Brytyjska Izba Żeglugowa ogłosiła plan działania mający na celu osiągnięcie zerowej emisji netto w sektorze żeglugi do 2050 roku.
Plan zakłada inwestycje o wartości 700 milionów funtów (około 915,5 miliona dolarów) w nadchodzącym budżecie. Kluczowym elementem jest aktualizacja Planu Czystego Morza z 2019 roku, który wymaga, aby wszystkie nowe statki zamawiane od 2025 roku były projektowane z technologią zerowej emisji. Mimo wcześniejszych wysiłków, plan ten nie został wdrożony, co skłoniło organizacje morskie do apelowania o długoterminowy plan dekarbonizacji.
W ramach nowego planu, Izba Żeglugowa przedstawiła szereg rekomendacji dla rządu, wskazując na najważniejsze obszary inwestycji publicznych. Obejmują one finansowanie badań i rozwoju w ramach programu UK SHORE, dostarczanie zasilania z lądu dla statków w portach oraz zwolnienia z opłat w ramach systemu handlu emisjami dla usług promowych. Plan przewiduje również wsparcie dla programu Maritime Training (SMarT), który ma na celu szkolenie nowych kadr dla sektora morskiego.
Dyrektor generalny UK Chamber of Shipping, Rhett Hatcher, podkreślił konieczność współpracy rządu z sektorem prywatnym w celu osiągnięcia zerowej emisji netto. Według Hatcher’a, długoterminowy plan to tylko pierwszy krok, który musi być wsparty odpowiednią infrastrukturą. Wskazał również na różnicę w dostawach paliwa między Wielką Brytanią a Rotterdamem, zaznaczając, że Wielka Brytania może odegrać istotną rolę w branży paliw morskich, jeśli rząd zaangażuje się w ten proces.
Izba Żeglugowa podkreśliła, że inwestycje w zrównoważony rozwój mogą przynieść znaczące korzyści ekonomiczne, w tym stworzenie nowych miejsc pracy. Wdrożenie tych planów ma uczynić z Wielkiej Brytanii czyste i ekologiczne centrum żeglugi, przyciągając inwestycje i wzmacniając pozycję kraju na arenie międzynarodowej.
Offshore energy / Mateusz Gibała