Duńska firma Nordhavn Power Solutions podpisała umowę na dostarczenie dwóch systemów generatorów na metanol dla nowej holownicy Svitzer, która będzie operować w trybie hybrydowym. Rozwiązanie to łączy akumulatory z systemem generatorów na metanol, co ma na celu emisję zerową w określonych warunkach eksploatacyjnych. Umożliwia to także dłuższe misje, gdy pojemność akumulatorów jest niewystarczająca.
Nowa holownica, budowana w tureckim stoczni Uzmar Shipyards, ma być dostarczona w pierwszej połowie 2026 roku. – Możliwość wniesienia wkładu w nową hybrydową koncepcję Svitzer z naszymi systemami generatorów na metanol to dla nas duży krok naprzód. Jesteśmy dumni, że nasza technologia odgrywa centralną rolę w dążeniu do bardziej ekologicznych operacji, co motywuje nas do dalszej pracy w tym kierunku, powiedział Jørk Rudolph, dyrektor ds. strategii Nordhavn Power Solutions.
Svitzer wyraził zadowolenie z tego rozwiązania, które wspiera ich długoterminowe cele redukcji emisji CO₂ i dążenie do neutralności węglowej do 2040 roku. – Dzięki rozwiązaniu generatora na metanol od Nordhavn możemy zapewnić zrównoważoną eksploatację statku, nawet w wymagających warunkach, gdzie zasięg, jaki oferują akumulatory, mógłby być ograniczeniem – powiedział Thomas Bangslund, kierownik innowacji w Svitzer.
Nordhavn Power Solutions wcześniej dostarczał zaawansowane systemy generatorów na metanol dla różnych projektów, w tym trzy takie systemy dla dwóch nowych statków serwisowych Esvagt. Svitzer niedawno podpisał również umowę z tureckim stocznią Uzmar Shipbuilding na budowę pierwszej na świecie holownicy elektrycznej zasilanej metanolem, zaprojektowanej we współpracy z architektem morskich Robertem Allanem. Holownica o długości 34,9 metra będzie wyposażona w akumulator o pojemności 6 MWh, wspierany przez silniki dual-fuel na metanol jako zapasowe źródło energii.
Offshore energy / Mateusz Gibała