15 czerwca w mieście Datong w prowincji Shanxi (środkowe Chiny) zaprezentowano lokomotywę „Ningdong” , którą chińskie media przedstawiają jako najpotężniejsze tego typu rozwiązanie na świecie. Technologia może zastąpić większość używanych silników na paliwa kopalne, obecnie wykorzystywanych w tysiącach pociągów w całym kraju.
„Ningdong” to rozwiązanie stworzone przez Datong, spółkę zależną państwowego przedsiębiorstwa China Railway Rolling Stock Corporation (CRRC). W chińskiej lokomotywie wodorowej wykorzystano nowy silnik, przerobiony z silnika spalinowego. Jest on napędzany wyłącznie wodorowymi ogniwami paliwowymi. Zdaniem inżynierów lokomotywa może pracować nieprzerwanie przez 190 godzin, a jego tankowanie zajmuje dwie godziny. Silnik lomomotywy może pomieścić do 270 kg wodoru.
Wodór jest uznawany za czysty i odnawialny nośnik energii. Podczas jego spalania jako paliwa jedynymi powstającymi produktami ubocznym są ciepło i woda. Co ważne, nie powstają żadne gazy cieplarniane np. dwutlenek węgla czy dwutlenek siarki, jak ma to miejsce w przypadku silników spalinowych.
Obecnie Chiny posiadają ponad 7800 lokomotyw spalinowych napędzanych paliwami kopalnymi, co stanowi 36 procent całkowitej krajowej liczby lokomotyw. Nowa technologia mogłaby zastąpić ok. 90 procent tych silników, co bez wątpienia miałoby korzystny wpływ na środowisko i ograniczenie emisji szkodliwych zanieczyszczeń.
Warto wspomnieć, że Polska w dziedzinie kolei wodorowej również odnosi sukcesy. W zeszłym tygodniu zaprojektowana i wybudowana w bydgoskiej fabryce PESA lokomotywa wodorowa otrzymała świadectwo dopuszczenia do eksploatacji wydane przez Urząd Transportu Kolejowego, będąca drugim tego typu pojazdem na świecie.
South China Morning Post / Jacek Perzyński
https://biznesalert.pl/chiny-wodor-oze-infrastruktura/