DrogiInfrastrukturaWszystko

Cywiński: Drogi będą komunikować się z ich użytkownikami

W ramach VI Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach odbyła się m.in. debata „Infrastruktura w Europie Centralnej”.

– Jako wykonawcy dostosowujemy się do oczekiwań strony publicznej w zakresie usług na drogach krajowych. Dotąd, pod względem rozbudowy systemu dróg krajowych i autostrad w Polsce zmieniło się wiele – stwierdzał Marek Cywiński, dyrektor generalny Kapsch Telematic Services.

W jego opinii państwo powinno dążyć do integracji systemu poboru opłat na drogach oraz zarządzania ruchem na nich. Dzięki temu użytkownikom będą przekazywane liczne komunikaty o bieżącej sytuacji na drodze oraz różnego typu informacje i porady przydatne podczas jazdy.

– Sprawia to, że rosnąć będą systematycznie koszty utrzymania wysokiego standardu dróg – mówił dalej Cywiński. – W USA już obecnie więcej środków publicznych wydaje się na utrzymanie istniejących już dróg niż budowanie nowych. Tak będzie także w naszym kraju. W Polsce będą funkcjonować mieszane systemy pobierania opłat, także od samochodów osobowych – również na terenach miast.

Docelowo drogi będą komunikować z ich użytkownikami. W tym celu producenci samochodów będą je wyposażać w zaawansowane urządzenia.

Zdaniem Cywińskiego podczas skutki niedawnego karambolu na jednej z polskich dróg ekspresowych można byłoby złagodzić, gdyby droga, jak i samochody były wyposażone w nowoczesny system uprzedzający w danym momencie o niebezpieczeństwie sytuacji.

– Jak do tej pory, wskutek wdrożenia viaToll, elektronicznego systemu poboru opłat od samochodów ciężarowych na polskich drogach krajowych, do Skarbu Państwa wpłynęło z tego tytułu prawie 3 mld zł – mówił dalej dyrektor. – Skuteczność działań tego e-systemu jest nieporównywalnie wyższa niż w innych analogicznych systemach. Nakłady na jego wdrożenie zwróciły się po 17 miesiącach. Trudno  znaleźć na rynku inwestycję, która dawałaby tak krótki okres zwrotu – ocenił Cywiński.

Dyrektor przewiduje, że – podobnie, jak w innych krajach – w obecnej unijnej perspektywie finansowej będą systematycznie rosnąć koszty utrzymania wysokich standardów dróg w Polsce.

– Dzięki przygotowywanemu przez GDDKiA Krajowemu Systemowi Zarządzania Ruchem polskie drogi staną się bardziej bezpieczne i inteligentne – konkludował Cywiński.


Powiązane artykuły

Srebro. Fot. KGHM, foto ilustracja

Polska potęgą srebra. Zachód ma na nie chrapkę

Amerykańska Służba Geologiczna dokonała przeliczenia polskich zasobów srebra, oceniając je jako największe na świecie, pozostawiające daleko w tyle dotychczasowych liderów branży....

PSG: Tereny dotknięte powodzią otrzymają nowy gazociąg

Spółka poinformowała o otrzymaniu decyzji lokalizacyjnej dotyczącej gazociągu Otmuchów-Paczków (powiat nyski), na terenach, które zostały dotknięte przez zeszłoroczną powódź. Infrastruktura...

Polska i kraje bałtyckie zbliżają się by chronić energetykę

Polska oraz Litwa, Łotwa i Estonia podpisały memorandum dotyczący współpracy w zakresie ochrony infrastruktury energetycznej. W lutym bieżącego roku kraje...

Udostępnij:

Facebook X X X