Trendem wyraźnie widocznym na rynku motoryzacyjnym jest stale rosnąca liczba aplikacji adresowanych do kierowców. Według naszych prognoz do 2022 roku dwa na trzy samochody będą wyposażone w pakiet aplikacji online wspomagających podróż. W tym czasie wartość rynku samochodu połączonego ze smartfonem (connected car) na świecie może się potroić, osiągając poziom 155,9 mld USD (wobec spodziewanej wartości rynku w 2017 roku mającej wynieść 52,5 mld USD) – piszą analitycy zespołu energetycznego PwC.
Coraz więcej aplikacji
Technologie wspomagające mobilność będą stanowiły do 14 procent wartości pojazdów klasy premium i około 7 procent w przypadku pojazdów klasy średniej. Udział producentów wyposażenia (OEM) może spaść z 70 procent do 50 procent na rzecz dostawców nowych rozwiązań technologicznych oraz platform cyfrowych wspomagających transport.
W badaniu przeprowadzonym przez PwC zapytano respondentów m.in. o znajomość oraz wykorzystanie aplikacji mobilnych w połączeniu z pojazdami. Wśród najbardziej rozpoznawalnych i najczęściej używanych są funkcjonalności wspomagające prowadzących w wyznaczaniu trasy podróży, śledzeniu natężenia ruchu oraz monitorowaniu poziomu opłat, o ile trasa jest nimi objęta. Do najpopularniejszych na rynku należą Google’a, Yanosik i nawigacja TomTom.
Oprócz poprawy komfortu jazdy zdaniem respondentów rozwiązania integrujące smartfon oraz samochód będą miały istotny wpływ na bezpieczeństwo samochodu (59 procent wskazań) oraz na zwiększenie płynności ruchu w miastach (58 procent).
Monitoring
Do najbardziej pożądanych aplikacji, za które konsumenci byliby w stanie dopłacić to te umożliwiające monitoring i śledzenie lokalizacji auta (użyteczne w przypadku kradzieży), 63% zdecydowałoby się na aplikację wysyłającą automatycznie sygnał o pomoc w przypadku ciężkiego wypadku, zaś 57% zakupiłoby aplikację monitorującą stan pojazdu i przypominającą o obowiązkowych przeglądach.
Według analiz przeprowadzonych przez PwC, w związku z kapitałochłonnymi wdrożeniami nowych rozwiązań technologicznych w najbliższych latach, jednym z kluczowych wyzwań dla branży motoryzacyjnej będzie skuteczne budowanie marży. Pomóc w tym mogą nowe modele dystrybucji detalicznej, na przykład za pomocą cyfrowych platform.
Zmiana modelów dystrybucji zbiega się również z zmianą preferencji zakupowych klientów. Obecnie konsumenci wchodzą w interakcje z markami przy użyciu wielu kanałów – stron internetowych, interaktywnych terminali czy mediów społecznościowych.
Dealerzy samochodów muszą obecnie nie tylko reagować na sytuację na rynku, ale także przewidywać potrzeby potencjalnych klientów i odpowiadać na nie za pomocą spersonalizowanej oferty. Poprawę wyników może przynieść wykorzystanie analityki danych – demograficznych oraz geolokalizacyjnych, a także badanie zachowań i preferencji klientów w trakcie zakupów. Połączenie tych danych z aplikacjami mobilnymi otwiera kolejne nowe możliwości.