icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Emilewicz: Rozwój e-Busów to jeden z filarów reindustrializacji

„Motoryzacja kołem zamachowym polskiej gospodarki” to hasło konferencji poświęconej branży motoryzacyjnej, innowacjom i programowi elektryfikacji transportu publicznego. Wydarzeniu towarzyszyła wystawa pojazdów elektrycznych i niskoemisyjnych. W konferencji udział wzięła wiceminister rozwoju Jadwiga Emilewicz.

Elektryfikacja transportu publicznego – projekt e-Bus

„Autobusy elektryczne to przyszłość, to fakt z którym już dzisiaj nikt nie dyskutuje. Program e-BUS zakłada dynamiczny rozwój polskiej gospodarki w segmencie produkcji autobusów elektrycznych. Polskie firmy produkujące już dzisiaj autobusy elektryczne, cieszące się dobrą opinią użytkowników w Polsce, Europie i na świecie, mają szansę stać się liderami w tym obszarze” – mówiła wiceminister Jadwiga Emilewicz podczas panelu poświęconego elektrycznemu transportowi miejskiemu.

„W Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju określono 5 filarów wzrostu gospodarczego Polski. Pierwszym z nich jest reindustrializacja. Program e-Bus jest jednym z ważnych elementów tego filaru ” – dodała Emilewicz. W Europie produkuje się ok. 35 tys. autobusów rocznie. Polska jest drugim co do wielkości producentem z roczną produkcją ok. 4 tys. autobusów. Obok rodzimych firm jak Solaris, Solbus, Autosan, mamy w Polsce fabryki MANa, Volvo i Scanii.

Polska branża motoryzacyjna

Polska branża motoryzacyjna to ponad 2700 firm, z których ponad trzy czwarte to mikroprzedsiębiorstwa zatrudniające poniżej 10 osób. Duże firmy odpowiadają jednak za większość przychodów i nakładów na badania i rozwój.

Wartość nakładów na badania i rozwój w przemyśle motoryzacyjnym wzrosła z 187 milionów zł w 2012 roku do 427 milionów złotych w roku, 2013 co odpowiada ok. 0,03% PKB. Przemysł motoryzacyjny odpowiadał w roku 2014 za 12% całego polskiego eksportu. Pomiędzy rokiem 2010 i 2014 wartość eksportu wzrosła z 70,4 do 78,7 miliardów złotych, czyli o 12%.

W latach 2011-2013 przedsiębiorstwa z branży motoryzacyjnej były piątą najbardziej innowacyjną gałęzią gospodarki. W okresie tym nowe rozwiązania w produktach lub procesach zostały wdrożone przez 33,7% firm z branży.

Podczas konferencji podkreślano, że polskie firmy motoryzacyjne powinny skupiać się nie tylko na innowacjach produktowych, ale przede wszystkim na innowacjach procesowych oraz dotyczących sposobu świadczenia usług i kanałów dotarcia. Uzyskanie przewag konkurencyjnych na tym polu jest możliwe dzięki wykorzystaniu technologii czwartej rewolucji przemysłowej, takich jak zastosowania sztucznej inteligencji, sensoringu, druku 3D czy analizy Big Data.

Udział w konferencji „Motoryzacja kołem zamachowym polskiej gospodarki” wzięli również Michał Kurtyka, wiceminister energii, Lech Pilawski, Dyrektor Generalny Konfederacji Lewiatan, Paweł Wideł, Prezes Związku Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych.Współorganizatorem konferencji był Związek Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych.

Wystawa pojazdów elektrycznych i niskoemisyjnych

Równolegle, dla wszystkich zainteresowanych dostępna była wystawa pojazdów elektrycznych i niskoemisyjnych na parkingu przed budynkiem Ministerstwa Rozwoju.Zobaczyć można było ponad 22 modele autobusów, samochodów i ciężarówek o elektrycznych lub alternatywnych źródłach napędu. Wystawa wpisuje się w rządowy program Elektromoblilności. Ma on przyczynić się do rozpropagowania idei czystego i bezpiecznego transportu oraz do wprowadzenia konkretnych rozwiązań prawnych, które w przyszłości przełożą się na promocję pojazdów niskoemisyjnych. Organizatorem wystawy był Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego.

samochód elektryczny
fot. BiznesAlert
fot. BiznesAlert
fot. BiznesAlert

Ministerstwo Rozwoju 

„Motoryzacja kołem zamachowym polskiej gospodarki” to hasło konferencji poświęconej branży motoryzacyjnej, innowacjom i programowi elektryfikacji transportu publicznego. Wydarzeniu towarzyszyła wystawa pojazdów elektrycznych i niskoemisyjnych. W konferencji udział wzięła wiceminister rozwoju Jadwiga Emilewicz.

Elektryfikacja transportu publicznego – projekt e-Bus

„Autobusy elektryczne to przyszłość, to fakt z którym już dzisiaj nikt nie dyskutuje. Program e-BUS zakłada dynamiczny rozwój polskiej gospodarki w segmencie produkcji autobusów elektrycznych. Polskie firmy produkujące już dzisiaj autobusy elektryczne, cieszące się dobrą opinią użytkowników w Polsce, Europie i na świecie, mają szansę stać się liderami w tym obszarze” – mówiła wiceminister Jadwiga Emilewicz podczas panelu poświęconego elektrycznemu transportowi miejskiemu.

„W Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju określono 5 filarów wzrostu gospodarczego Polski. Pierwszym z nich jest reindustrializacja. Program e-Bus jest jednym z ważnych elementów tego filaru ” – dodała Emilewicz. W Europie produkuje się ok. 35 tys. autobusów rocznie. Polska jest drugim co do wielkości producentem z roczną produkcją ok. 4 tys. autobusów. Obok rodzimych firm jak Solaris, Solbus, Autosan, mamy w Polsce fabryki MANa, Volvo i Scanii.

Polska branża motoryzacyjna

Polska branża motoryzacyjna to ponad 2700 firm, z których ponad trzy czwarte to mikroprzedsiębiorstwa zatrudniające poniżej 10 osób. Duże firmy odpowiadają jednak za większość przychodów i nakładów na badania i rozwój.

Wartość nakładów na badania i rozwój w przemyśle motoryzacyjnym wzrosła z 187 milionów zł w 2012 roku do 427 milionów złotych w roku, 2013 co odpowiada ok. 0,03% PKB. Przemysł motoryzacyjny odpowiadał w roku 2014 za 12% całego polskiego eksportu. Pomiędzy rokiem 2010 i 2014 wartość eksportu wzrosła z 70,4 do 78,7 miliardów złotych, czyli o 12%.

W latach 2011-2013 przedsiębiorstwa z branży motoryzacyjnej były piątą najbardziej innowacyjną gałęzią gospodarki. W okresie tym nowe rozwiązania w produktach lub procesach zostały wdrożone przez 33,7% firm z branży.

Podczas konferencji podkreślano, że polskie firmy motoryzacyjne powinny skupiać się nie tylko na innowacjach produktowych, ale przede wszystkim na innowacjach procesowych oraz dotyczących sposobu świadczenia usług i kanałów dotarcia. Uzyskanie przewag konkurencyjnych na tym polu jest możliwe dzięki wykorzystaniu technologii czwartej rewolucji przemysłowej, takich jak zastosowania sztucznej inteligencji, sensoringu, druku 3D czy analizy Big Data.

Udział w konferencji „Motoryzacja kołem zamachowym polskiej gospodarki” wzięli również Michał Kurtyka, wiceminister energii, Lech Pilawski, Dyrektor Generalny Konfederacji Lewiatan, Paweł Wideł, Prezes Związku Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych.Współorganizatorem konferencji był Związek Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych.

Wystawa pojazdów elektrycznych i niskoemisyjnych

Równolegle, dla wszystkich zainteresowanych dostępna była wystawa pojazdów elektrycznych i niskoemisyjnych na parkingu przed budynkiem Ministerstwa Rozwoju.Zobaczyć można było ponad 22 modele autobusów, samochodów i ciężarówek o elektrycznych lub alternatywnych źródłach napędu. Wystawa wpisuje się w rządowy program Elektromoblilności. Ma on przyczynić się do rozpropagowania idei czystego i bezpiecznego transportu oraz do wprowadzenia konkretnych rozwiązań prawnych, które w przyszłości przełożą się na promocję pojazdów niskoemisyjnych. Organizatorem wystawy był Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego.

samochód elektryczny
fot. BiznesAlert
fot. BiznesAlert
fot. BiznesAlert

Ministerstwo Rozwoju 

Najnowsze artykuły