icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Zeroemisyjny transport daleko nie zajedzie bez zmian prawnych

Eksperci branży motoryzacyjnej podkreślają, że dobre prawo jest niezbędnym warunkiem dla upowszechnienia zeroemisyjnego transportu kołowego oraz utrzymania wiodącej pozycji Polski na europejskim rynku transportowym. Podczas poniedziałkowej konferencji w Bednarach (Wielkopolskie) omówiono wyzwania i możliwości związane z elektromobilnością – podaje Polska Agencja Prasowa (PAP).

Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego Jakub Faryś przypomniał, że od 2035 roku w Unii Europejskiej rejestrować będzie można niemal wyłącznie zeroemisyjne samochody dostawcze, a od 2040 roku – samochody ciężarowe. Podkreślił, że bez odpowiedniej infrastruktury Polska nie zdoła sprawnie przejść na zeroemisyjność – czytamy w komunikacie PAP.

– To pierwszy raz w historii, kiedy producenci pojazdów muszą martwić się nie tylko o produkcję i sprzedaż, ale także o to, jak klient będzie zasilał te pojazdy – powiedział Faryś.

Grzegorz Sobański, prezes firmy transportowej, zaznaczył, że dobrze przeprowadzona transformacja może wzmocnić pozycję Polski na europejskim rynku transportowym.

– Transformacja będzie kosztowna. Musimy szukać rozwiązań, które utrzymają nas na czołowej pozycji w transporcie międzynarodowym. Zmienić musi się także mentalność polskiej branży transportowej; potrzebna jest akceptacja nieuniknionych zmian – dodał Sobański.

Sobański zauważył również, że polskie prawo nie nadąża za potrzebami biznesu ani za rozwiązaniami wdrażanymi w innych krajach Europy Zachodniej.

– Jeśli chcemy pozostać liderem transportu, polskie władze muszą zadbać o aktualizację legislacji – stwierdził.

Dyrektor ds. elektromobilności Scania Polska Paweł Kurzawa zwrócił uwagę na brak zaangażowania przedstawicieli władz w dialog dotyczący elektromobilności.

– Bez wsparcia legislatorów nie uda się wypracować dobrych rozwiązań dla polskich przewoźników – podkreślił Kurzawa. Dodał, że elektromobilność może być elementem budowania bezpieczeństwa energetycznego kraju. Przykładem są samochody elektryczne z funkcją vehicle-to-grid, które mogą wspierać sieć energetyczną.

Kurzawa zauważył, że branża oczekuje na większe wykorzystanie energii z farm fotowoltaicznych, siłowni wiatrowych oraz elektrowni jądrowych.

– Obecnie, jeśli samochód elektryczny jest zasilany energią z polskiej sieci, jego emisja jest wyższa niż pojazdu zasilanego olejem napędowym. Nasz miks energetyczny musi się poprawić – powiedział.

Dyrektor logistyki w Volkswagen Poznań Wojciech Olasek poinformował, że spółka rozbudowuje flotę elektrycznych ciężarówek do obsługi dostaw do fabryk. Od marca 2023 roku pierwsza elektryczna Scania 25P obsługuje dostawy części. W tym roku mają dołączyć kolejne dwa elektryczne pojazdy ciężarowe – ciągniki siodłowe – czytamy w komunikacie PAP.

– Instalujemy ładowarki dla ciężarówek w strefach rozładunkowych naszych zakładów, aby umożliwić doładowanie pojazdów podczas rozładunku i załadunku. Wiemy, że zewnętrzna infrastruktura jest wciąż niewystarczająca – powiedział Olasek.

Zmiany w prawie są kluczowym elementem w dążeniu do osiągnięcia zeroemisyjnego transportu. Przepisy muszą być dostosowane tak, aby promować i wspierać rozwój technologii niskoemisyjnych, takich jak pojazdy elektryczne, a także inwestycje w infrastrukturę niezbędną do ich obsługi. Ponadto, prawo powinno zniechęcać do korzystania z paliw kopalnych poprzez wprowadzenie odpowiednich podatków i opłat. Tylko poprzez takie zintegrowane podejście, prawo może skutecznie przyczynić się do transformacji sektora transportu w kierunku neutralności klimatycznej.

Polska Agencja Prasowa / Mateusz Gibała

Greszta: Nordyckie doświadczenia mają pomóc polskim miastom w realizacji założeń Agendy 2030

Eksperci branży motoryzacyjnej podkreślają, że dobre prawo jest niezbędnym warunkiem dla upowszechnienia zeroemisyjnego transportu kołowego oraz utrzymania wiodącej pozycji Polski na europejskim rynku transportowym. Podczas poniedziałkowej konferencji w Bednarach (Wielkopolskie) omówiono wyzwania i możliwości związane z elektromobilnością – podaje Polska Agencja Prasowa (PAP).

Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego Jakub Faryś przypomniał, że od 2035 roku w Unii Europejskiej rejestrować będzie można niemal wyłącznie zeroemisyjne samochody dostawcze, a od 2040 roku – samochody ciężarowe. Podkreślił, że bez odpowiedniej infrastruktury Polska nie zdoła sprawnie przejść na zeroemisyjność – czytamy w komunikacie PAP.

– To pierwszy raz w historii, kiedy producenci pojazdów muszą martwić się nie tylko o produkcję i sprzedaż, ale także o to, jak klient będzie zasilał te pojazdy – powiedział Faryś.

Grzegorz Sobański, prezes firmy transportowej, zaznaczył, że dobrze przeprowadzona transformacja może wzmocnić pozycję Polski na europejskim rynku transportowym.

– Transformacja będzie kosztowna. Musimy szukać rozwiązań, które utrzymają nas na czołowej pozycji w transporcie międzynarodowym. Zmienić musi się także mentalność polskiej branży transportowej; potrzebna jest akceptacja nieuniknionych zmian – dodał Sobański.

Sobański zauważył również, że polskie prawo nie nadąża za potrzebami biznesu ani za rozwiązaniami wdrażanymi w innych krajach Europy Zachodniej.

– Jeśli chcemy pozostać liderem transportu, polskie władze muszą zadbać o aktualizację legislacji – stwierdził.

Dyrektor ds. elektromobilności Scania Polska Paweł Kurzawa zwrócił uwagę na brak zaangażowania przedstawicieli władz w dialog dotyczący elektromobilności.

– Bez wsparcia legislatorów nie uda się wypracować dobrych rozwiązań dla polskich przewoźników – podkreślił Kurzawa. Dodał, że elektromobilność może być elementem budowania bezpieczeństwa energetycznego kraju. Przykładem są samochody elektryczne z funkcją vehicle-to-grid, które mogą wspierać sieć energetyczną.

Kurzawa zauważył, że branża oczekuje na większe wykorzystanie energii z farm fotowoltaicznych, siłowni wiatrowych oraz elektrowni jądrowych.

– Obecnie, jeśli samochód elektryczny jest zasilany energią z polskiej sieci, jego emisja jest wyższa niż pojazdu zasilanego olejem napędowym. Nasz miks energetyczny musi się poprawić – powiedział.

Dyrektor logistyki w Volkswagen Poznań Wojciech Olasek poinformował, że spółka rozbudowuje flotę elektrycznych ciężarówek do obsługi dostaw do fabryk. Od marca 2023 roku pierwsza elektryczna Scania 25P obsługuje dostawy części. W tym roku mają dołączyć kolejne dwa elektryczne pojazdy ciężarowe – ciągniki siodłowe – czytamy w komunikacie PAP.

– Instalujemy ładowarki dla ciężarówek w strefach rozładunkowych naszych zakładów, aby umożliwić doładowanie pojazdów podczas rozładunku i załadunku. Wiemy, że zewnętrzna infrastruktura jest wciąż niewystarczająca – powiedział Olasek.

Zmiany w prawie są kluczowym elementem w dążeniu do osiągnięcia zeroemisyjnego transportu. Przepisy muszą być dostosowane tak, aby promować i wspierać rozwój technologii niskoemisyjnych, takich jak pojazdy elektryczne, a także inwestycje w infrastrukturę niezbędną do ich obsługi. Ponadto, prawo powinno zniechęcać do korzystania z paliw kopalnych poprzez wprowadzenie odpowiednich podatków i opłat. Tylko poprzez takie zintegrowane podejście, prawo może skutecznie przyczynić się do transformacji sektora transportu w kierunku neutralności klimatycznej.

Polska Agencja Prasowa / Mateusz Gibała

Greszta: Nordyckie doświadczenia mają pomóc polskim miastom w realizacji założeń Agendy 2030

Najnowsze artykuły