania instytucji finansowych, a 46 procent dostawców i kontrahentów w tym zakresie.

Monitoring i działania

Większość badanych monitoruje zużycie wody (64 procent) oraz zużycie energii (68 procent), zdecydowanie rzadziej firmy mierzą swój oraz swoich dostawców ślad węglowy (22 i 18 procent).

Wachlarz zielonych technologii, z jakich korzystają mikro i małe firmy, jest dość szeroki. Najczęściej firmy wprowadzają u siebie recykling i gospodarowanie odpadami (74 procent), nieco ponad połowa dokonała też termomodernizacji budynków (52 procent), a 42 procent postawiła na energetykę odnawialną. Najrzadziej zielone technologie wprowadza się w procesach produkcyjnych (32 procent) oraz w transporcie. 39 procent przedsiębiorstw posiada niskoemisyjną flotę samochodową.

Leasing, obok kredytu, odgrywa kluczową rolę w finansowaniu zielonych inwestycji. Tak wskazało odpowiednio 38 i 40 procent przedsiębiorców.

– To oznacza, że jako instytucje finansowe jesteśmy bardzo ważną częścią zielonej transformacji polskich firm. Wiemy to w EFL i dlatego już od wielu lat wspieramy obecnych i nowych klientów w zielonych inwestycjach oraz rozwijamy sieć „zielonych” dostawców. Konsekwentnie wdrażamy kolejne rozwiązania, które sprawią, że będziemy konkurencyjnym i chętnie wybieranym partnerem przez firmy w Polsce. Między innymi w ubiegłym roku uruchomiliśmy projekt Greenify, którego celem jest przygotowanie kompleksowych rozwiązań dla klientów oraz wzmocnienie organizacji w zdobyciu pozycji lidera w finansowaniu zielonych aktywów. Oferujemy finansowanie kosztów zielonych inwestycji takich jak kompleksowe instalacje fotowoltaiczne, magazyny energii oraz pompy ciepła. Ponadto, w tym roku jako jedyni w Polsce udostępniliśmy bezpłatny kalkulator śladu węglowego, który pozwala na obliczenie wielkości śladu węglowego zarówno dla standardowego środka trwałego jak również niskoemisyjnego. Zależy nam, aby nasi partnerzy z jednej strony mieli wiedzę o rzeczywistym wpływie swojego biznesu na otoczenie, a z drugiej budowali swoją przewagę konkurencyjną dzięki nowym inwestycjom – mówi Radosław Woźniak, prezes zarządu EFL.

Badanie „Diagnoza poziomu wiedzy i praktyk z obszaru ESG w mikro i małych firmach” zostało przeprowadzone na zlecenie EFL i Credit Agricole Bank Polska metodą CAWI na reprezentatywnej grupie 400 firm. W badaniu wzięli udział przedstawiciele mikro firm o zatrudnieniu do 10 osób (200 respondentów) oraz małych firm o zatrudnieniu od 11 do 49 osób (200 respondentów). Respondentami były osoby na stanowiskach: właściciel, członek zarządu, dyrektor finansowy, księgowy. Badanie zostało zrealizowane w listopadzie 2023 roku.

Źródło: Credit Agricole Bank Polska

IP: zauważalny jest nagły wzrost zainteresowania tematem ESG w polskich mediach

68 procent mikro i małych firm w Polsce posiada strategię ESG – wynika z raportu pt. „Diagnoza poziomu wiedzy i praktyk z obszaru ESG w mikro i małych firmach” opublikowanego przez EFL i Credit Agricole Bank Polska. To planowanie rozwoju firmy w oparciu o trzy podstawowe filary: zagadnienia środowiskowe (E – environmental), społeczne (S – social) oraz te dotyczące ładu korporacyjnego (G – governance).

Diagnoza a małe firmy

Z raportu EFL i Credit Agricole Bank Polska „Diagnoza poziomu wiedzy i praktyk z obszaru ESG w mikro i małych firmach” wynika, że większość mikro i małych przedsiębiorstw posiada strategię zrównoważonego rozwoju w formie oddzielnego dokumentu, części innego lub niepisanych zasad (68 procent). Może to wynikać z rosnących w tym zakresie oczekiwań klientów i instytucji finansowych, na co wskazuje odpowiednio 56 i 51 procent respondentów. Najczęściej firmy wprowadzają u siebie recykling (74 procent) i termomodernizację budynków (52 procent). Rzadziej inwestują w zielone technologie produkcyjne (32 procent) oraz niskoemisyjny transport (39 procent).

– Raportowanie ESG od kilku lat jest odmieniane przez największe firmy w Polsce przez wszystkie przypadki. Wiele z nich już w tym roku będzie dotyczył ten obowiązek. Najmniejsze przedsiębiorstwa w większości są z niego zwolnione jeszcze przez najbliższe lata lub w ogóle. Jednak nie oznacza to, że podejmowanie działań mających na celu ochronę środowiska czy przeciwdziałanie zmianom klimatu jest im obojętne. Wręcz przeciwnie. Zdecydowana większość zapytanych przez nas przedstawicieli mikro i małych przedsiębiorstw, bo aż 81 procent, uznaje takie praktyki firmowe za ważne. Co więcej, 4 na 10 respondentów w wyzwaniach związanych z ochroną środowiska i przeciwdziałaniem zmianom klimatycznym upatruje szansę na dynamiczny rozwój swojego biznesu. Czyli nie traktują ESG tylko jako obowiązku i kosztu, lecz uważają go za inwestycję. Zdają sobie sprawę, że takie działania przynoszą korzyści nie tylko beneficjentom, ale również firmie. Budują̨ lojalność i zaufanie klientów, zwiększają̨ motywację i produktywność pracowników, podnoszą wartość marki. Naszą rolą – jako większych i bardziej doświadczonych partnerów biznesowych – jest wspieranie mniejszych podmiotów zarówno w obszarze kompetencyjnym jak i finansowym. Na przykład poprzez proponowanie rozwiązań monitorujących negatywny wpływ na środowisko naturalne czy umożliwiających inwestycje w zielone technologie. W finalnym rozliczeniu, skorzystamy wszyscy – mówi Radosław Woźniak, prezes EFL.

Różna forma strategii

Z raportu EFL i Credit Agricole Bank Polska „Diagnoza poziomu wiedzy i praktyk z obszaru ESG w mikro i małych firmach” wynika, że dwie na trzy mikro i małe firmy posiadają strategię ochrony środowiska i klimatu (68 procent). Najczęściej są to zasady wpisane w inny dokument (33 procent), w co czwartej firmie są to niepisane zasady, a tylko co dziesiąty podmiot ma odrębny dokument na ten temat. Wciąż jeszcze co trzecie przedsiębiorstwo nie posiada żadnej strategii ochrony środowiska, przy czym są to głównie jednoosobowe działalności gospodarcze, wśród których aż 58 procent nie ma takiej strategii.

Fakt posiadania przez sporą grupę najmniejszych firm w Polsce zasad określających ich podejście do ochrony środowiska i klimatu wynika w dużej mierze z rosnącej ekoświadomości klientów indywidualnych i instytucjonalnych.

56 procent przedstawicieli przedsiębiorstw jest zdania, że oczekiwania klientów związane ze zrównoważonym rozwojem rosną. 51 procent respondentów wskazuje na rosnące oczekiwania instytucji finansowych, a 46 procent dostawców i kontrahentów w tym zakresie.

Monitoring i działania

Większość badanych monitoruje zużycie wody (64 procent) oraz zużycie energii (68 procent), zdecydowanie rzadziej firmy mierzą swój oraz swoich dostawców ślad węglowy (22 i 18 procent).

Wachlarz zielonych technologii, z jakich korzystają mikro i małe firmy, jest dość szeroki. Najczęściej firmy wprowadzają u siebie recykling i gospodarowanie odpadami (74 procent), nieco ponad połowa dokonała też termomodernizacji budynków (52 procent), a 42 procent postawiła na energetykę odnawialną. Najrzadziej zielone technologie wprowadza się w procesach produkcyjnych (32 procent) oraz w transporcie. 39 procent przedsiębiorstw posiada niskoemisyjną flotę samochodową.

Leasing, obok kredytu, odgrywa kluczową rolę w finansowaniu zielonych inwestycji. Tak wskazało odpowiednio 38 i 40 procent przedsiębiorców.

– To oznacza, że jako instytucje finansowe jesteśmy bardzo ważną częścią zielonej transformacji polskich firm. Wiemy to w EFL i dlatego już od wielu lat wspieramy obecnych i nowych klientów w zielonych inwestycjach oraz rozwijamy sieć „zielonych” dostawców. Konsekwentnie wdrażamy kolejne rozwiązania, które sprawią, że będziemy konkurencyjnym i chętnie wybieranym partnerem przez firmy w Polsce. Między innymi w ubiegłym roku uruchomiliśmy projekt Greenify, którego celem jest przygotowanie kompleksowych rozwiązań dla klientów oraz wzmocnienie organizacji w zdobyciu pozycji lidera w finansowaniu zielonych aktywów. Oferujemy finansowanie kosztów zielonych inwestycji takich jak kompleksowe instalacje fotowoltaiczne, magazyny energii oraz pompy ciepła. Ponadto, w tym roku jako jedyni w Polsce udostępniliśmy bezpłatny kalkulator śladu węglowego, który pozwala na obliczenie wielkości śladu węglowego zarówno dla standardowego środka trwałego jak również niskoemisyjnego. Zależy nam, aby nasi partnerzy z jednej strony mieli wiedzę o rzeczywistym wpływie swojego biznesu na otoczenie, a z drugiej budowali swoją przewagę konkurencyjną dzięki nowym inwestycjom – mówi Radosław Woźniak, prezes zarządu EFL.

Badanie „Diagnoza poziomu wiedzy i praktyk z obszaru ESG w mikro i małych firmach” zostało przeprowadzone na zlecenie EFL i Credit Agricole Bank Polska metodą CAWI na reprezentatywnej grupie 400 firm. W badaniu wzięli udział przedstawiciele mikro firm o zatrudnieniu do 10 osób (200 respondentów) oraz małych firm o zatrudnieniu od 11 do 49 osób (200 respondentów). Respondentami były osoby na stanowiskach: właściciel, członek zarządu, dyrektor finansowy, księgowy. Badanie zostało zrealizowane w listopadzie 2023 roku.

Źródło: Credit Agricole Bank Polska

IP: zauważalny jest nagły wzrost zainteresowania tematem ESG w polskich mediach

Najnowsze artykuły