icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Budowa łącznicy kolejowej usprawni przejazdy

Wygodna i bezpieczniejsza komunikacja dzięki estakadom, wiaduktom oraz przejściom nad i pod torami oraz skrócenie i usprawnienie przejazdu z Krakowa do Zakopanego, Oświęcimia i Skawiny to tylko najważniejsze korzyści z budowy łącznicy kolejowej pomiędzy przystankiem Kraków Zabłocie a Kraków Krzemionki. Mieszkańcy Krakowa zyskają również lepszą podróż dzięki wygodnym węzłom przesiadkowym na przebudowanych przystankach.

Budowa łącznicy kolejowej pomiędzy Zabłociem a Krzemionkami to kluczowa inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na terenie Krakowa. Przedsięwzięcie skróci przejazd pociągów dalekobieżnych w kierunku Zakopanego o ok. 12-15 minut, a lokalnych o ok. 5 minut. Bezpośrednie połączenie ze stacji Kraków Główny do Zakopanego oraz Skawiny i Oświęcimia to również sprawniejszy i płynniejszy ruch kolejowy, lepszy komfort obsługi pasażerów na przebudowanych przystankach kolejowych oraz wyższy poziom bezpieczeństwa.

Estakady skrócą podróż

Dwa nowe tory o łącznej długości 2,6 km (tor nr 1 – 1,2 km i tor nr 2 – 1,4 km) powstaną pomiędzy liniami kolejowymi Kraków Główny – Medyka i Kraków Płaszów – Oświęcim. Łącznica pomiędzy Zabłociem i Krzemionkami, czyli nowa linia kolejowa nr 624, zostanie poprowadzona na estakadach, wiaduktach i nasypach. Kluczowe budowle mostowe zostaną poprowadzone w rejonie skrzyżowania ulic: Wielickiej, Powstańców Wielkopolskich, Limanowskiego i Powstańców Śląskich.

Proces budowy estakad podzielono na 6 etapów. Do końca roku na terenie łącznicy będą trwały wyburzenia i układanie podziemnych instalacji. Powstaną też fundamenty pod olbrzymie 8-15 m podpory wiaduktów. Dwie podpory staną w bezpośrednim sąsiedztwie skrzyżowania ul. Powstańców Wielkopolskich i Wielickiej.

– Montaż przęseł estakady na tym skrzyżowaniu będzie wymagał wyłączenia skrzyżowania z ruchu. Wstępnie prace zaplanowano na wakacje przyszłego roku. Wszystko zależy od postępu robót, ale nie chcemy wprowadzać ograniczeń w komunikacji przed Światowymi Dniami Młodzieży. Pod estakadami łącznicy powstanie nowa przestrzeń, którą – uwzględniając m.in. plan rewitalizacji Zabłocia – miasto może odpowiednio urządzić – mówi Rafał Zahuta, dyrektor projektu z PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Wygoda i dostępność – dawne przystanki z nowymi możliwościami

Estakady kolejowe połączą przystanki osobowe Kraków Zabłocie i Kraków Krzemionki, które zostaną przebudowane i przystosowane do obsługi osób ograniczonej mobilności. Peron na Zabłociu zostanie przesunięty o 50 m w stronę Wisły, a obecne przejście pod nasypem nadal będzie wykorzystywane do lokalnego ruchu pieszego czy rowerowego. Pasażerowie na peron wejdą schodami z wygodnej hali przystankowej, która powstanie pod torami. Zmieni się też przestrzeń w sąsiedztwie przystanku, gdyż przebudowany zostanie układ dróg. Nowa droga połączy ul. Zabłocie ze skrzyżowaniem ul. Przemysłowej i Lipowej. W sąsiedztwie przystanku powstaną niewielkie parkingi oraz zatoki autobusowe, co umożliwi obsługę komunikacji miejskiej.

Przystanek Krzemionki zostanie przysunięty do skrzyżowania ul. Powstańców Wielkopolskich i Wielickiej i „podwieszony” pomiędzy estakadami łącznicy. Bezpośrednio z niego będzie można dostać się schodami lub windą do tramwaju. Takie rozwiązanie powinno „ożywić” również terminal autobusowy na ul. Powstańców.

– Dzięki budowie łącznicy powstanie wygodny węzeł przesiadkowy. Można się bowiem spodziewać, że trasa kolejnej linii Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (do Skawiny), biegnąca przez łącznicę, zyska co najmniej taką popularność, jak linia do Wieliczki. Pasażerowie będą mieli zapewnioną możliwość dogodnej przesiadki z kolei na komunikację miejską i odwrotnie – wyjaśnia Rafał Zahuta.

Poza budową łącznicy i przebudową przystanków zakres robót budowlanych obejmuje m.in.: przebudowę układu torowego linii kolejowych nr 91, nr 94, nr 603, sieci trakcyjnej, urządzeń elektroenergetycznych, urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz zabudowę 6 rozjazdów kolejowych.

Wartość robót to 257 978 744,89 PLN (brutto). Inwestycję na zlecenie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. wykona konsorcjum Budimex S.A. (lider) i Ferrovial Agroman S.A. (partner).
Inwestycja w liczbach:

2 wiadukty
3 estakady
2 kładki peronowe
2 przejścia nad torami

Źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe

Wygodna i bezpieczniejsza komunikacja dzięki estakadom, wiaduktom oraz przejściom nad i pod torami oraz skrócenie i usprawnienie przejazdu z Krakowa do Zakopanego, Oświęcimia i Skawiny to tylko najważniejsze korzyści z budowy łącznicy kolejowej pomiędzy przystankiem Kraków Zabłocie a Kraków Krzemionki. Mieszkańcy Krakowa zyskają również lepszą podróż dzięki wygodnym węzłom przesiadkowym na przebudowanych przystankach.

Budowa łącznicy kolejowej pomiędzy Zabłociem a Krzemionkami to kluczowa inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na terenie Krakowa. Przedsięwzięcie skróci przejazd pociągów dalekobieżnych w kierunku Zakopanego o ok. 12-15 minut, a lokalnych o ok. 5 minut. Bezpośrednie połączenie ze stacji Kraków Główny do Zakopanego oraz Skawiny i Oświęcimia to również sprawniejszy i płynniejszy ruch kolejowy, lepszy komfort obsługi pasażerów na przebudowanych przystankach kolejowych oraz wyższy poziom bezpieczeństwa.

Estakady skrócą podróż

Dwa nowe tory o łącznej długości 2,6 km (tor nr 1 – 1,2 km i tor nr 2 – 1,4 km) powstaną pomiędzy liniami kolejowymi Kraków Główny – Medyka i Kraków Płaszów – Oświęcim. Łącznica pomiędzy Zabłociem i Krzemionkami, czyli nowa linia kolejowa nr 624, zostanie poprowadzona na estakadach, wiaduktach i nasypach. Kluczowe budowle mostowe zostaną poprowadzone w rejonie skrzyżowania ulic: Wielickiej, Powstańców Wielkopolskich, Limanowskiego i Powstańców Śląskich.

Proces budowy estakad podzielono na 6 etapów. Do końca roku na terenie łącznicy będą trwały wyburzenia i układanie podziemnych instalacji. Powstaną też fundamenty pod olbrzymie 8-15 m podpory wiaduktów. Dwie podpory staną w bezpośrednim sąsiedztwie skrzyżowania ul. Powstańców Wielkopolskich i Wielickiej.

– Montaż przęseł estakady na tym skrzyżowaniu będzie wymagał wyłączenia skrzyżowania z ruchu. Wstępnie prace zaplanowano na wakacje przyszłego roku. Wszystko zależy od postępu robót, ale nie chcemy wprowadzać ograniczeń w komunikacji przed Światowymi Dniami Młodzieży. Pod estakadami łącznicy powstanie nowa przestrzeń, którą – uwzględniając m.in. plan rewitalizacji Zabłocia – miasto może odpowiednio urządzić – mówi Rafał Zahuta, dyrektor projektu z PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Wygoda i dostępność – dawne przystanki z nowymi możliwościami

Estakady kolejowe połączą przystanki osobowe Kraków Zabłocie i Kraków Krzemionki, które zostaną przebudowane i przystosowane do obsługi osób ograniczonej mobilności. Peron na Zabłociu zostanie przesunięty o 50 m w stronę Wisły, a obecne przejście pod nasypem nadal będzie wykorzystywane do lokalnego ruchu pieszego czy rowerowego. Pasażerowie na peron wejdą schodami z wygodnej hali przystankowej, która powstanie pod torami. Zmieni się też przestrzeń w sąsiedztwie przystanku, gdyż przebudowany zostanie układ dróg. Nowa droga połączy ul. Zabłocie ze skrzyżowaniem ul. Przemysłowej i Lipowej. W sąsiedztwie przystanku powstaną niewielkie parkingi oraz zatoki autobusowe, co umożliwi obsługę komunikacji miejskiej.

Przystanek Krzemionki zostanie przysunięty do skrzyżowania ul. Powstańców Wielkopolskich i Wielickiej i „podwieszony” pomiędzy estakadami łącznicy. Bezpośrednio z niego będzie można dostać się schodami lub windą do tramwaju. Takie rozwiązanie powinno „ożywić” również terminal autobusowy na ul. Powstańców.

– Dzięki budowie łącznicy powstanie wygodny węzeł przesiadkowy. Można się bowiem spodziewać, że trasa kolejnej linii Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (do Skawiny), biegnąca przez łącznicę, zyska co najmniej taką popularność, jak linia do Wieliczki. Pasażerowie będą mieli zapewnioną możliwość dogodnej przesiadki z kolei na komunikację miejską i odwrotnie – wyjaśnia Rafał Zahuta.

Poza budową łącznicy i przebudową przystanków zakres robót budowlanych obejmuje m.in.: przebudowę układu torowego linii kolejowych nr 91, nr 94, nr 603, sieci trakcyjnej, urządzeń elektroenergetycznych, urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz zabudowę 6 rozjazdów kolejowych.

Wartość robót to 257 978 744,89 PLN (brutto). Inwestycję na zlecenie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. wykona konsorcjum Budimex S.A. (lider) i Ferrovial Agroman S.A. (partner).
Inwestycja w liczbach:

2 wiadukty
3 estakady
2 kładki peronowe
2 przejścia nad torami

Źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe

Najnowsze artykuły