Aktualności

Czarne skrzynki F-16 z Radomia odczytane. Śledztwo trwa

Miejsce katastrofy F-16 na terenie 42. Bazy Lotnictwa Szkolnego w Radomiu, fot. PAP/Paweł Supernak

Miejsce katastrofy F-16 na terenie 42. Bazy Lotnictwa Szkolnego w Radomiu, fot. PAP/Paweł Supernak

Śledczy poznali pierwsze szczegóły tragicznego wypadku F-16 w Radomiu. Prokuratura Okręgowa w Warszawie poinformowała, że wszystkie rejestratory samolotu były sprawne i zawierały zapis parametrów lotu. Dane zostały odczytane w Stanach Zjednoczonych, w licencjonowanym laboratorium.

– Wszystkie rejestratory były sprawne i zawierały zapis technicznych parametrów tragicznego lotu – przekazał rzecznik prokuratury, prok. Piotr Antoni Skiba. Dodał, że zebrane informacje będą analizowane w dalszym toku śledztwa.

Badania odbyły się w obecności polskiego prokuratora z Departamentu do Spraw Wojskowych Prokuratury Krajowej oraz eksperta z Laboratorium Kryminalistycznego Żandarmerii Wojskowej. Równolegle swoje prace prowadziła Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego. Logistyczne wsparcie zapewniła Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, a formalności organizacyjne dopełniono dzięki współpracy służb dyplomatycznych RP i MSZ.

Prokuratura zabezpieczyła również osobistą kamerę pilota – mjr. Macieja „Slaba” Krakowiana, który zginął w katastrofie.

Tragiczny wypadek podczas przygotowań do Air Show

Do katastrofy doszło 28 sierpnia po godz. 19 podczas treningu przed Międzynarodowymi Pokazami Lotniczymi Air Show w Radomiu. Pilot F-16, mjr Maciej Krakowian, nie przeżył. Był jednym z najbardziej doświadczonych polskich lotników – miał za sobą ponad 1400 godzin w powietrzu, w tym ok. 1200 na F-16. Był liderem zespołu F-16 Tiger Demo Team, który miesiąc wcześniej zdobył prestiżową nagrodę As The Crow Flies Trophy na pokazach Royal International Air Tattoo w Wielkiej Brytanii.

Sprawę komplikuje fakt, że według materiałów ujawnionych przez TVN24, podczas treningu mogło dojść do błędu kontrolera ruchu lotniczego, który miał pomylić maszyny i przekazać błędne informacje pilotom. Prokuratura nie potwierdziła jednak autentyczności nagrań. – Nie pochodzą one z materiałów zabezpieczonych w postępowaniu w sprawie wypadku F-16 – zaznaczył prok. Skiba.

Śledztwo trwa

Przyczyny katastrofy badają równolegle prokuratura, Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego oraz Żandarmeria Wojskowa. Kluczowe będą analizy danych z czarnych skrzynek i materiałów zabezpieczonych po wypadku.

RMF24/PAP/Hanna Czarnecka


Powiązane artykuły

17.11.2025. Premier Donald Tusk (2P), minister spraw wewnętrznych i administracji Marcin Kierwiński (3P) oraz minister - członek Rady Ministrów, koordynator służb specjalnych Tomasz Siemoniak (3P) przy zniszczonym fragmencie torowiska na trasie Dęblin-Warszawa w okolicy miejscowości Mika, 17 bm. Premier ogłosił, że doszło do aktu dywersji; eksplozja ładunku wybuchowego zniszczyła tor kolejowy. (jm) PAP/KPRM

Premier o dywersji na kolei: Podejrzani dwaj Ukraińcy działający z Rosją

– Osoby podejrzewane o akt dywersji na kolei to obywatele Ukrainy współpracujący z rosyjskimi służbami – poinformował w Sejmie premier...
Inspekcja. Fot. Freepik

Przedsiębiorcy o inspekcji pracy: Nowe uprawnienia budzą wątpliwości

Konfederacja Lewiatan, zrzeszająca przedsiębiorców z różnych sektorów gospodarki, komentuje trzecią wersję projektu zmian w ustawie o Państwowej Inspekcji Pracy (PIP)....

Motyka odpowiada na projekt prezydenta zespołem specjalnym

Ministerstwo energii powołało specjalny zespół do opracowania rekomendacji i założeń do propozycji przepisów dot. kształtowania i kalkulacji taryf dla energii...

Udostępnij:

Facebook X X X