Bunt samorządu Świnoujścia przeciwko decyzji wojewody o terminalu kontenerowym

24 maja 2024, 20:00 Alert

Rząd chce kontynuacji projektu terminala kontenerowego w Świnoujściu, ale tamtejszy samorząd podważa decyzję lokalizacyjną wojewody powołując się na argumenty bezpieczeństwa i środowiskowe.

Projekt terminalu kontenerowego. Fot. Port Szczecin
Projekt terminalu kontenerowego. Fot. Port Szczecin

– Jest to jedna z kluczowych inwestycji o znaczeniu strategicznym dla państwa i jesteśmy zdeterminowani, by terminal został uruchomiony w 2028 roku – ocenia ministerstwo infrastruktury RP. – Trwają prace przygotowawcze, projektowe oraz związane z uzyskaniem niezbędnych zgód i pozwoleń.

Tymczasem Urząd Miasta Świnoujście ma zastrzeżenia do decyzji lokalizacyjnej. – Podczas podejmowania decyzji o lokalizacji terminala kontenerowego w Świnoujściu naruszono lub pominięto szereg przepisów. Całkowicie zignorowano kwestię m.in. interesu mieszkańców, uciążliwości, które odczuje lokalna społeczność, ale także bezpieczeństwa państwa w sytuacji, gdy inwestycja powstaje w sąsiedztwie terminala LNG. Świnoujski samorząd chce naprawić te błędy i odwołał się od wspomnianej decyzji Adama Rudawskiego, wojewody zachodniopomorskiego. Działania podjęto w szeroko pojętym interesie społecznym, w nadziei, że głos samorządu w końcu zostanie wysłuchany i uwzględniony – czytamy w komunikacie urzędu.

– Decyzja w tej formie nie uwzględnia m.in. skutków zakładających utratę cennych zasobów przyrodniczych naszego regionu tj. warszowskich i przymorskich wydm. Uniemożliwia także korzystanie ze Szlaku Fortecznego prowadzącego od najwyższej nad Bałtykiem latarni morskiej do rejonu Podziemnego Miasta, dalszego korzystania z trasy R10 na odcinku Świnoujście-Międzyzdroje, czyli Nadmorskiego Szlaku Hanzeatyckiego, w skład którego wchodzi odcinek zachodniopomorskiego szlaku Velo Baltica, części Międzynarodowego Szlaku EuroVelo – przekonuje urząd.

Wśród kilkunastu naruszeń przepisów w zakresie budowy portów morskich świnoujscy urzędnicy wskazali m.in. przepis art. 9 ust. 1 pkt 14 ustawy o inwestycjach w zakresie budowy portów zewnętrznych – ostrzega Świnoujście. – Chodzi o całkowite pomięcie warunków i wymagań wynikających z potrzeb obronności i bezpieczeństwa państwa, podczas gdy inwestycja zostanie zlokalizowana w bezpośrednim sąsiedztwie innego strategicznego obiektu; terminala LNG oraz na wodach morskich, podlegających szczególnej ochronie w czasach globalnego zagrożenia spowodowanego wojną w Ukrainie.

– Liczmy, że nasze odwołanie zostanie uwzględnione, a inwestor i instytucje, które procedują ten projekt, przeprowadzą lokalne konsultacje społeczne i przygotują odpowiednie dokumenty. Taki projekt ma szansę  powstać tylko i wyłącznie wtedy, gdy będzie miał społeczną akceptację. Jesteśmy zwolennikami zrównoważonego rozwoju naszych wysp, na których jest miejsce i dla turystyki i dla nowoczesnych przedsiębiorstw branży morskiej – wyraża stanowisko Joanna Agatowska, prezydent Świnoujścia.

Wojewoda Zachodniopomorski wydał decyzję lokalizacyjną w sprawie budowy terminalu kontenerowego 18 kwietnia 2024 roku przekazującą ją Zarządowi Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Terminal ma obsłużyć do 2 mln TEU rocznie.

Urząd Miasta Świnoujście / Ministerstwo infrastruktury / Wojciech Jakóbik

Fedorska: Po co niemieckim przeciwnikom portu kontenerowego dyskusja na temat praworządności w Polsce?