Energia elektryczna

Derski: Elektryczny VW będzie produkowany w Polsce?

fot. Volkswagen

Pierwszy samochód dostawczy Volkswagena na prąd będzie prawdopodobnie produkowany w nowej fabryce w Polsce ─ wynika z informacji portalu WysokieNapiecie.pl. Niemiecki van niedługo ma mieć także polskiego konkurenta, który został właśnie zaprezentowany w Hanowerze – pisze Bartłomiej Derski, ekspert portalu WysokieNapiecie.pl

Volkswagen oficjalnie nie podjął jeszcze decyzji o lokalizacji produkcji e-Craftera. Z informacji WysokieNapiecie.pl wynika jednak, że pod uwagę brane są tylko dwie ─ Hanower i otwarta pół roku temu fabryka we Wrześni pod Poznaniem, w której powstają już spalinowe wersje Craftera.

Z naszych rozmów z osobą zbliżoną do centrali koncernu wynika, że zgodnie ze strategią spółki centrum kompetencji w zakresie elektromotoryzacji ma zostać Hanower, co zapewne oznacza przede wszystkim część badawczo-rozwojową. Natomiast, jak tłumaczy nasz rozmówca, logiczna byłaby produkcja wszystkich rodzajów silników, w tym elektrycznego, w jednym miejscu, a więc we Wrześni.

Z informacji WysokieNapiecie.pl wynika, że taki sygnał od niemieckiego koncernu otrzymał już także nieoficjalnie przedstawiciel polskiego rządu. Kolejna inwestycja Volkswagena istotnie pomogłaby w realizacji przyjętego miesiąc temu przez Radę Ministrów Planu rozwoju elektromobilności w Polsce. Strategia zakłada, że „co najmniej 30% wartości dodanej związanej z produkcją pojazdów elektrycznych zarejestrowanych w Polsce w 2025 roku powstanie w naszym kraju”.

Rozwój rynku elektrycznych dostawczaków wsparłby także kolejny plan rządu ─ walkę ze smogiem w miastach. Za 80% z niemal 12 mln ton rocznego zużycia najbardziej emisyjnego oleju napędowego odpowiadają bowiem firmy.

─ Musimy pracować nad autem elektrycznym ─ przyznaje także Jens Ocksen, prezes Volkswagen Poznań. ─ Będzie ono bardziej przyjazne dla środowiska, zwłaszcza w centrum miast, które mają być chronione przed ruchem. Już niedługo duże tiry nie będą mogły do nich wjeżdżać, a przecież trzeba dowieźć towar do tych wszystkich Żabek czy Biedronek. I tutaj doskonałym rozwiązaniem, mam nadzieję, stanie się elektryczny Crafter, który będzie zupełnie innym obciążeniem dla miasta i środowiska – mówi.

Konkurent zza miedzy

Tuż za płotem jednej z poznańskich fabryk Volkswagena powoli rośnie mu konkurencja. W poniedziałek na targach w Hanowerze Ursus zaprezentował futurystycznego polskiego dostawczaka. Napęd elektryczny do niego dostarczyć ma państwowy H. Cegielski Poznań. Podobnie jak poprzednie samochody ze stajni Ursusa także i ten jest na razie konceptem, a bliższe dane na temat produktu są dopiero ustalane. Jednak prezes Cegielskiego zapewnia, że to właśnie w tym segmencie polskie firmy mają największe szanse w konkurencji z zagranicznymi gigantami, a projekt Ursusa i HCP będzie miał nad nimi przewagę.

Jak ma wyglądać polski, elektryczny dostawczak? Czytaj dalszą część artykułu na portalu wysokienapiecie.pl


Powiązane artykuły

Fot. Johan Bros / Pexels.com

Niemcy zagrożone blackoutem. Energiewende na krawędzi

Według najnowszego badania przeprowadzonego przez firmę ubezpieczeniową iSelect, na które powołuje się bawarski dziennik „Merkur”, Niemcy znalazły się wśród dziesięciu...
Grzegorz Onichimowski. Fot. Polskie Sieci Elektroenergetyczne

Operator sieci szykuje nową strategię. Prezes: Będzie w grudniu

Polskie Sieci Elektroenergetyczne przygotowują aktualizację strategii działania do 2040 roku. Prezes Grzegorz Onichimowski zapowiada nową jakość i elastyczny system elektroenergetyczny...

W 2026 roku ceny energii pójdą w górę? Wzrasta opłata mocowa

Znana jest wysokość opłaty mocowej na 2026 rok. Podwyżki dla gospodarstw domowych wyniosą 50 procent, w przypadku biznesu 55 procent....

Udostępnij:

Facebook X X X