Dęblin czeka na przyjęcie samolotu M-346

21 października 2016, 13:00 Alert
M346

Zgodnie z umową, w latach 2016 – 2017 do 4. Skrzydła Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie zostanie dostarczonych osiem samolotów M-346 wraz z całym systemem szkolenia zaawansowanego AJT. Trwają ostatnie testy maszyn, kontynuowane jest szkolenie oraz przygotowanie infrastruktury dla samolotów.

Zgodnie z umową, w latach 2016 – 2017 do 4. Skrzydła Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie zostanie dostarczonych osiem samolotów M-346 wraz z całym systemem szkolenia zawansowanego AJT. W skład systemu wchodzą symulatory lotu i procedur awaryjnych, komputerowe systemy wspomagania szkolenia i pakiet logistyczny. Umowa przewiduje również szkolenie personelu technicznego i latającego, w tym dostarczenie wyposażenia dydaktycznego, sprzętu obsługi naziemnej, dokumentacji i informatycznego systemu wsparcia eksploatacji, a także części zamiennych.

Obecnie swoje szkolenie we Włoszech kończy grupa sześciu pilotów: ppłk Konrad Madej, ppłk Marcin Modrzewski, mjr Emil Bołtryk, mjr Tomasz Czerwiński, mjr Daniel Usiatycki oraz mjr Jacek Moskal z 41. Bazy Lotnictwa Szkolnego. Pod koniec października po rocznym szkoleniu, po powrocie do kraju zajmą się wprowadzeniem systemu szkolenia zaawansowanego AJT do Sił Powietrznych RP w 4. Skrzydle Lotnictwa Szkolnego.

We wrześniu bieżącego roku kolejni czterej polscy piloci, kapitanowie: Piotr Bereziński, Paweł Wichowicz, Mirosław Kopeć i Przemysław Ćwiklak rozpoczęli szkolenie teoretyczne we Włoszech. Po pozytywnym zakończeniu tego etapu oraz zdaniu egzaminów, rozpoczną szkolenie na symulatorach, po którym będą mogli zasiąść za sterami M-346.

Równolegle ze szkoleniem trwają kolejne etapy testów pierwszych samolotów M-346 przeznaczonych dla Polski. Pierwsze samoloty mają przylecieć do Dęblina pod koniec listopada br.

Na terenie lotniska Dęblin kończy się również ostatni etap dostosowywania infrastruktury lotniska do przyjęcia samolotów M-346 i systemu AJT (Advanced Jet Trainer). Zbudowano od podstaw, nowoczesny, czterokondygnacyjny port lotniczy z wieżą kontroli lotów. Obok niego stoi strażnica lotniskowej straży pożarnej z nowymi wozami bojowymi. Na lotnisku zostały wyremontowane też drogi kołowania, nawierzchnie postojowe oraz droga startowa. Dobiegła końca budowa nowego domku pilota oraz domku technika. Oba obiekty, zostały wyposażone w informatyczne systemy planowania i analizy misji. Na lotnisku dobiega końca ostatni etap rozbudowy nowoczesnego centrum symulatorowego.

Samolot M-346, który zastąpi wysłużone Iskry zapewni możliwości szkolenia pilotów bojowych na samolotach szkolenia zaawansowanego o charakterystykach lotnych i wyposażeniu pokładowym zbliżonym do charakterystyk i wyposażenia wysoko manewrowego samolotu bojowego. Wypełni on lukę technologiczną i pozwoli prowadzić kompleksowe szkolenie z przeznaczeniem pilotów na samoloty F-16.

Dysponując samolotami M-346, Polskie Siły Powietrzne mogą zbudować jeden z najnowocześniejszych systemów szkolenia lotniczego w Europie.

Tekst: kpt. Magdalena Busz / 4. SLSz

Źródło: Ministerstwo Obrony Narodowej