AktualnościGospodarka

CPK łagodzi wymagania w przetargu na terminal, ale kontrowersje trwają

Centralny Port Komunikacyjny. Źródło: CPK

Centralny Port Komunikacyjny. Źródło: CPK

Centralny Port Komunikacyjny (CPK) zdecydował się na złagodzenie części kryteriów dopuszczenia do udziału w wielomiliardowym przetargu na budowę terminala pasażerskiego. To reakcja na protesty dużych polskich firm i międzynarodowych wykonawców — podaje „Puls Biznesu”.

Zgodnie z informacjami „PB”, rodzime firmy alarmowały, że pierwotne wymagania postawione przez CPK praktycznie uniemożliwiały udział polskim wykonawcom i faworyzowały największe globalne korporacje budowlane. Przetarg odbywa się w formule dialogu konkurencyjnego, co oznacza, że wykonawcy najpierw przechodzą selekcję wstępną na podstawie złożonych wniosków.

Ostateczne złagodzenie zapisów dotyczy m.in. wymaganych obrotów członków konsorcjum, wartości dotychczas zrealizowanych inwestycji oraz okresu, z którego brane są pod uwagę referencje. „Nowe kryteria jest w stanie spełnić więcej firm — zarówno polskich, jak i zagranicznych” — wskazuje dziennik.

Polskie firmy: to wciąż zbyt wąskie sito

Jak zauważa Jerzy Mirgos, prezes Mirbudu, protesty częściowo odniosły skutek, ale zastrzeżenia nie zniknęły. — Firmy wycofały część zarzutów, ale nie rezygnują z protestu i czekają na wyznaczenie terminu rozprawy — mówi Mirgos w rozmowie z „PB”. Problemem jest przede wszystkim to, że CPK zamierza dopuścić do dalszego dialogu maksymalnie pięciu oferentów.

Przedstawiciele branży obawiają się, że w praktyce oznacza to ograniczenie szans dla rodzimych firm. — Jeśli do przetargu zgłosi się wiele międzynarodowych korporacji, polskie — nawet spełniające wszystkie formalne warunki — mogą nie zmieścić się w tej piątce. Światowym gigantom łatwiej będzie uzyskać dodatkowe punkty za kryteria selekcji — ocenia Mirgos.

Wartość inwestycji i dalszy przebieg postępowania

Przypomnijmy, że wartość przetargu na budowę terminala CPK szacowana jest na co najmniej 5 mld zł. To jedna z największych inwestycji infrastrukturalnych w Polsce w najbliższych latach. Zgodnie z harmonogramem, po zakończeniu etapu dialogu konkurencyjnego wybrana firma lub konsorcjum przedstawi ostateczną ofertę.

Przedstawiciele polskich wykonawców podkreślają, że ich zdaniem inwestycja powinna przynieść maksymalne korzyści krajowej gospodarce i lokalnemu rynkowi pracy. Tymczasem obawy co do finalnego składu wykonawców wciąż pozostają — również z uwagi na zapisy pozwalające ograniczyć liczbę dopuszczonych podmiotów.

Puls Biznesu / Hanna Czarnecka


Powiązane artykuły

Robert Gajda, zastępca prezesa zarządu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Fot. NFOŚIGW

Poszkodowany przez program Czyste Powietrze? Będzie specustawa

– Trwają prace nad projektem specjalnej ustawy, która ma pomóc właścicielom domów poszkodowanym w programie Czyste Powietrze. Bez niej musieliby...

Szef Siemensa: Dziś nie założyłbym firmy w Niemczech

Prezes Siemensa Roland Busch nie zostawia suchej nitki na warunkach prowadzenia biznesu w Niemczech. Gdyby to od niego zależało, w...
17.11.2025. Premier Donald Tusk (2P), minister spraw wewnętrznych i administracji Marcin Kierwiński (3P) oraz minister - członek Rady Ministrów, koordynator służb specjalnych Tomasz Siemoniak (3P) przy zniszczonym fragmencie torowiska na trasie Dęblin-Warszawa w okolicy miejscowości Mika, 17 bm. Premier ogłosił, że doszło do aktu dywersji; eksplozja ładunku wybuchowego zniszczyła tor kolejowy. (jm) PAP/KPRM

Premier o dywersji na kolei: Podejrzani dwaj Ukraińcy działający z Rosją

– Osoby podejrzewane o akt dywersji na kolei to obywatele Ukrainy współpracujący z rosyjskimi służbami – poinformował w Sejmie premier...

Udostępnij:

Facebook X X X