AlertWszystko

Ciąg dalszy podwyżek w polskich rafineriach

Rafineria Mozejki. Zdjęcie: PKN Orlen

Rafineria Mozejki. Zdjęcie: PKN Orlen

(Polska Izba Paliw Płynnych)

W polskich rafineriach – śladem rynków światowych – dziś kontynuacja podwyżek. ON – podobnie jak na podlegającym ostatnio silnym spekulacjom rynku ARA – jest już średnio o prawie 7% droższy od benzyny. Na stacjach jednak ceny wciąż spadają.

W polskim hurcie rafineryjnym ON drożeje dziś średnio 14 zł/m3, benzyna 9 zł/m3, a ONG (olej napędowy do celów grzewczych) 20 zł/m3. W porównaniu z wtorkiem, 22 września br., kiedy po serii spadków rozpoczęły się podwyżki zarówno w rafinerii płockiej PKN Orlen, jak i gdańskiej Grupy Lotos, benzyna zdrożała w hurcie średnio o 1 zł/m3 (Pb98 46 zł/m3), a olej napędowy o 51 zł/m3.W porównaniu z połową stycznia br. dziś Pb95 jest w hurcie droższa o 20 gr/l, Pb98 o 33 gr/l, ON (w tym ON premium i biodiesel sprzedawany jako B100) o 9 gr/l, a olej napędowy do celów grzewczych (ONG) tańszy o 3 gr/l.

Tendencja ostatnich 30 dni w hurcie rafineryjnym to obniżki dla benzyny i podwyżki paliwa dieslowskiego. Może to być w pewnej mierze tłumaczone perspektywicznym wzrostem popytu na paliwa grzewcze w okresie zimowym. W sytuacji rosnących nadwyżek na rynku rafineryjnym [po Rosji, USA i Arabii Saudyjskiej do grona znaczących exporterów diesla coraz śmielej dołączają Chiny – patrz: „Chiny zalewają świat olejem napędowym. Rynki paliw zaczynają tonąć”, DGP, 28 września 2015) może jednak zastanawiać i sugerować dominację czynników spekulacyjnych. Wzrosty cen diesla pogłębiają też jeszcze bardziej trudną sytuację operatorów stacji paliw, którzy zmuszeni są tym samym ciąć marże dla podtrzymania popytu. Średnia marża stacji na paliwie w 2015 r. utrzymuje się na poziomie ok. 2% ceny 1 litra paliwa.

Średnie ceny na stacjach 30 września ukształtowały się na poziomie: 4,28 zł/l ON; 4,50 zł/l Pb95 i 1,81 zł/l LPG*.Przez ostatnie 7 dni olej napędowy notuje więc -1 gr/l, benzyna -3 gr/l, a autogaz +1 gr/l. Mimo mniejszej już intensywności wciąż zatem trwają spadki w obszarze oleju napędowego i benzyn, a autogaz zaczyna wyraźnie drożeć.

W porównaniu z początkiem lipca br. ceny ON są obecnie niższe o 44 gr/l, benzyny o 48 gr/l, a LPG o 8 gr/l. W porównaniu z sytuacją sprzed roku dziś paliwo dieslowskie jest tańsze o 91 gr/l, Pb95 o 81 gr/l, a LPG o 77 gr/l niż na początku października 2014 r.

Najtańszy olej napędowy mają stacje w woj. śląskim: 4,20 zł/l (bez zmian od 25 września). Najdroższy zachodniopomorskie: 4,39 zł/l (-1 gr/l). Największe zmiany to lubelskie: -2 gr/l, przy średniej 4,22 zł/l.

Województwo śląskie to również najtańsza benzyna: średnia 4,39 zł/l (-3 gr/l); a zachodniopomorskie najdroższa: 4,62 zł/l (-1gr/l przez ostatnie 7 dni). Największe spadki to podkarpackie: -6 gr/l przy średniej 4,52 zł/l.

Stacje w woj. warmińsko-mazurskie to dziś najtańszy autogaz: 1,76 zł/l (+1 gr/l). Najdroższe jest to alternatywne paliwo tradycyjnie w woj. zachodniopomorskim: 1,89 zł/l (b.z.). Największe zmiany to woj. kujawsko-pomorskie: +4 gr/l przy średniej 1,80 zł/l.

WIĘCEJ czytaj na stronie: paliwa.pl

Nowości branżowych szukaj na:

XXIII Międzynarodowych Targach STACJA PALIW 2016, które odbędą się 11-13 maja 2016 r. w EXPO XXI w Warszawie

DataŚrednia cena detaliczna 1 l ON (zł/l brutto)Średnia cena detaliczna 1 l Pb95 (zł/l brutto)Średnia cena detaliczna 1 l LPG (zł/l brutto)województwo
2015-10-024,254,421,83dolnośląskie
2015-10-024,264,531,80kujawsko-pomorskie
2015-10-024,224,441,77lubelskie
2015-10-024,354,581,86lubuskie
2015-10-024,264,471,81łódzkie
2015-10-024,224,481,80małopolskie
2015-10-024,314,551,82mazowieckie
2015-10-024,294,521,88opolskie
2015-10-024,334,521,77podkarpackie
2015-10-024,334,501,78podlaskie
2015-10-024,294,441,85pomorskie
2015-10-024,204,391,81śląskie
2015-10-024,254,451,80świętokrzyskie
2015-10-024,284,471,76warmińsko-mazurskie
2015-10-024,294,571,82wielkopolskie
2015-10-024,394,621,89zachodniopomorskie
średnia4,284,501,81średnia

Powiązane artykuły

Zgrzyt przy unijnych konsultacjach akcyzowych

Blisko 19 tysięcy osób wzięło udział w konsultacjach dot. dyrektywy tytoniowej. To blisko dziewięć razy więcej niż średnia. Najwięcej, blisko pięć tysięcy...

Legislacyjny Frankenstein

Na warszawskich salonach ktoś uznał, że polska gospodarka jest zbyt silna, a prawo zbyt logiczne — i tak powstał projekt...

Rolnicy na skraju wytrzymałości

Projekt UD213 (nowelizacja tzw. ustawy tytoniowej), który będzie procedowany 20 listopada na Stałym Komitecie Rady Ministrów, wzbudza poważne obawy środowiska...

Udostępnij:

Facebook X X X