EnergetykaEnergia elektrycznaPAP

Emilewicz: Musimy sprawić, by Polaków było stać na samochody elektryczne

samochód elektryczny elektromobilność

fot. BiznesAlert.pl

Musimy sprawić, by Polaków było stać na samochody elektryczne – mówiła w czwartek w TV Trwam wiceminister rozwoju Jadwiga Emilewicz. Są one bowiem nie tylko korzystniejsze dla środowiska, ale i znacznie tańsze w eksploatacji niż spalinowe – argumentowała.

Ustawa o elektromobilności w drodze

Wiceminister rozwoju Jadwiga Emilewicz była w czwartek gościem programu „Polski punkt widzenia” w TV Trwam. Mówiła m.in. o rządowym programie rozwoju elektromobilności.

Przekonywała, że program ten sprawi, iż w miastach „w horyzoncie 5-10 najbliższych lat wymienimy nieco flotę samochodową na zeroemisyjną”.

„Musimy sprawić, by Polaków było stać na samochody elektryczne” – podkreślała Emilewicz.

Przypomniała, że właśnie w tym kierunku idzie przyjęty w końcu grudnia przez rząd projekt ustawy o elektromobilności, który stwarza wiele zachęt do zakupu samochodów elektrycznych.

Przyjęty przez rząd projekt ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych przewiduje m.in, że do końca 2020 r. w Polsce ma powstać m.in. 6 tys. punktów ładowania samochodów elektrycznych, gminy będą mogły ustanowić strefy czystego transportu (co będzie się wiązało ze specjalną opłatą), z której zwolnieni zostaną posiadacze pojazdów elektrycznych, które z kolei zostaną też zwolnione z akcyzy.

Autobus elektryczny będzie standardem?

Emilewicz wskazywała także, że w wielu miastach jeżdżą już dziś autobusy elektryczne. „Chcemy, by to się stało miejskim standardem” – mówiła.

„To ogromy wysiłek Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska, który wychodzi naprzeciwko miastom i decyduje się przeznaczyć 2 miliardy złotych na dofinansowanie tego typu zakupów” – zaznaczyła. „To duży krok, który naprawdę może dużo zmienić i poprawić jakość życia w miastach” – dodała.

Emilewicz podkreślała także, że z dostępnych danych wynika, iż użytkowanie już dziś samochodu i autobusu elektrycznego „jest wielokrotnie tańsza w całym cyklu eksploatacyjnym” od użytkowania pojazdu spalinowego.

Wiceminister rozwoju zapowiedziała też, że „w tym roku powstanie co najmniej 70 punktów ładowania na terenie dużych miast w Polsce”.

Polska Agencja Prasowa

RAPORT: Elektromobilność w Polsce bez subsydiów daleko nie zajedzie


Powiązane artykuły

Farma wiatrowa Wikinger. Fot. Ibedrola

Niemcy boją się turbin i paneli z Chin. „Ryzyko sabotażu”

Rząd federalny Niemiec wyraża rosnące obawy wobec udziału chińskich producentów w dostawach kluczowych komponentów dla niemieckiej infrastruktury energetycznej. W najnowszym...
Zaporoska Elektrownia Jądrowa. Fot. Energoatom.

Szef Rosatomu: możemy zużyć lub zwrócić amerykańskie paliwo

Rosja jest gotowa zużyć dostarczone przez USA paliwo nuklearne, które znajduje się w Zaporoskiej Elektrowni Jądrowej lub też zwrócić je...

Pompa ciepła najtańsza, olej i gaz najdroższe w ogrzewaniu domu

Polski Alarm Smogowy opublikował aktualizację kosztów ogrzewania domów jednorodzinnych w Polsce, opartą na cenach paliw z maja 2025 roku. Dla...

Udostępnij:

Facebook X X X