EnergetykaGaz.

Cabak: Bunkrowanie LNG to szansa dla polskich portów

Bunkrowanie techniczne LNG w Gdańskiej Stoczni Remontowej

Zawarcie pierwszych umów długoterminowych na dostawy LNG z USA, rozbudowa terminalu w Świnoujściu, wreszcie zapowiedź podpisania porozumienia na budowę gazociągu Baltic Pipe jeszcze w tym roku oraz ostatnia akwizycja PGNiG w Norwegii, świadczą o tym jak poważnie Polska podchodzi do dywersyfikacji dostaw błękitnego paliwa – pisze Mateusz Cabak, współpracownik BiznesAlert.pl.

Zakup udziałów w złożu Tommeliten Alpha istotnie zwiększa potencjał PGNiG na norweskim szelfie kontynentalnym. Spółka szacuje, że dzięki tej akwizycji docelowy wolumen wydobycia przez nią gazu w Norwegii wzrośnie do 1 mld m3 rocznie. Dodając do tego złoża gazowe w fazie produkcyjnej, którymi dysponuje LOTOS, można z grubsza założyć że potencjał obu spółek pokrywa już ok. 15% przepustowości gazociągu Baltic Pipe, wynoszącej 10 mld m3. Dodając do tego wspominaną rozbudowę terminala LNG z 5 do 7,5 mld m3 oraz krajowe wydobycie gazu (realizowane głównie przez PGNiG) na poziomie ok. 4,5 mld m3/rok, przy rocznej konsumpcji tego surowca wynoszącej w Polsce 17,5 mld m3, do zagospodarowania pozostanie jeszcze 4,5 mld m3 rocznie.

Jednym ze sposobów jego wykorzystania, konkretnie jako LNG, może być budowa w polskich portach terminali LNG, służących do bunkrowania statków. Ostatnio z takim pomysłem wyszedł port w Gdyni, który w ramach rozbudowy swoich możliwości przeładunkowych dzięki inwestycji w tzw. port zewnętrzny, planuje budowę terminalu i dodatkowo elektrowni LNG.

Pierwsze komercyjne bunkrowanie LNG

Zgodnie z zapowiedziami PGNiG Obrót Detaliczny już w styczniu przyszłego roku ruszy komercyjne tankowanie statków paliwem LNG. Bunkrowanie odbędzie się w gdyńskim porcie. W pierwszej kolejności port umożliwi bunkrowanie statków z lądu za pomocą cystern, a dokładnie kontenerów kriogenicznych. Docelowo za tankowanie odpowiedzialna będzie bunkierka operująca w Porcie Gdynia.

Warto przypomnieć że na przestrzeni ostatnich dwóch lat PGNiG Obrót Detaliczny we współpracy m.in. ze spółką LOTOS Asfalt zrealizowała 36 tzw. bunkrowań technicznych dedykowanych statkom budowanym i modernizowanym przez Gdańską Stocznię Remontową. Na kanwie ww. współpracy PGNiG i Lotos zawarły nawet w kwietniu br. umowę dotyczącą wspólnej oferty bunkrowania statków paliwem LNG, pochodzącym właśnie z terminala w Świnoujściu.

Konkurencja nie śpi

LNG jest najczystszym paliwem używanym w żegludze a wykorzystujące je statki uważane są za najbezpieczniejsze jednostki pływające. W nadchodzących latach paliwo LNG będzie dodatkowo zyskiwać na popularności m.in. ze względu na przyjęcie tzw. „dyrektywy siarkowej”, nakładającej na armatorów, których jednostki poruszają się w obszarze SECA (z ang. Sulphur Emission Control Areas) – m.in. po Bałtyku i Morzu Północnym – obowiązek wykorzystywania paliw o zawartości siarki nie przekraczającej 0,1%. Jednym ze sposobów sprostania tym wymogom jest wybór LNG w miejsce konwencjonalnych paliw żeglugowych produkowanych na bazie ropy naftowej.

Jednak nie tylko Polska widzi potencjał rynku LNG. W 2016 roku Litwa, Szwecja, Estonia i Niemcy zainicjowały wart ponad 47 mln euro projekt Blue Baltics, współfinansowany ze środków unijnego programu Connecting Europe Facility. W ramach projektu rozwijana jest infrastruktura do bunkrowania LNG na terenie portów w Kłajpedzie, Nynashamn, Tallinie i Parnu. Projekt ma być ukończony w połowie przyszłego roku. Z kolei estońska spółka Eesti Gas zawarła w tym miesiącu umowę z holenderską grupą stoczniową Damen dotycząca budowy bunkierek tankujących LNG ship-to-ship. Jedna jednostka będzie w stanie dostarczyć 6 tys. m3 paliwa. Zgodnie z zapisami umowy pierwszy statek ma być dostarczony we wrześniu 2020 roku.


Powiązane artykuły

Energa realizuje strategię Orlenu i planuje nowe bloki gazowe

Spółka w przyszłym roku ma zamiaru uruchomić dwa bloki gazowe, jeden w Grudziądzu, drugi w Ostrołęce. W planach ma jednak...
Ładowanie samochodu elektrycznego. Źródło: freepik.com

E-auta nie są dobre dla klimatu, ale Szwajcarzy chcieli to ukryć

Szwajcarski Federalny Urząd ds. Środowiska wstrzymał prezentację badania dotyczącego bilansu ekologicznego samochodów elektrycznych. Wyniki sugerowały, że elektromobilność nie zawsze jest...

Holendrzy testują morską fotowoltaikę. Fale jej niestraszne

Są wyniki testów, jakim poddano platformy, na których będą umieszczone morskie panele fotowoltaiczne. Badania przeprowadzono na Delta Flume, obiekcie, który...

Udostępnij:

Facebook X X X