Energia elektrycznaInnowacjeŚrodowisko

Durda: Elektromobilność to odpowiedź na smog w miastach

fot. Volvo

W rozmowie z portalem BiznesAlert.pl Małgorzata Durda, dyrektor ds. sprzedaży autobusów w Volvo Polska, wypowiedziała się o potencjale przeorientowania komunikacji miejskiej na silniki elektryczne. Jej zdaniem może zmniejszyć zanieczyszczenie powietrza w miastach.

– Komunikacja elektryczna jest niskoemisyjna, a może też być bezemisyjna. Mówimy nie tylko o szkodliwych substancjach. Dla wielu miast istotne jest również to, że spada poziom hałasu. Przełoży się to na lepszą jakość życia mieszkańców i mniejsze koszty dla miast za izolację dźwiękoszczelną – powiedziała Durda.

Przejście na elektromobilność oznacza jednak potrzebę dodatkowych inwestycji w specjalną infrastrukturę dla takich pojazdów. – Miasto musi być przygotowane na wdrożenie transportu elektrycznego, mówimy głównie o ładowarkach dla pojazdów elektrycznych. Projekt ustawy o elektromobilności zobowiązuje polskie miasta do budowy odpowiedniej ilości punktów dla samochodów osobowych. Jeśli chodzi o komunikację miejską, sytuacja jest o tyle prostsza, że znamy trasy ich przejazdów i wystarczy postawić ładowarki tylko na przystankach końcowych tras, które mają być zelektryfikowane – wyjaśniała Durda.

Podkreśliła ponadto, że miasta powinny odpowiednio przemyśleć, które obszary należałoby objąć modernizacją. Jeśli miastu zależałoby na niezmienianiu tras, potrzebna byłaby gęsta sieć ładowarek, by optymalnie wykorzystać czas, który autobus spędza na pętli. Jeśli zaś byłoby skłonne zmienić rozkład jazdy, stacji do ładowania może być mniej – wówczas autobus mógłby przejechać ok. 80 kilometrów na dwudziestominutowym ładowaniu.

Ocenia się, że komunikacja miejska wytwarza ok. 30 proc. spalin w miastach, a zatem przejście na transport bezemisyjny oznacza spadek zanieczyszczeń o tę wielkość. – Zamiana kilku linii autobusowych na elektryczne daje niewielką zmianę, więc trzeba zacząć myśleć o bardziej konsekwentnych działaniach – zakończyła Małgorzata Durda.


Powiązane artykuły

Niemcy: Od 2005 roku emisje CO2 spadły o połowę

Federalny Urząd Ochrony Środowiska (UBA) w Dessau-Roßlau podaje, że od wprowadzenia systemu dokumentacji emisji CO2 w 2005 roku emisje w...
Rzeka Ren. Źródło: wikimedia

Rzeka Ren będzie coraz cieplejsza. A to wpłynie na gospodarkę

Szwajcarska Federalna Politechnika w Zurychu (ETH) wskazuje, że do końca XXI wieku temperatura wody Renu może wzrosnąć nawet o 4,2 stopnia...
Aktywiści podczas strajku klimatycznym w Niemczech. Źródło: wikimedia

Zielona młodzieżówka chce wywłaszczyć koncerny w Niemczech

Jakob Blasel, współprzewodniczący Zielonej Młodzieży, wzywa do nacjonalizacji trzech niemieckich koncernów – RWE, Leag i Thyssenkrupp – w celu ochrony...

Udostępnij:

Facebook X X X