icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Fale upałów źle wpływają na żywotność baterii pojazdów elektrycznych, ale są na to sposoby

Elektromobilność miała być lekarstwem na zmiany klimatu, jednak jak na ironię, pojazdy elektryczne, doskonałe do walki ze zmianami klimatycznymi, nie radzą sobie dobrze w ekstremalnych upałach. To paradoks, który rzuca się w oczy, gdy fale upałów stają się coraz częstsze i bardziej intensywne.

Wysokie temperatury mają negatywny wpływ na akumulatory litowo-jonowe. Samochód elektryczny w gorącym klimacie musi pracować ciężej, aby utrzymać akumulator i pasażerów w chłodzie. Jednak na poziomie chemicznym ekstremalne ciepło jest podobne do choroby serca dla akumulatorów lub łagodnej i wolno poruszającej się postaci raka.

Zjawisko polega na tym, że gdy temperatura rośnie, jony w akumulatorze samochodowym przyspieszają. Gdy tak się stanie, często mają problem z przyczepieniem się do anody lub katody. Ciśnienie i prędkość mogą również powodować małe pęknięcia, które spowalniają reakcje chemiczne, a w efekcie skracają żywotność baterii.

Zimna pogoda ma również wpływ na akumulatory pojazdów elektrycznych. Im zimniej, tym wolniejsze są reakcje chemiczne i mniej ładunku trzyma bateria, ale te straty są krótkotrwałe. Na wiosnę bateria w śnieżnym lub chłodnym klimacie odzyska pełną funkcjonalność, podczas gdy upał może na zawsze obniżyć maksymalny zasięg pojazdu.

Ponieważ starzenie się baterii w pojazdach elektrycznych postępuje równolegle z rosnącymi temperaturami, kierowcy na całym świecie będą musieli zapoznać się z najlepszymi praktykami w zakresie utrzymywania żywotności baterii.

Aby wydłużyć żywotność akumulatora należy pamiętać, że samochody elektryczne nie lubią upałów, zatem pojazd należy parkować w cieniu. Jeżeli to możliwe, należy uchylić okna, aby nie doprowadzić do zbytniego przegrzania systemu. A co najważniejsze: nie należy ładować samochodu do poziomu 100 procent, aby nie wykorzystywać baterii do granic możliwości.

Kondycja baterii szybko staje się kolejnym krytycznym wskaźnikiem na rynku pojazdów elektrycznych. W kontekście podatności baterii elektryków na uszkodzenia koniecznym będzie racjonalnie korzystanie z pojazdów i stosowanie powyższych prostych zaleceń.

Elektromobilność w Polsce cały czas raczkuje, ale w przeciągu kilku lat rynek używanych samochodów elektrycznych najpewniej się rozwinie, gdyż będzie w stanie zaoferować klientom pojazdy przestępne cenowo. Jednak potencjalni klienci będą musieli zwracać coraz większą uwagę na stan i żywotność baterii.

Bloomberg / Jacek Perzyński

GreenWay w ciągu trzech lat chce w Polsce mieć do 1000 stacji ładowania

Elektromobilność miała być lekarstwem na zmiany klimatu, jednak jak na ironię, pojazdy elektryczne, doskonałe do walki ze zmianami klimatycznymi, nie radzą sobie dobrze w ekstremalnych upałach. To paradoks, który rzuca się w oczy, gdy fale upałów stają się coraz częstsze i bardziej intensywne.

Wysokie temperatury mają negatywny wpływ na akumulatory litowo-jonowe. Samochód elektryczny w gorącym klimacie musi pracować ciężej, aby utrzymać akumulator i pasażerów w chłodzie. Jednak na poziomie chemicznym ekstremalne ciepło jest podobne do choroby serca dla akumulatorów lub łagodnej i wolno poruszającej się postaci raka.

Zjawisko polega na tym, że gdy temperatura rośnie, jony w akumulatorze samochodowym przyspieszają. Gdy tak się stanie, często mają problem z przyczepieniem się do anody lub katody. Ciśnienie i prędkość mogą również powodować małe pęknięcia, które spowalniają reakcje chemiczne, a w efekcie skracają żywotność baterii.

Zimna pogoda ma również wpływ na akumulatory pojazdów elektrycznych. Im zimniej, tym wolniejsze są reakcje chemiczne i mniej ładunku trzyma bateria, ale te straty są krótkotrwałe. Na wiosnę bateria w śnieżnym lub chłodnym klimacie odzyska pełną funkcjonalność, podczas gdy upał może na zawsze obniżyć maksymalny zasięg pojazdu.

Ponieważ starzenie się baterii w pojazdach elektrycznych postępuje równolegle z rosnącymi temperaturami, kierowcy na całym świecie będą musieli zapoznać się z najlepszymi praktykami w zakresie utrzymywania żywotności baterii.

Aby wydłużyć żywotność akumulatora należy pamiętać, że samochody elektryczne nie lubią upałów, zatem pojazd należy parkować w cieniu. Jeżeli to możliwe, należy uchylić okna, aby nie doprowadzić do zbytniego przegrzania systemu. A co najważniejsze: nie należy ładować samochodu do poziomu 100 procent, aby nie wykorzystywać baterii do granic możliwości.

Kondycja baterii szybko staje się kolejnym krytycznym wskaźnikiem na rynku pojazdów elektrycznych. W kontekście podatności baterii elektryków na uszkodzenia koniecznym będzie racjonalnie korzystanie z pojazdów i stosowanie powyższych prostych zaleceń.

Elektromobilność w Polsce cały czas raczkuje, ale w przeciągu kilku lat rynek używanych samochodów elektrycznych najpewniej się rozwinie, gdyż będzie w stanie zaoferować klientom pojazdy przestępne cenowo. Jednak potencjalni klienci będą musieli zwracać coraz większą uwagę na stan i żywotność baterii.

Bloomberg / Jacek Perzyński

GreenWay w ciągu trzech lat chce w Polsce mieć do 1000 stacji ładowania

Najnowsze artykuły