EnergetykaEnergia elektryczna

Emilewicz: Rząd analizuje perspektywy rozwoju branży e-busów w Polsce

KOMENTARZ 

Jadwiga Emilewicz 

Wiceminister Rozwoju 

Ministerstwo Rozwoju we współpracy z Ministerstwem Energii opracowało kompleksowy program wprowadzenia autobusów elektrycznych do polskich miast. W czerwcu wiceminister rozwoju Jadwiga Emilewicz przedstawiała program e-Bus, którego celem jest stworzenie polskiego autobusu elektrycznego. Jego kluczowe komponenty to bateria, falownik, układ napędowy oraz infrastruktura ładująca, które będą produkowane w kraju przy wsparciu rodzimego potencjału naukowo-badawczego. Tworzymy warunki i wysyłamy impuls do polskiej branży motoryzacyjnej, żeby zajęła mocną pozycję na nowo tworzącym się rynku.

Rozwój pojazdów o napędzie elektrycznym powinien stanowić olbrzymi impuls zarówno dla przemysłu motoryzacyjnego jak i wielu innych przemysłów pracujących na jego rzecz. To nowy, szeroki obszar działań innowacyjnych, a także możliwość rozwoju na terenie Polski najnowocześniejszych technik i technologii, które mogą znaleźć zastosowanie także w innych dziedzinach gospodarki.

Technologia pojazdów elektrycznych może w dużym stopniu przyczynić się do skutecznego sprostania licznym wyzwaniom, takim jak globalne ocieplenie, zależność od importu ropy naftowej i jej pochodnych, lokalne zanieczyszczenia powietrza oraz stabilizacja krajowych sieci elektroenergetycznych poprzez gromadzenie energii elektrycznej w akumulatorach samochodowych przy wykorzystaniu inteligentnych sieci (smart grid).

Realizacja projektu e-Bus jest wyzwaniem wymagającym nawiązania stałego dialogu między zainteresowanymi stronami i podmiotami, które niekoniecznie współpracowały ze sobą wcześniej: przemysłem motoryzacyjnym (producentami pojazdów i podwykonawcami), dostawcami energii elektrycznej, zarządcami sieci energetycznych, producentami części elektrycznych, instytucjami naukowymi i organami normalizacyjnymi, a także władzami centralnymi, lokalnymi i samorządowymi.

Konieczna jest współpraca pomiędzy biznesem a ośrodkami badawczymi. Konieczne jest podjęcie szeroko rozumianej kooperacji w zakresie prac badawczo-rozwojowych oraz produkcyjnych, np. w ramach klastrów produkcyjnych zapewniających wsparcie ośrodkom badawczym oraz producentom autobusów i komponentów.

Rozwój rynku autobusów elektrycznych jest ściśle powiązany z rozbudową infrastruktury ładowania. Konieczna jest współpraca dostawców pojazdów oraz infrastruktury do ładowania z samorządami w zakresie finansowania i budowy infrastruktury. Zależy nam, by autobusy miejskie z napędem elektrycznym montowane były w Polsce z wykorzystaniem produkowanych w kraju kluczowych komponentów (takich jak bateria, falownik, układ napędowy oraz infrastruktura ładowania) przy wsparciu rodzimego potencjału naukowo-badawczego.

Baterie i związane z nimi ogniwa będące źródłem energii w pojazdach są jednym z kluczowych elementów elektrycznych autobusów. W dużej mierze to one decydują o cenach pojazdów oraz ich zasięgu, mają bardzo wiele zastosowań, elektryczny transport publiczny to tylko jedno z nich. Uważamy, że z uwagi na swoje znaczenie odegrają one w przyszłości taką rolę jaką dzisiaj mają tradycyjne paliwa – czyli strategiczną dla gospodarki. Niezbędna jest zatem spokojna i głęboka analiza tego zagadnienia. Obecnie w Ministerstwach Rozwoju i Energii oraz Polskim Funduszu Rozwoju prowadzone są prace koncepcyjne dotyczące tego zagadnienia, w ty m.in. kwestii zasadności oraz możliwości ich produkcji w Polsce.


Powiązane artykuły

Prof. Jakub Kupecki, dyrektor Narodowego Centrum Badań Jądrowych (NCBJ). Fot. Ministerstwo przemysłu

Reaktor Maria ma nowego dyrektora. Zaczyna od września

Ministerstwo przemysłu poinformowało, że nowym dyrektorem Narodowego Centrum Badań Jądrowych (NCBJ), sprawującego pieczę nad Reaktorem Maria, będzie prof. Jakub Kupecki....

Orlen pomógł Czechom zerwać z rosyjską ropą

Koncern poinformował, że od marca 2025 roku wszystkie jego rafinerie korzystają z ropy naftowej spoza Rosji. Ostatnia dostawa została zrealizowana...

Austria wydała w 2024 roku 10 miliardów euro na paliwa kopalne

W zeszłym roku do Austrii importowano paliwa kopalne za kwotę 10 miliardów euro. Ropa i gaz pochodziły m.in. z Kazachstanu,...

Udostępnij:

Facebook X X X