DrogiInfrastrukturaWszystko

Cywiński: Jakie systemy poboru opłat w miastach?

Marek Cywiński, Kapsch Telematics Services: 1,2 mld zł, które przeznacza się w Polsce na wszystkie przedsięwzięcia z zakresu ITS to mało. Tyle łącznie kosztował elektroniczny system poboru opłat za wjazd do centrum Londynu. Wprowadzał go przed 10. laty mer tego miasta, a jednoczenie szef całego projektu, Ken Livingstone. Wyszedł on z założenia, że miasto się dusi od nadmiaru pojazdów samochodowych, grzęznących w ustawicznych korkach. Z tego powodu zaobserwowano nasilający się odpływ biznesu z Londynu, np. do Paryża. Obliczano straty miasta z powodu korków na 2 mld funtów. Po wprowadzeniu systemu funkcjonuje on – podobnie jak w wielu innych dużych miastach europejskich – z powodzeniem do dziś. Mimo poniesionych wysokich nakładów na początku, opłaciło się go wprowadzać. Od początku obowiązywania systemu w Londynie m.in. o 80 proc. wzrosło wykorzystanie rowerów przez mieszkańców, a o 30 proc. zmniejszyło się zanieczyszczenie powietrza. Skorzystali na tym zarówno stali mieszkańcy, jak i osoby, które w miastach pracują oraz je zwiedzają. Dla zapewnienia lepszego funkcjonowania systemy poboru opłat za przejazdy po drogach poza miastami powinny być zintegrowane i kompatybilne z podobnymi systemami istniejącymi w samych miastach.


Powiązane artykuły

Pociąg Deutsche Bahn ICE we Frankfurcie. Źródło: Flickr

Powolny postęp szybkiej kolei w Europie

Mimo że kolej uchodzi za kluczowy element Europejskiego Zielonego Ładu, jej rozwój wciąż kuleje. Brak szybkich połączeń, wysokie ceny i...

Lasek: w tym roku wniosek o pozwolenie na budowę CPK

Spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) planuje jeszcze w tym roku złożyć wniosek o pozwolenie na budowę lotniska w Baranowie. Zgodnie...
Srebro. Fot. KGHM, foto ilustracja

Polska potęgą srebra. Zachód ma na nie chrapkę

Amerykańska Służba Geologiczna dokonała przeliczenia polskich zasobów srebra, oceniając je jako największe na świecie, pozostawiające daleko w tyle dotychczasowych liderów branży....

Udostępnij:

Facebook X X X