Energetyka

Chińczycy wybudują fabrykę aut elektrycznych pod Zgorzelcem

fot. Ministerstwo Energii

Zakład powstanie po niemieckiej stronie granicy – w Rothenburg/Oberlausitz, 25 km od Zgorzelca. Planowany koszt inwestycji, który uwzględnia nie tylko budowę fabryki, ale także zaprojektowanie samochodu to 1,14 mld euro.

Dużym echem w polskich mediach odbił się niedawno news portalu WysokieNapiecie.pl, że elektryczny VW będzie produkowany w Polsce. Ale to tylko jedna z inwestycji w nowe zakłady produkcyjne, których losy ważą się w Europie. Przykład? Inwestycja chińskiej firmy Beijing WKW Automotive Parts, która zostanie zlokalizowana kilka kilometrów od Polski, ale po niemieckiej stronie.

W komunikatach chińskiego producenta ani władz Saksonii nie podano, kiedy ma ruszyć produkcja i ile samochodów elektrycznych (EV) wyprodukuje fabryka. W listopadzie ub.r. Beijing WKW informował jednak, że wspólnie z inną chińską firmą – Wuzhoulong – planuje stworzyć w Niemczech firmę, która będzie docelowo produkować 100 tys. aut elektrycznych rocznie, a w pierwszej fazie będzie to 30 tys. samochodów. Firma miała mieć centrum badawczo rozwojowe w Stuttgarcie, a fabryka miała powstać w Turyngii.

Trudno powiedzieć, na ile ubiegłoroczne plany dotyczące zdolności produkcyjnych są aktualne. W komunikacie rządu Saksonii ujawniono jedynie, że w zakładach w Rothenburg/Oberlausitz mają powstawać auta premium (w przypadku aut z silnikami spalinowymi do tej grupy aut zaliczane są m.in. Volvo V40, Audi A3, BMW serii 3 i Mercedesy klasy C) oraz, że w wyniku inwestycji ma powstać ponad tysiąc miejsc pracy. Zakład ma produkować samochody na rynek europejski oraz eksportować je do Chin. Wiadomo również, że Beijing WKW, który jest producentem części samochodowych, nie zwrócił się w Niemczech o pomoc publiczną dla tej inwestycji.

W komunikacie giełdowym Beijing WKW stwierdzono, że firma ma zgodę chińskiego rządu na inwestycję oraz, że spółka przygotowuje się do rozpoczęcia projektu.

W komunikacie rządu Saksonii z podkreślono, że położone niedaleko Görlitz miasto Rothenburg/Oberlausitz wygrało rywalizację o lokalizację zakładu z propozycjami składanymi przez Turyngię i Saksonię Anshalt oraz, że inwestora w wyborze lokalizacji wspierała firma Wirtschaftsförderung Sachsen.

Beijing WKW, którego 25 proc. akcji ma niemiecka firma WKW Erbsloh Automotive w budowę fabryki zainwestuje przez swą spółkę zależną Delon Automotive, której kapitał akcyjny ma wynosić 100 mln euro. Niemiecki współwłaściciel notowanej na giełdzie w Szanghaju spółki twierdzi, ze nie będzie uczestniczył w finansowaniu inwestycji.

W Saksonii fabryki mają Volkswagen (Zwickau i Chemnitz), Porsche (w Lipsku powstają takie modele jak Cayenne, Macan i Panamera) i BMW (zakład w Lipsku, w którym produkowane są m.in. auta elektryczne jest jedną z najnowocześniejszych fabryk koncernu).

Rynek zarówno samochodów elektrycznych, jak aut o napędach alternatywnych rozwija się w UE bardzo dynamicznie i na koniec 1 kw. 2017 r. osiągnął wielkość 213 tys. sztuk. Samych aut z bateriami elektrycznymi na terenie Unii zarejestrowano w okresie styczeń-marzec prawie 25 tys.

Na jakim etapie jest polski program elektromobilności? O tym w dalszej części artykułu na portalu WysokieNapiecie.pl


Powiązane artykuły

AI

Bitwa o AI. Zadecydują cena prądu i emisje

Rosnące zapotrzebowanie na moc obliczeniową dla AI grozi wzrostem emisji CO2. Niemieccy urzędnicy obawiają się, że centra danych mogą przenosić...
Niemcy, sieć elektroenergetyczna. Źródło: Freepik

Fala upałów i awarie. U Niemców coraz częściej gaśnie światło

Lokalne blackouty stają się tego lata plagą niemieckiej prowincji. Powodem przerw w dostawach prądu są najczęściej awarie kabli i mniejszych...
Minister Klimatu i Środowiska Paulina Hennig-Kloska podczas konferencji prasowej Urzędem Miasta Bydgoszczy, 4 bm. Konferencja dot. wsparcia finansowego na działania związane z rekultywacją wielkoobszarowych terenów poprzemysłowych i adaptacją do zmian klimatu, a także rządowego wsparcia dla terenów po dawnym Zachemie. (jm) PAP/Tytus Żmijewski

Inwestycje w wielkoskalowe OZE mniejsze niż zakłada ministerstwo klimatu

Inwestycje w duże farmy fotowoltaiczne istotnie zwolniły. Moc nowych instalacji, którym koncesje wydał w półroczu 2025 roku Urząd Regulacji Energetyki...

Udostępnij:

Facebook X X X