Transport morski jest jednym z największych trucicieli i źródłem emisji zanieczyszczeń. Zamiana napędów spalinowych na elektryczne dotyka nie tylko kolej i samochody, ale także statki. Rewolucja elektromobilności dociera również nad sferę morską, a Chiny być w niej prekursorem.
Chińska firma Cosco informuje, że czyni postępy w realizacji planów uruchomienia pierwszych kontenerowców z napędem elektrycznym na rzece Jangcy. Obecnie trwa budowa dwóch statków dla projektu, który został po raz pierwszy ogłoszony w marcu 2022 roku. Oczekuje się, że statki rozpoczną służbę pod koniec 2023 roku.
Warto zwrócić uwagę, że chiński przewoźnik ma ambicję stać się firmą z największymi elektrycznymi kontenerowcami na świecie. Każdy ze statków będzie napędzany dwoma silnikami napędu głównego o mocy 900 kW. Cosco twierdzi, że pozwoli to zaoszczędzić równowartość 32 ton emisji CO2 na 24 godziny.
Budowa kontenerowców już trwa. Pierwsza stal dla statków została wycięta w stoczni COSCO Shipping Heavy Industries w grudniu zeszłoego. Montaż drugiego z okrętów rozpoczął się 8 maja w stoczni.
Oprócz elektrycznego układu napędowego, chiński przewoźnik informuje, że statki będą wyposażone w inteligentny system platformy statku i zaawansowany system świadomości sytuacyjnej. Zastosowanie dwóch zgłoszonych przez nich systemów znacznie poprawi bezpieczeństwo statku.
TheMartimeExecutive / Bartosz Siemieniuk
Pierwszy kontenerowiec na metanol firmy Maersk wypłynie w morze w 2024 roku