Bez kategorii

Dieselgate może kosztować Volkswagena ponad 8 mld euro

Liczba inwestorów, żądających od koncernu Volkswagen odszkodowań za spadek cen jego akcji po skandalu z pomiarami toksyczności spalin wzrosła do około 1400, a ich łączne roszczenia sięgają 8,2 mld euro – oświadczył w środę sąd krajowy w Brunszwiku.

Zdaniem inwestorów Volkswagen zbyt późno poinformował publicznie o skandalu, do czego był zobowiązany na mocy przepisów o funkcjonowaniu spółek giełdowych. Pierwszy komunikat w tej sprawie koncern przekazał giełdzie 22 września ubiegłego roku, ale akcjonariusze twierdzą, że uczynił to o prawie trzy tygodnie za późno.

W następstwie dochodzenia prowadzonego przez podległą rządowi USA Agencję Ochrony Środowiska (EPA) Volkswagen przyznał się do zainstalowania w łącznie około 11 mln samochodów oprogramowania pomagającego fałszować wyniki pomiarów zawartości tlenków azotu w spalinach silników Diesla. Oprogramowanie to, znane pod angielską nazwą “defeat device” (urządzenie udaremniające), w celach oszczędnościowych wyłączało system neutralizowania tlenków azotu podczas normalnej eksploatacji samochodu i włączało go po rozpoznaniu, że silnik poddawany jest testom.

Volkswagen znalazł się w ten sposób w centrum największego skandalu, jaki dotknął w ostatnich latach globalną branżę motoryzacyjną. Musi się teraz spodziewać wieloletnich procesów sądowych oraz miliardowych kar za łamanie przepisów o normach technicznych i ochronie środowiska.

Inwestorzy powołują się na doniesienia mediów, iż już 3 września 2015 roku koncern przyznał się EPA w trybie poufnym do stawianych mu zarzutów. Volkswagen argumentuje natomiast, że “wypełnienie tego obowiązku (zawiadomienia giełdy) wymaga, by osoby, których on dotyczy, miały odpowiednią wiedzę na temat całej sprawy i potrafiły ocenić gospodarcze następstwa tej informacji”.

Ewentualność oddziaływania na kursy akcji pojawiła się tutaj jednak dopiero 18 września ubiegłego roku, gdy władze USA publicznie ujawniły fakt naruszenia przepisów o ochronie środowiska. Po dokonaniu pierwszego liczbowego oszacowania związanych z tym globalnych ryzyk finansowych przedstawiono je niezwłocznie giełdzie 22 września – wskazuje Volkswagen.

Złożone przez inwestorów pozwy sąd w Brunszwiku rozpatrzy w ramach jednego wspólnego postępowania, które ma się rozpocząć najwcześniej w październiku. Pozwy pochodzą w większości od osób prywatnych, a ponadto od inwestorów instytucjonalnych i jednego towarzystwa inwestycyjnego. W sprawie uczestniczą też podmioty publiczne – za spadek kursu akcji niemieckie kraje związkowe Bawaria, Badenia-Wirtembergia i Hesja domagają się od Volkswagena łącznie 5,8 mln euro, a rząd USA – 30 mln euro.

Polska Agencja Prasowa


Powiązane artykuły

Emerytura

Pułapka dla emerytów. ZUS szybciej obetnie lub zawiesi świadczenie

Od września 2025 r. spadają limity dorabiania dla osób na wcześniejszych emeryturach. To oznacza, że wielu pracujących seniorów może łatwiej...
Elektrownia jądrowa. Źródło: Freepik

Polski atom bez planu na odpady i wodę? Aktywiści grzmią, resorty milczą

Aktywiści przedstawiają kolejne uwagi do rządowego programu budowy elektrowni jądrowych. Fundacja Mission Possible i Stowarzyszenie Eko-Unia wskazują brak planu na...
Laboratorium Wzorcowania Gazomierzy. Fot. Gaz-System

PSG wymieni ponad milion gazomierzy na inteligentne

Ogólnopolski projekt eGazomierz, realizowany przez Polską Spółkę Gazownictwa, wchodzi w kolejną fazę. Jego celem jest wymiana 1,38 mln tradycyjnych gazomierzy...

Udostępnij:

Facebook X X X