icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Rozporządzenie AFIR wchodzi w życie w połowie kwietnia

Zgodnie z nowym rozporządzeniem, którego implementacja nie wymaga zmian w prawie krajowym celem jest przyspieszenie rozwoju elektromobilności w Europie poprzez budowę ponad 200 stref ładowania dla elektrycznych ciężarówek i zwiększenie mocy punktów ładowania o niemal połowę w ciągu 2 lat. Nowe przepisy wejdą w życie już 13 kwietnia 2024 roku. Mimo, że polska branża elektromobilności miała ostatnio trudności, AFIR może zmienić nastawienie polskich kierowców do samochodów elektrycznych.

AFIR zastępuje Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady z 2014 roku, która dotyczy rozwoju infrastruktury dla paliw alternatywnych, zakładając m.in. budowę stacji do szybkiego ładowania pojazdów i stacji tankowania wodoru wzdłuż głównych korytarzy transportowych Unii Europejskiej, czyli tzw. transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T.

Cele rozporządzenia AFIR obejmują rozwój infrastruktury ładowania dla pojazdów osobowych i ciężarowych w Unii Europejskiej. Wskazuje się na konieczność budowy hubów ładowania dla aut osobowych o określonej mocy i rozmieszczeniu wzdłuż głównych autostrad do 2025 roku oraz na rozbudowę infrastruktury dla pojazdów ciężarowych, w tym punktów ładowania o wysokiej mocy w miastach oraz na „bezpiecznych parkingach dla ciężarówek”. W perspektywie do 2030 roku planuje się osiągnięcie pełnego pokrycia sieci TEN-T punktami ładowania o określonych parametrach co do odległości i mocy. W Polsce, sieć TEN-T obejmuje ponad 7,5 tys. km dróg, z czego około połowa to sieć bazowa.

Zgodnie z planem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, do 2030 roku liczba stacji ładowania dla samochodów osobowych wzdłuż sieci TEN-T wzrośnie do 166. Jednakże, wyzwanie dla elektromobilności w Polsce polega na niewystarczającej liczbie punktów ładowania ogólnodostępnych, zaledwie 5,9 tys. na koniec zeszłego roku, z czego tylko 88 oferuje ultra szybkie ładowanie. Dodatkowo, liczba pojazdów elektrycznych na polskich drogach sięga blisko 58 341, co wciąż pozostaje wyzwaniem w porównaniu z innymi krajami Unii Europejskiej.

Gov.pl / Mateusz Gibala

TGE podsumowała marzec 2024 roku. Energia elektryczna na rynku terminowym znowu idzie w górę

Zgodnie z nowym rozporządzeniem, którego implementacja nie wymaga zmian w prawie krajowym celem jest przyspieszenie rozwoju elektromobilności w Europie poprzez budowę ponad 200 stref ładowania dla elektrycznych ciężarówek i zwiększenie mocy punktów ładowania o niemal połowę w ciągu 2 lat. Nowe przepisy wejdą w życie już 13 kwietnia 2024 roku. Mimo, że polska branża elektromobilności miała ostatnio trudności, AFIR może zmienić nastawienie polskich kierowców do samochodów elektrycznych.

AFIR zastępuje Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady z 2014 roku, która dotyczy rozwoju infrastruktury dla paliw alternatywnych, zakładając m.in. budowę stacji do szybkiego ładowania pojazdów i stacji tankowania wodoru wzdłuż głównych korytarzy transportowych Unii Europejskiej, czyli tzw. transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T.

Cele rozporządzenia AFIR obejmują rozwój infrastruktury ładowania dla pojazdów osobowych i ciężarowych w Unii Europejskiej. Wskazuje się na konieczność budowy hubów ładowania dla aut osobowych o określonej mocy i rozmieszczeniu wzdłuż głównych autostrad do 2025 roku oraz na rozbudowę infrastruktury dla pojazdów ciężarowych, w tym punktów ładowania o wysokiej mocy w miastach oraz na „bezpiecznych parkingach dla ciężarówek”. W perspektywie do 2030 roku planuje się osiągnięcie pełnego pokrycia sieci TEN-T punktami ładowania o określonych parametrach co do odległości i mocy. W Polsce, sieć TEN-T obejmuje ponad 7,5 tys. km dróg, z czego około połowa to sieć bazowa.

Zgodnie z planem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, do 2030 roku liczba stacji ładowania dla samochodów osobowych wzdłuż sieci TEN-T wzrośnie do 166. Jednakże, wyzwanie dla elektromobilności w Polsce polega na niewystarczającej liczbie punktów ładowania ogólnodostępnych, zaledwie 5,9 tys. na koniec zeszłego roku, z czego tylko 88 oferuje ultra szybkie ładowanie. Dodatkowo, liczba pojazdów elektrycznych na polskich drogach sięga blisko 58 341, co wciąż pozostaje wyzwaniem w porównaniu z innymi krajami Unii Europejskiej.

Gov.pl / Mateusz Gibala

TGE podsumowała marzec 2024 roku. Energia elektryczna na rynku terminowym znowu idzie w górę

Najnowsze artykuły