Do terminalu LNG w Świnoujściu przypłynęła kolejna, trzydziesta trzecia dostawa skroplonego gazu ziemnego na metanowcu Al Ghashamiya. W połowie czerwca spodziewana jest kolejna dostawa LNG.
Jak podaje rzecznik firmy Gaz–System Mariusz Kozłowski, większość LNG po regazyfikacji trafi do Krajowej Sieci Przesyłowej, a część wyjedzie ze Świnoujścia cysternami. Operatorem terminalu w Świnoujściu jest Polskie LNG.
https://twitter.com/MKozlowski_/status/1002504716692140032
Pod koniec marca tego roku podczas organizowanego przez Gaz-System Dnia Dostawcy Paweł Jakubowski, Prezes spółki Polskie LNG zwrócił uwagę na znaczenie przeładunku LNG na autocysterny. – Od połowy 2016 r., czyli od momentu oddania terminalu do użytku załadowaliśmy około 2,5 tys. autocystern, co oznacza, że terminal w Świnoujściu przeładowuje więcej niż terminale w Zeebrugge czy Gate Terminal w Rotterdamie – zauważył prezes Jakubowski.
Jakubowski: 2018 rok będzie kluczowy dla terminalu LNG w Świnoujściu
Umowa z Qatargas
Komercyjne dostawy LNG do Polski odbywają się regularnie od dwóch lat. Dotychczas nad polskie wybrzeże docierał surowiec ze Stanów Zjednoczonych czy Norwegii, ale przede wszystkim z Kataru. Ładunek jest prawdopodobnie elementem długoterminowej umowy pomiędzy PGNiG a Qatargas. Kontrakt zawarty w 2009 roku ma obowiązywać przez 25 lat, do 2034 r. Na jego podstawie Qatargas dostarcza rocznie PGNiG 1 mln ton LNG, czyli ok. 1,5 mld m sześc. Ponadto w marcu 2017 roku spółki podpisały aneks do obowiązującej umowy długoterminowej. Zgodnie z nim Qatargas zwiększa wolumen dostarczanego do Polski LNG do 2 milionów ton rocznie (tj. około 2,7 mld m sześc. gazu po regazyfikacji). Nowa umowa weszła w życie 1 stycznia 2018 r. i będzie obowiązywała do czerwca 2034 roku.
W czerwcu będzie kolejny ładunek
Jak wynika z dostępnych informacji o ruchu statków, 11 czerwca do terminalu w Świnoujściu przypłynie kolejna w tym miesiącu dostawa LNG. Metanowiec Tembek przypłynie do Polski także z Kataru.
BiznesAlert.pl