Innowacje

Rzędowska: Elektromobilność dla przemysłu

ABB zasili autonomiczne autobusy w Singapurze (©Volvo)

Fot. ABB

O wypadku samochodu autonomicznego, który zdarzył się 18 marca 2018 roku w Arizonie pisano już wiele. Bez wątpienia śmieć 49 – latki jest ogromną tragedią. Jednak mówienie od razu o końcu ery pojazdów autonomicznych, tak naprawdę zanim się ona zaczęła jest przedwczesne i na wyrost. Niemal w tym samym czasie testowano autonomiczne odśnieżarki pracujące na pasie startowym lotniska. Czy te testy powinny zostać przerwane? – pisze Agata Rzędowska, redaktor portalu BiznesAlert.pl.

Wojsko, przemysł, rolnictwo

Pojazdy autonomiczne będą silną gałęzią branży motoryzacyjnej. Warto pamiętać, że auta elektryczne poruszają się nie tylko po drogach miast i miasteczek. To także samochody użytkowe stosowane przez wojsko, na terenach fabryk czy wreszcie w rolnictwie. O tym ostatnim obszarze chciałabym więcej napisać. Tam gdzie nie trzeba wykorzystywać dużych i ciężkich traktorów mogą poruszać się lżejsze i ekologiczne pojazdy elektryczne. Dobrym przykładem wstrzelenia się w niszę, która właśnie się tworzy jest to co robi włoska firma motoryzacyjna produkująca lekkie pojazdy użytkowe.

Włoski design

Założona w Padwie w 1992 roku firma Alke od samego początku dostarczała pojazdy, które służyły przewożeniu towarów oraz w szczególnych okolicznościach ludzi. Pojawiały się na lotniskach, stadionach i farmach. Kiedy świat motoryzacji zaczął się elektryfikować firma nie czekała na ruchy konkurencji włączyła do swojej oferty także pojazdy elektryczne. Pojazdy posiadają wytrzymałe podwozie i mogą być wykorzystywane w winnicach, lasach, szklarniach, dużych gospodarstwach.

Na bazie elektrycznej terenówki

Model ATX230E został zaprojektowany by działać w trudnych warunkach i sprostać oczekiwaniom rolników. Można nim pokonać do 100 km dziennie (lub do 5 godzin ciągłej pracy) na jednym ładowaniu oraz przewozić ciężar nawet do 1000 kilogramów. Zastosowano w nim rozwiązania wcześniej sprawdzone w pojazdach służących w terenie (Alke opracował wcześniej elektryczny samochód terenowy). Szczególne miejsce pojazdy elektryczne rolnicze powinny znaleźć w tych gospodarstwach, w których stawia się na produkcję organiczną i ekologiczną. Zeroemisyjnym pojazdem można poruszać się pomiędzy uprawami bez obaw o to, że produkty rolne zostaną zanieczyszczone. Firma ma też w swojej ofercie przyczepy pozwalające przewozić towary. Są one wyposażone w panele słoneczne, które doładowują baterię pojazdu w ciągu dnia.

Lokalni dostawcy

Alke swoją fabrykę mogącą rocznie wyprodukować 2,000 sztuk pojazdów elektrycznych ulokowało w północnej części Włoch gdzie rozwiną się przemysł motoryzacyjny. 90% komponentów, z których powstają pojazdy Alke pochodzi od lokalnych dostawców. Jest ich niemal 200. Właściciele marki podkreślają, że korzystanie z lokalnych dostawców komponentów gwarantuje fabryce elastyczność w produkcji dopasowanej do potrzeb klientów. Zaraz przy fabryce powstał też tor testowy.

Fotowoltaika i ładowanie

Już cztery lata temu Alke promowała rozwiązania dla przemysłu i rolnictwa pozwalające ładować pojazdy ekologicznie. Carporty miałyby produkować energię, którą później ładowane są baterie aut. Co ciekawe niektóre pojazdy marki są wyposażone w wymienne zestawy baterii. Pozwala to na ciągłe użycie pojazdów bez konieczności zatrzymywania ich na czas ładowania. Auta przystosowane są do wolnego ładowania i wraz z nimi można zakupić wallboxy do ładowania. Aby lepiej wykorzystać energię posiadaną na pokładzie auta zastosowano technologię pozwalającą odzyskiwać ją w trakcie hamowania. Producent podaje, że całkowite naładowanie baterii to koszt około 2 euro. Pojazdy można kupić z różnymi rodzajami baterii od kwasowych o pojemności 10 kWh przez żelowe znane z wózków widłowych o pojemności 13,2 kWh po litowo-jonowe 20 kWh.

 


Powiązane artykuły

Źródło: Freepik

Nowe podejście USA do eksportu chipów. Polska zyskuje

Departament Handlu Stanów Zjednoczonych ogłosił niedawno wycofanie kontrowersyjnej reguły „dyfuzji AI”, wprowadzonej przez administrację Bidena. Budziła ona sprzeciw wśród czołowych...

Francja zawarła gigantyczne kontrakty na inwestycje w datacenter

Biuro prezydenta Francji podało do informacji publicznej, że Francja zawarła kontrakty na lokalizację nowych datacenter o łącznej mocy 4 GW....
Prezydent Chin Xi Jinping

Chiński przełom w atomie. Nowa metoda pozyskiwania uranu

Chińscy naukowcy opracowali nową, przełomową technologię ekstrakcji uranu z wody morskiej, która może zmienić globalny układ sił w energetyce jądrowej....

Udostępnij:

Facebook X X X