Prezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska wyjaśnił, że chciałby, by sektor bankowy włączył się w program Czyste Powietrze w trzech aspektach: udostępnienia bankowości elektronicznej jako kanału do składania wniosków; finansowania pomostowego dla przedsięwzięć termomodernizacyjnych realizowanych przez gospodarstwa domowe oraz akcji marketingowej.
„Programy społeczne, jak np. 500 plus udowodniły, że składanie wniosków przez bankowość elektroniczną się sprawdza. Polacy lubią ten kanał i chcemy skorzystać z doświadczeń tamtych programów” – powiedział.
Szef NFOŚiGW przyznał, że składanie wniosków w przypadku 500 plus jest zdecydowanie mniej skomplikowane niż w przypadku programu termomodernizacyjnego. Jednak taka forma składania dokumentów mogłaby zachęcić więcej Polaków do skorzystania z dotacji – dodał.
„Bankowość elektroniczna, jak pokazał program 500 plus, może być bramą do administracji publicznej. W przypadku Czystego Powietrza Polacy mogliby składać wnioski nie wychodząc z domu. Trafiałyby następnie do wojewódzkich funduszy ochrony środowiska gdzie byłyby rozpatrywane” – wskazał Woźny.
Drugim rodzajem produktu dla klientów miałoby być finansowanie pomostowe udzielane przez banki osobom, które chciałyby dokonać termomodernizacji domu.
„Program nie przewiduje zaliczkowych wypłat. Dotacja jest zwracana po zrealizowaniu inwestycji. Mamy zatem do czynienia z częściową refundacją poniesionych kosztów. Problemem jest jednak to, ze wielu ludzi, nawet tych zamożniejszych, którzy są uprawnieni do dotacji i ulgi podatkowej, nie ma wolnych środków, by przeprowadzić inwestycję. O tym chcę również rozmawiać z bankami. O instrumencie finansowym wspierającym termomodernizację” – poinformował.
Według Woźnego, mógłby to być niskooprocentowany kredyt, na wzór wprowadzonej przez PKO BP pożyczki na zakup i instalację paneli fotowoltaicznych.
„To pożyczka do 50 tys. zł, bez zabezpieczeń, która jest spłacana przez 10 lat. Takie rozwiązanie mogłoby się sprawdzić również w przypadku termomodernizacji” – ocenił.
Prezes Funduszu dodał, że trzecim elementem mogłaby być akcja marketingowa związana z termomodernizacją, prowadzona przez banki.
„Sektor bankowy wydaje mnóstwo pieniędzy na marketing. Jeżeli dostrzeże potencjał w programie Czyste Powietrze, to z powodzeniem może go również włączyć do akcji reklamowej. Z jednej strony oszczędzamy pieniądze za energię cieplną i elektryczną, z drugiej przyczyniamy się do poprawy jakości środowiska” – podsumował.