icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Deklaracja warszawska dotycząca bezzałogowych statków powietrznych

Ministerstwo infrastruktury i budownictwa opublikowało oficjalną polską wersję Deklaracji warszawskiej dotyczącej bezzałogowych statków powietrznych. Została ona opracowana przez uczestników konferencji Drony jako źródło nowych miejsc pracy i wzrostu gospodarczego. Jak już pisaliśmy, dokument jest dość ogólnikowy. Jednak warto się z nim zapoznać jako stanowiskiem Komisji Europejskiej. Wyznacza bowiem kierunki rozwoju polityki Unii Europejskiej w tej dziedzinie na najbliższe lata.

Minister Infrastruktury i Budownictwa Andrzej Adamczyk był gospodarzem Warszawskiej Konferencji Wysokiego Szczebla, w której uczestniczyli Komisarz Europejska Violeta Bulc, Dyrektor Wykonawczy EASA pan Patrick Ky, Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Piotr Samson, Dyrektor Wykonawczy SESAR Joint Undertaking Florian Guillermet, Dyrektorzy Generalni Lotnictwa Cywilnego z państw członkowskich UE, przedstawiciele ICAO, międzynarodowych stowarzyszeń, organów UE, agencji oraz przedstawiciele przemysłu lotniczego. W czasie konferencji zaapelowano o podjęcie dobrze skoordynowanych działań, mających na celu stworzenie unijnego systemu bezzałogowych statków powietrznych do 2019 r. w oparciu o zasady zawarte w Deklaracji z Rygi.

W czasie konferencji:

  • Zwrócono uwagę na ogromny potencjał rynku bezzałogowych statków powietrznych, którego wartość szacuje się na sto miliardów euro w nadchodzących latach.
  • Zachęcano do działań na rzecz wzrostu tego potencjału w celu wspierania konkurencyjności UE oraz jej wiodącej roli na świecie.
  • Omówiono zakres możliwych zastosowań, modeli biznesowych oraz nowych technologii, w tym autonomicznych bezzałogowych statków powietrznych, oraz uzgodniono, że EASA będzie prowadzić dalsze badania nad integracją pomiędzy bezzałogowymi statkami powietrznymi a załogowymi statkami powietrznymi.
  • Zaapelowano o szybkie przygotowanie kompleksowego systemu wpierającego wykorzystywanie bezzałogowych statków powietrznych, który będzie łatwy w użytkowaniu, przystępny, przyjazny pod względem komercyjnym i operacyjnym, a jednocześnie bezpieczny i chroniący prywatność oraz środowisko.
  • Z zadowoleniem przyjęto postęp poczyniony przy tworzeniu elastycznych ram prawnych dotyczących bezpieczeństwa na poziomie UE, w oparciu o podejście skoncentrowane na operacjach i z uwzględnieniem subsydiarności.
  •  Zwrócono uwagę na inicjatywę EASA dotyczącą opracowania szczegółowych zasad dla bezzałogowych statków powietrznych w oparciu o powstające ramy.
  • Zaapelowano, by zasady odnoszące się do bezpieczeństwa były proste, proporcjonalne do zagrożeń płynących ze strony operacji, oparte na skuteczności działania, oparte na światowych standardach oraz by przewidywały przyszłe rozwiązania.
  • Zaapelowano do przemysłu lotniczego o opracowanie otwartych standardów w celu wsparcia przepisów opartych na skuteczności działania.
  • Potwierdzono potrzebę podjęcia szybkich działań odnośnie do przestrzeni powietrznej, w szczególności opracowania koncepcji „U-Space” dotyczącej dostępu do mniejszych wysokości w przestrzeni powietrznej, zwłaszcza na terenach miejskich.
  • Zachęcono władze UE do nakreślenia w ciągu sześciu miesięcy takiej koncepcji. Zarys ten powinien odnosić się do kwestii związanych z modelami biznesowymi oraz zarządzaniem i obejmować ideę operacji.
  • Potwierdzono potrzebę ciągłego inwestowania w integrację bezzałogowych statków powietrznych z systemem lotniczym, w szczególności poprzez SESAR Joint Undertaking oraz zaapelowano o stosowanie pełnego zakresu mechanizmów finansowania, w tym ich kombinacji.
  •  Zaapelowano o pełny udział całego unijnego środowiska związanego z bezzałogowymi statkami powietrznymi w działaniach demonstracyjnych, by jak najszybciej i jak najskuteczniej przetestować wykonalność wymogów i standardów U-Space.
  • Potwierdzono potrzebę zajęcia się kwestiami ochrony, w tym cyberbezpieczeństwa oraz ułatwienia współpracy pomiędzy organami zajmującymi się ochroną, obroną i bezpieczeństwem.
  • Zaapelowano o edukację i przeprowadzanie kampanii promocyjnych mających na celu zwiększenie świadomości wszystkich użytkowników, w szczególności tych, którzy nie mają wykształcenia w zakresie lotnictwa.

Zaapelowano o stworzenie mechanizmu skutecznej koordynacji pomiędzy Komisją Europejską, właściwymi agencjami UE, w tym z Europejską Agencją Obrony a wszystkimi interesariuszami w celu monitorowania, doradzania i pomocy przy:
• ustanowieniu ram prawnych, w tym opracowaniu standardów dla przemysłu;
• skuteczności i finansowaniu projektów dotyczących integracji bezzałogowych statków powietrznych; oraz
• opracowaniu U-Space.

Ministerstwo infrastruktury i budownictwa opublikowało oficjalną polską wersję Deklaracji warszawskiej dotyczącej bezzałogowych statków powietrznych. Została ona opracowana przez uczestników konferencji Drony jako źródło nowych miejsc pracy i wzrostu gospodarczego. Jak już pisaliśmy, dokument jest dość ogólnikowy. Jednak warto się z nim zapoznać jako stanowiskiem Komisji Europejskiej. Wyznacza bowiem kierunki rozwoju polityki Unii Europejskiej w tej dziedzinie na najbliższe lata.

Minister Infrastruktury i Budownictwa Andrzej Adamczyk był gospodarzem Warszawskiej Konferencji Wysokiego Szczebla, w której uczestniczyli Komisarz Europejska Violeta Bulc, Dyrektor Wykonawczy EASA pan Patrick Ky, Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Piotr Samson, Dyrektor Wykonawczy SESAR Joint Undertaking Florian Guillermet, Dyrektorzy Generalni Lotnictwa Cywilnego z państw członkowskich UE, przedstawiciele ICAO, międzynarodowych stowarzyszeń, organów UE, agencji oraz przedstawiciele przemysłu lotniczego. W czasie konferencji zaapelowano o podjęcie dobrze skoordynowanych działań, mających na celu stworzenie unijnego systemu bezzałogowych statków powietrznych do 2019 r. w oparciu o zasady zawarte w Deklaracji z Rygi.

W czasie konferencji:

  • Zwrócono uwagę na ogromny potencjał rynku bezzałogowych statków powietrznych, którego wartość szacuje się na sto miliardów euro w nadchodzących latach.
  • Zachęcano do działań na rzecz wzrostu tego potencjału w celu wspierania konkurencyjności UE oraz jej wiodącej roli na świecie.
  • Omówiono zakres możliwych zastosowań, modeli biznesowych oraz nowych technologii, w tym autonomicznych bezzałogowych statków powietrznych, oraz uzgodniono, że EASA będzie prowadzić dalsze badania nad integracją pomiędzy bezzałogowymi statkami powietrznymi a załogowymi statkami powietrznymi.
  • Zaapelowano o szybkie przygotowanie kompleksowego systemu wpierającego wykorzystywanie bezzałogowych statków powietrznych, który będzie łatwy w użytkowaniu, przystępny, przyjazny pod względem komercyjnym i operacyjnym, a jednocześnie bezpieczny i chroniący prywatność oraz środowisko.
  • Z zadowoleniem przyjęto postęp poczyniony przy tworzeniu elastycznych ram prawnych dotyczących bezpieczeństwa na poziomie UE, w oparciu o podejście skoncentrowane na operacjach i z uwzględnieniem subsydiarności.
  •  Zwrócono uwagę na inicjatywę EASA dotyczącą opracowania szczegółowych zasad dla bezzałogowych statków powietrznych w oparciu o powstające ramy.
  • Zaapelowano, by zasady odnoszące się do bezpieczeństwa były proste, proporcjonalne do zagrożeń płynących ze strony operacji, oparte na skuteczności działania, oparte na światowych standardach oraz by przewidywały przyszłe rozwiązania.
  • Zaapelowano do przemysłu lotniczego o opracowanie otwartych standardów w celu wsparcia przepisów opartych na skuteczności działania.
  • Potwierdzono potrzebę podjęcia szybkich działań odnośnie do przestrzeni powietrznej, w szczególności opracowania koncepcji „U-Space” dotyczącej dostępu do mniejszych wysokości w przestrzeni powietrznej, zwłaszcza na terenach miejskich.
  • Zachęcono władze UE do nakreślenia w ciągu sześciu miesięcy takiej koncepcji. Zarys ten powinien odnosić się do kwestii związanych z modelami biznesowymi oraz zarządzaniem i obejmować ideę operacji.
  • Potwierdzono potrzebę ciągłego inwestowania w integrację bezzałogowych statków powietrznych z systemem lotniczym, w szczególności poprzez SESAR Joint Undertaking oraz zaapelowano o stosowanie pełnego zakresu mechanizmów finansowania, w tym ich kombinacji.
  •  Zaapelowano o pełny udział całego unijnego środowiska związanego z bezzałogowymi statkami powietrznymi w działaniach demonstracyjnych, by jak najszybciej i jak najskuteczniej przetestować wykonalność wymogów i standardów U-Space.
  • Potwierdzono potrzebę zajęcia się kwestiami ochrony, w tym cyberbezpieczeństwa oraz ułatwienia współpracy pomiędzy organami zajmującymi się ochroną, obroną i bezpieczeństwem.
  • Zaapelowano o edukację i przeprowadzanie kampanii promocyjnych mających na celu zwiększenie świadomości wszystkich użytkowników, w szczególności tych, którzy nie mają wykształcenia w zakresie lotnictwa.

Zaapelowano o stworzenie mechanizmu skutecznej koordynacji pomiędzy Komisją Europejską, właściwymi agencjami UE, w tym z Europejską Agencją Obrony a wszystkimi interesariuszami w celu monitorowania, doradzania i pomocy przy:
• ustanowieniu ram prawnych, w tym opracowaniu standardów dla przemysłu;
• skuteczności i finansowaniu projektów dotyczących integracji bezzałogowych statków powietrznych; oraz
• opracowaniu U-Space.

Najnowsze artykuły