icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Dania ostrzega przed starymi rosyjskimi tankowcami na Morzu Bałtyckim

Według doniesień duńskich mediów, niedawno doszło do zdarzenia z udziałem jednego z używanych przez Rosję tankowców transportujących ropę przez wody Danii. Wcześniej także odnotowano incydenty, takie jak awarie, związane z tymi starymi i zużytymi jednostkami pływającymi. Na początku marca miała miejsce kolizja w cieśninie Sund.

Według danych udostępnionych przez firmę Kpler, specjalizującą się w analizach ruchu morskiego, w okresie od 1 grudnia do 28 lutego przez duńskie cieśniny przepłynęło 191 tankowców pochodzących z Rosji, z czego kilka z nich miało dokumenty ubezpieczeniowe, które budziły podejrzenia.

– To są bardzo stare statki, które pływają przy maksymalnym zanurzeniu. Zwykle odmawiają naszych usług (nawigacyjnych), nie chcą mieć pilotów na pokładzie, gdy przepływają przez nasze wody – podkreślił w rozmowie z Duńskim Radiem prezes Związku Zawodowego Pilotów Morskich Mikael Pedersen.

– Załogi są słabo wyszkolone, szczególnie pod względem znajomości języka angielskiego – dodał

Na początku marca w cieśninie Sund na południe od Kopenhagi doszło do zderzenia tankowca MS Andromeda Star, który transportował rosyjską ropę ze statkiem towarowym MS Peace. Nie doszło wówczas do wycieku, ponieważ Andromeda nie miała ładunku na pokładzie. Po kolizji statek musiał zostać naprawiony w stoczni w Odense. Po pełnowymiarowej inwazji Rosji na Ukrainę w lutym 2022 roku zachodnie sankcje zmusiły Rosję do korzystania z tzw. floty cieni, czyli starszych tankowców pochodzących np. z Gabonu.

Cieśniny duńskie łączące Morze Północne z Bałtykiem charakteryzują się wąskim i płytkim profilem, co powoduje duży ruch żeglugowy. W maju 2023 roku u wybrzeży wyspy Langeland doszło do awarii silnika tankowca Canis Power, który przewoził 300 tysięcy baryłek rosyjskiej ropy. Unieruchomiony statek przez kilka godzin utrudniał żeglugę innym jednostkom.

Inny problem podniesiony przez portal to niewystarczające przygotowanie Danii na wypadek wycieku ropy, co mogłoby spowodować katastrofę ekologiczną. W raporcie opublikowanym na początku stycznia przez Duńską Izbę Kontroli oceniono, że służby ratownicze nie posiadają wystarczających zasobów. Minister spraw zagranicznych Danii Lars Lokke Rasmussen zapewnił DanWatch o poparciu działań na forum UE, które mają na celu eliminację rosyjskiej floty cieni.

DanWatch / Polska Agencja Prasowa / Mateusz Gibała

Gibała: Tykająca bomba na dnie. Co kryje Bałtyk?

 

Według doniesień duńskich mediów, niedawno doszło do zdarzenia z udziałem jednego z używanych przez Rosję tankowców transportujących ropę przez wody Danii. Wcześniej także odnotowano incydenty, takie jak awarie, związane z tymi starymi i zużytymi jednostkami pływającymi. Na początku marca miała miejsce kolizja w cieśninie Sund.

Według danych udostępnionych przez firmę Kpler, specjalizującą się w analizach ruchu morskiego, w okresie od 1 grudnia do 28 lutego przez duńskie cieśniny przepłynęło 191 tankowców pochodzących z Rosji, z czego kilka z nich miało dokumenty ubezpieczeniowe, które budziły podejrzenia.

– To są bardzo stare statki, które pływają przy maksymalnym zanurzeniu. Zwykle odmawiają naszych usług (nawigacyjnych), nie chcą mieć pilotów na pokładzie, gdy przepływają przez nasze wody – podkreślił w rozmowie z Duńskim Radiem prezes Związku Zawodowego Pilotów Morskich Mikael Pedersen.

– Załogi są słabo wyszkolone, szczególnie pod względem znajomości języka angielskiego – dodał

Na początku marca w cieśninie Sund na południe od Kopenhagi doszło do zderzenia tankowca MS Andromeda Star, który transportował rosyjską ropę ze statkiem towarowym MS Peace. Nie doszło wówczas do wycieku, ponieważ Andromeda nie miała ładunku na pokładzie. Po kolizji statek musiał zostać naprawiony w stoczni w Odense. Po pełnowymiarowej inwazji Rosji na Ukrainę w lutym 2022 roku zachodnie sankcje zmusiły Rosję do korzystania z tzw. floty cieni, czyli starszych tankowców pochodzących np. z Gabonu.

Cieśniny duńskie łączące Morze Północne z Bałtykiem charakteryzują się wąskim i płytkim profilem, co powoduje duży ruch żeglugowy. W maju 2023 roku u wybrzeży wyspy Langeland doszło do awarii silnika tankowca Canis Power, który przewoził 300 tysięcy baryłek rosyjskiej ropy. Unieruchomiony statek przez kilka godzin utrudniał żeglugę innym jednostkom.

Inny problem podniesiony przez portal to niewystarczające przygotowanie Danii na wypadek wycieku ropy, co mogłoby spowodować katastrofę ekologiczną. W raporcie opublikowanym na początku stycznia przez Duńską Izbę Kontroli oceniono, że służby ratownicze nie posiadają wystarczających zasobów. Minister spraw zagranicznych Danii Lars Lokke Rasmussen zapewnił DanWatch o poparciu działań na forum UE, które mają na celu eliminację rosyjskiej floty cieni.

DanWatch / Polska Agencja Prasowa / Mateusz Gibała

Gibała: Tykająca bomba na dnie. Co kryje Bałtyk?

 

Najnowsze artykuły