InfrastrukturaKolejeWszystko

Dutkiewicz: Do końca obecnej dekady pociągi na CMK będą jeździć szybciej

Do końca 2015 roku trasa Warszawa – Trójmiasto zostanie wyposażona w systemy zapewniające bezprzewodowe przekazywanie sygnałów z semaforów do kabiny maszynisty. Pozwoli to na przyśpieszenie pociągów do 200 km/h, skrócenie czasu przejazdu ze stolicy na wybrzeże do 2h 37 min, a także na podwyższenie bezpieczeństwa. Na magistrali do Gdańska działają już urządzenia, które automatycznie wykrywają awarie lokomotyw i wagonów – poinformowały PKP PLK. 

– System RTMS instalowany jest także na innych, podstawowych trasach w Polsce. Natomiast ten na trasie Warszawa – Trójmiasto dedykowany jest specjalnie właśnie jej – wyjaśnia w rozmowie z naszym portalem Maciej Dutkiewicz, rzecznik Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK.

Jego zdaniem wdrażanie kolejnych odcinków, na których pociągi będą mogły rozwijać prędkość do 200 km/godz. nastąpi na Centralnej Magistrali Kolejowej (Zawiercie – Opoczno – Grodzisk Mazowiecki) – na kierunku do Katowic i Krakowa.

– Łącznie można zakładać, że w roku 2016 chcemy jeździć na CMK na odcinku o długości 150-160 km – twierdzi dalej Maciej Dutkiewicz. – A więc na znaczącej większości tej magistrali, liczącej łącznie 224 km. W przypadku tej trasy podniesienie prędkości przejazdów uwarunkowane jest przebudową wiaduktów i mostów, które muszą spełniać odpowiednio bardziej wyśrubowane parametry.

Rzecznik dodaje, że na trasie Warszawa – Gdynia pociągi będą mogły rozwijać prędkość do 200 km/godz., na odcinkach Warszawa – Działdowo oraz za Malborkiem.

– W sumie na połowie całej trasy Warszawa – Gdynia pociągi będą jeździły 160-200 km/godz. – mówi dalej Dutkiewicz. Ewentualne dalsze rozszerzanie odcinków na innych trasach, np. Warszawa – Wrocław, z dopuszczalną prędkością tego rzędu będzie uwarunkowane postępami ich rozszerzania na samej CMK. Jadąc na tej trasie z Warszawy pociągi pokonują najpierw CMK do okolic Włoszczowy/Koniecpola. Już prace podejmowane na tej magistrali przyniosą skrócenie przejazdu ze stolicy do Wrocławia o kilkanaście minut.

Rzecznik podkreśla, że PKP PLK planują, by do końca obecnej dekady zwiększyć jeszcze bardziej prędkość pociągów poruszających się po CMK – do 200+ km/godz.


Powiązane artykuły

Srebro. Fot. KGHM, foto ilustracja

Polska potęgą srebra. Zachód ma na nie chrapkę

Amerykańska Służba Geologiczna dokonała przeliczenia polskich zasobów srebra, oceniając je jako największe na świecie, pozostawiające daleko w tyle dotychczasowych liderów branży....

PSG: Tereny dotknięte powodzią otrzymają nowy gazociąg

Spółka poinformowała o otrzymaniu decyzji lokalizacyjnej dotyczącej gazociągu Otmuchów-Paczków (powiat nyski), na terenach, które zostały dotknięte przez zeszłoroczną powódź. Infrastruktura...

Polska i kraje bałtyckie zbliżają się by chronić energetykę

Polska oraz Litwa, Łotwa i Estonia podpisały memorandum dotyczący współpracy w zakresie ochrony infrastruktury energetycznej. W lutym bieżącego roku kraje...

Udostępnij:

Facebook X X X