icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Dutkiewicz: Do końca obecnej dekady pociągi na CMK będą jeździć szybciej

Do końca 2015 roku trasa Warszawa – Trójmiasto zostanie wyposażona w systemy zapewniające bezprzewodowe przekazywanie sygnałów z semaforów do kabiny maszynisty. Pozwoli to na przyśpieszenie pociągów do 200 km/h, skrócenie czasu przejazdu ze stolicy na wybrzeże do 2h 37 min, a także na podwyższenie bezpieczeństwa. Na magistrali do Gdańska działają już urządzenia, które automatycznie wykrywają awarie lokomotyw i wagonów – poinformowały PKP PLK. 

– System RTMS instalowany jest także na innych, podstawowych trasach w Polsce. Natomiast ten na trasie Warszawa – Trójmiasto dedykowany jest specjalnie właśnie jej – wyjaśnia w rozmowie z naszym portalem Maciej Dutkiewicz, rzecznik Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK.

Jego zdaniem wdrażanie kolejnych odcinków, na których pociągi będą mogły rozwijać prędkość do 200 km/godz. nastąpi na Centralnej Magistrali Kolejowej (Zawiercie – Opoczno – Grodzisk Mazowiecki) – na kierunku do Katowic i Krakowa.

– Łącznie można zakładać, że w roku 2016 chcemy jeździć na CMK na odcinku o długości 150-160 km – twierdzi dalej Maciej Dutkiewicz. – A więc na znaczącej większości tej magistrali, liczącej łącznie 224 km. W przypadku tej trasy podniesienie prędkości przejazdów uwarunkowane jest przebudową wiaduktów i mostów, które muszą spełniać odpowiednio bardziej wyśrubowane parametry.

Rzecznik dodaje, że na trasie Warszawa – Gdynia pociągi będą mogły rozwijać prędkość do 200 km/godz., na odcinkach Warszawa – Działdowo oraz za Malborkiem.

– W sumie na połowie całej trasy Warszawa – Gdynia pociągi będą jeździły 160-200 km/godz. – mówi dalej Dutkiewicz. Ewentualne dalsze rozszerzanie odcinków na innych trasach, np. Warszawa – Wrocław, z dopuszczalną prędkością tego rzędu będzie uwarunkowane postępami ich rozszerzania na samej CMK. Jadąc na tej trasie z Warszawy pociągi pokonują najpierw CMK do okolic Włoszczowy/Koniecpola. Już prace podejmowane na tej magistrali przyniosą skrócenie przejazdu ze stolicy do Wrocławia o kilkanaście minut.

Rzecznik podkreśla, że PKP PLK planują, by do końca obecnej dekady zwiększyć jeszcze bardziej prędkość pociągów poruszających się po CMK – do 200+ km/godz.

Do końca 2015 roku trasa Warszawa – Trójmiasto zostanie wyposażona w systemy zapewniające bezprzewodowe przekazywanie sygnałów z semaforów do kabiny maszynisty. Pozwoli to na przyśpieszenie pociągów do 200 km/h, skrócenie czasu przejazdu ze stolicy na wybrzeże do 2h 37 min, a także na podwyższenie bezpieczeństwa. Na magistrali do Gdańska działają już urządzenia, które automatycznie wykrywają awarie lokomotyw i wagonów – poinformowały PKP PLK. 

– System RTMS instalowany jest także na innych, podstawowych trasach w Polsce. Natomiast ten na trasie Warszawa – Trójmiasto dedykowany jest specjalnie właśnie jej – wyjaśnia w rozmowie z naszym portalem Maciej Dutkiewicz, rzecznik Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK.

Jego zdaniem wdrażanie kolejnych odcinków, na których pociągi będą mogły rozwijać prędkość do 200 km/godz. nastąpi na Centralnej Magistrali Kolejowej (Zawiercie – Opoczno – Grodzisk Mazowiecki) – na kierunku do Katowic i Krakowa.

– Łącznie można zakładać, że w roku 2016 chcemy jeździć na CMK na odcinku o długości 150-160 km – twierdzi dalej Maciej Dutkiewicz. – A więc na znaczącej większości tej magistrali, liczącej łącznie 224 km. W przypadku tej trasy podniesienie prędkości przejazdów uwarunkowane jest przebudową wiaduktów i mostów, które muszą spełniać odpowiednio bardziej wyśrubowane parametry.

Rzecznik dodaje, że na trasie Warszawa – Gdynia pociągi będą mogły rozwijać prędkość do 200 km/godz., na odcinkach Warszawa – Działdowo oraz za Malborkiem.

– W sumie na połowie całej trasy Warszawa – Gdynia pociągi będą jeździły 160-200 km/godz. – mówi dalej Dutkiewicz. Ewentualne dalsze rozszerzanie odcinków na innych trasach, np. Warszawa – Wrocław, z dopuszczalną prędkością tego rzędu będzie uwarunkowane postępami ich rozszerzania na samej CMK. Jadąc na tej trasie z Warszawy pociągi pokonują najpierw CMK do okolic Włoszczowy/Koniecpola. Już prace podejmowane na tej magistrali przyniosą skrócenie przejazdu ze stolicy do Wrocławia o kilkanaście minut.

Rzecznik podkreśla, że PKP PLK planują, by do końca obecnej dekady zwiększyć jeszcze bardziej prędkość pociągów poruszających się po CMK – do 200+ km/godz.

Najnowsze artykuły