EnergetykaGaz.Węgiel. energetyka węglowa

Dąbrowski: Jak wspierać ciepłownictwo? (ANALIZA)

Elektrociepłownia Kraków. Fot. BiznesAlert.pl

Elektrociepłownia Kraków. Fot. BiznesAlert.pl

Wojciech Dąbrowski, prezes zarządu PGE Energia Ciepła i prezes zarządu Polskiego Towarzystwa Elektrociepłowni Zawodowych (PTEZ), prezentuje projekt zmian regulacyjnych branży ciepłowniczej, zmierzających w kierunku aktywnej polityki prośrodowiskowej oraz proklienckiej, mającej na celu pozyskania i utrzymania klientów ciepła.

Podczas panelu „Potencjał rynku ciepła i implikacji programu „Czyste Powietrze” na konferencji POWERPOL 2019 prezes Wojciech Dąbrowski zaprezentował katalog rozwiązań pro klienckich, wpisujące się także w założenia rządowego programu „Czyste Powietrze”.

Oprócz systemowego podejścia, jakim jest nowa ustawa kogeneracyjna (Ustawa o promowaniu energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji), która została już opublikowana w Dzienniku Ustaw i wchodzi w życie 25 stycznia 2019 r., Wojciech Dąbrowski przedstawił katalog czterech rozwiązań: (1) dedykowanych grup taryfowych, (2) cen jednoczłonowych, (3) premii i (4) upustów, które z pewnością przyczyniły się do rozwoju kogeneracji i rynku ciepła, co wpisuje się w wygłoszoną na panelu konstatację Henryka Kowalczyka, Ministra Środowiska, a mianowicie, że Program „Czyste Powietrze” potrzebuje rozwoju sieci ciepłowniczej.

– Jako przedstawiciel PGE Energia Ciepła, lidera ciepłownictwa w Polsce, chcemy nakreślać kierunki rozwoju zmian w branży i idące za tym zmiany regulacyjne. Co więcej, jako prezes zarządu Polskiego Towarzystwa Elektrociepłowni Zawodowych (PTEZ), którego członkiem jest także PGE Energia Ciepła a także większość z tu obecnych gości i prelegentów, przedstawię propozycję zmian w Prawie Energetycznym jak i rozporządzeniu taryfowym, których celem jest utrzymanie obecnych i pozyskanie nowych klientów – powiedział Wojciech Dąbrowski, prezes PGE Energia Ciepła, prezes PTEZ.

Podstawowym narzędziem pro sprzedażowym powinno być wydzielanie klientów do dedykowanych grup taryfowych. Wydzielenie odrębnej grupy taryfowej w celu rozwoju rynku i pozyskania nowych odbiorców powinno się odbyć na warunkach określonych w ustawie Prawo Energetyczne i Rozporządzeniu taryfowym. Rozporządzenie w Par 10.1 pkt 1 do 7 już obecnie uwzględnia szeroki katalog kryteriów, które wpływają na stworzenie grupy taryfowej. Katalog tych kryteriów, oprócz wymienionych w ww. punktach proponujemy uzupełnić co najmniej o następujące kryteria:

  • charakterystyka odbioru zapewniająca wzrost efektywności wytwarzania,
  • charakterystyka odbioru inna niż tylko związana z temperaturami zewnętrznymi,
  • stopień wykorzystania mocy cieplnej przez odbiorcę ciepła nie powodujący konieczności inwestycji w źródła szczytowe
  • możliwość tworzenia grup dla odbiorów technologicznych (do rozważenia możliwość całkowitego wyłączenia takiej grupy z taryfowania).

Drugim proponowanym rozwiązaniem mogłyby być ceny jednoczłonowe. To narzędzie funkcjonuje już dzisiaj, daje możliwość skalkulowania cen i stawek opłat jednoskładnikowych dla konkretnego odbiorcy ciepła w oparciu o ceny/stawki opłat zawarte w zatwierdzonej przez URE taryfie. PGE Energia Ciepła, lider na rynku ciepłowniczym w Polsce, proponuje stworzenie w rozporządzeniu taryfowym otwarty katalog sytuacji kiedy takie rozwiązanie jest możliwe np.:

  • gdy klient ma niezależne, alternatywne rezerwowanie mocy i nie chcemy pobierać „podwójnie” opłaty za moc.
  • gdy klient ma specyficzny pobór dużej ilości mocy, a przy tym niewielkiej ilości energii, tylko przez bardzo krótki lub sezonowy okres czasu: boiska piłkarskie, baseny, szklarnie.

Trzeci instrument, premie dla dystrybutora, wypłacane przez wytwórcę (przy systemach rozdzielonych), związane z rozwojem rynku lub jego segmentu, przyznawane na podstawie dedykowanych umów wspierających rozwój rynku pomiędzy wytwórcą i dystrybutorem. Wytwórcy kogeneracyjni mający dostępne moce, a nie posiadający dystrybucji są zainteresowani ich maksymalnym wykorzystaniem i w pewnych sytuacjach rozwój sieci jest dla nich opłacalny i przyniesie obniżenie kosztów jednostkowych dla klientów. Takie rozwiązanie pozwoliłoby na zrównanie szans i potencjału ekonomicznego do rozwoju sieci do poziomu jakie mają obecnie tylko przedsiębiorstwa zintegrowane. Dla indywidualnych klientów, premie mogłyby być płacone przez dystrybutora lub wytwórcę na rzecz klienta końcowego w określonych przypadkach – klient musiałby spełnić pewne warunki takie jak:

  • charakterystyka odbioru zapewniająca wzrost efektywności wytwarzania,
  • charakterystyka odbioru inna niż tylko związana z temperaturami zewnętrznymi,
  • stopień wykorzystania mocy cieplnej nie powodujący konieczności inwestycji w źródła szczytowe,
  • premia jako wynagrodzenie za aktywne zarzadzanie popytem na energie i moc cieplną,

Premie miałyby maksymalny czas trwania, powiązany z trwałością efektów ekonomicznych i okresem zwrotu dla dystrybutora lub wytwórcy.

Ostatnim, czwartym instrumentem mogą być upusty w opłatach przyłączeniowych oraz w opłatach za sprzedaż ciepła i mocy. W opłatach przyłączeniowych, podstawą dla takiego działania jest obowiązujący już art. 7 ust. 11 Prawa energetycznego. Podstawy faktyczne dla zastosowania takiego upustu powinny być wprost wymienione w przepisach prawa, co umożliwi szerokie wykorzystanie istniejącej już ogólnej normy prawnej. Widzimy kilka obszarów, gdzie aktywna polityka upustu w opłacie przyłączeniowej przyniesie korzyści społeczne oraz dla samych klientów:

  • dla realizacji celu minimalizowania niskiej emisji.
  • dla realizacji celu zwiększenia sprzedaży produktów takich jak np. CWU, chłód wytwarzany w oparciu o ciepło sieciowe.

W opłatach za sprzedaż ciepła i mocy: Przykładowe sytuacje zastosowania upustu:

  • możliwość zastosowania okresowych upustów od stawki za moc zamówioną dla budynków, w sytuacji gdy dochodzenie do pełnej mocy jest rozłożone w czasie. Np. nowy budynek mieszkalny, który jest zasiedlany przez okres 2-3 lat
  • stosowanie okresowych upustów dla utrzymania dużych odbiorców znajdujących się w trudnej sytuacji finansowej.

Upusty w opłatach za ciepło powinny mieć określony maksymalny, nieprzekraczalny czas trwania. Przedsiębiorstwo w swoim wniosku taryfowym, na etapie postępowania powinno poinformować URE o stosowanej przez siebie polityce upustów.- Mam nadzieję, że wraz z IGCP wkrótce złożymy kompleksową propozycje zmian legislacyjnych, służących branży kogeneracyjnej, która jest jednym z najbardziej efektywnych sposobów w walce o czyste powietrze – dodał Wojciech Dąbrowski.


Powiązane artykuły

Kopalnia Węgla Kamiennego Janina. Źródło: Wikimedia

Jest dementi trzęsienia ziemi w Polsce. „To wstrząs górniczy”

Państwowy Instytut Geologiczny – Państwowy Instytut Badawczy (PIG-PIB) opublikował stanowisko w sprawie doniesień o trzęsieniu ziemi, do którego miało dojść 16...
Wojciech Kowalski, członek zarządu Polskiej Spółki Gazownictwa, podczas EKG w Katowicach. Fot. PSG

PSG zainwestuje miliardy złotych w rozwój sieci gazowej

W 2025 roku Polska Spółka Gazownictwa planuje zainwestować w rozwój sieci gazowej ponad 3 miliardy złotych. Około jedna trzecia tej...
Montaż fotowoltaiki na dachu. Fot. Wikimedia Commons

Ręcznikowy potentat na solarnym dopalaczu

Polskie ręczniki frotte będą bardziej ekologiczne. Zwoltex ich producent wybudował na dachu swojego zakładu instalację fotowoltaiczną o mocy 2 MW,...

Udostępnij:

Facebook X X X