Urząd Regulacji Energetyki, Agencja Rezerw Materiałowych i PaństwowaAgencja Atomistyki – już wkrótce te urzędy, związane z sektorem energetycznym, mogą znaleźć siedziby w innych miejscowościach, które wskutek reformy samorządowej z 1997 roku utraciły status miast wojewódzkich. To element polityki delokalizacji urzędów centralnych w Polsce.
Urzędy centralne do byłych miast wojewódzkich
W połowie lipca minister przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewicz zapowiedziała powołanie Międzyresortowego Zespołu ds. Zrównoważonego Rozwoju Miast. W Poznaniu zaprezentowano raport MPiT nt. delokalizacji urzędów centralnych w Polsce.
Głównymi beneficjentami programu deglomeracji mogą być 33 miasta, które ponad 20 lat temu utraciły status miast wojewódzkich. Miasta, do których przenoszone będą urzędy, powinny spełniać kryteria:
- efektywności (niższe koszty funkcjonowania, zapewnienie wykwalifikowanych kadr)
- spójności (priorytet dla miejsc z największą liczbą wyzwań rozwojowych).
W wyniku przeprowadzonej analizy „Uwarunkowania delokalizacji centralnych urzędów w Polsce”, opartej na kilku kryteriach, zostało wybranych 31 urzędów centralnych, które potencjalnie nadają się do zmiany siedziby ze stolicy na jedno z byłych miast wojewódzkich. Są wśród nich m.in.: Urząd Regulacji Energetyki, Centrum Projektów Polska Cyfrowa, Centralna Komisja Akredytacyjna, Urząd Komunikacji Elektronicznej, Centrum Unijnych Projektów Transportowych, Polski Instytut Sztuki Filmowej, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa czy też Agencja Mienia Wojskowego.
Energetyka poza Warszawę
Z punktu widzenia energetyki warto odnotować fakt, że wśród tych urzędów znalazł się Urząd Regulacji Energetyki, Agencja Rezerw Materiałowych, Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska i Państwowa Agencja Atomistyki.
Odnośnie wskazanych urzędów analiza podkreśla, że w instytucji:
- nie występuje współzależność z innymi instytucjami administracji;
- nie występują częste bezpośrednie kontakty z klientami;
- poziom trudności znalezienia odpowiednich osób w nowym miejscu został określony jako średni. W tych urzędach występują unikalne, wysoko wyspecjalizowane stanowiska, przed przeniesieniem których istnieje konieczność sprawdzenia dostępności osób w miejscu docelowym; brak unikalnej infrastruktury, niemożliwej lub drogiej w zastąpieniu:
- nie występuje unikalna infrastruktura, niemożliwa lub droga w zastąpieniu;
Lista urzędów o najwyższych ocenach uwzględnionych w raporcie:
- Urząd Regulacji Energetyki
- Centrum Projektów Polska Cyfrowa
- Centralna Komisja Egzaminacyjna
- Urząd Komunikacji Elektronicznej
- Agencja Rezerw Materiałowych
- Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
- Główny Urząd Nadzoru Budowlanego
- Krajowy Zasób Nieruchomości
- Polski Instytut Sztuki Filmowej
- Urząd Zamówień Publicznych
- Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości
- Urząd Dozoru Technicznego
- Biuro Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych;
- Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
- Główny Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych
- Główny Inspektorat Ochrony Roślin i Nasiennictwa
- Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
- Agencja Mienia Wojskowego
- Centralny Ośrodek Sportu
- Polska Agencja Antydopingowa
- Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska
- Państwowa Agencji Atomistyki
- Biuro Nasiennictwa Leśnego
- Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe w Warszawie.
- Główny Inspektor Farmaceutyczny
- Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia
- Narodowe Centrum Krwi
- Centrala Narodowego Fundusz Zdrowia
- Komenda Główna Straży Granicznej
- Centrum Personalizacji Dokumentów MSWiA
- Szef Obrony Cywilnej Kraju
Ministerstwo Przedsiębiorczości Technologii/Bartłomiej Sawicki