EnergetykaMotoryzacjaOpinieŚrodowisko

Iwaniuk: Recykling akumulatorów litowo-jonowych to kluczowy element elektromobilności

Baterie. Fot. Freepik

Baterie. Fot. Freepik

Obecnie w Europie recykling akumulatorów jest wyzwaniem. Z powodu braku specjalistycznej wiedzy i technologii zużyte urządzenia są zwykle wysyłane do Azji Południowo-Wschodniej, gdzie są dalej przetwarzane. Obecne ograniczenia obejmują między innymi brak znormalizowanych konstrukcji baterii, co komplikuje sortowanie i przetwarzanie zużytych akumulatorów. Ponadto same metody recyklingu mogą być energochłonne, co dodatkowo zwiększa ślad węglowy w cyklu życia produktu – pisze – Zofia Iwaniuk ze Studenckiego Koła Naukowego Energetyki SGH dla BiznesAlert.pl.

  • Akumulatory litowo-jonowe są istotną częścią nie tylko branży elektromobilności, ale także wielu naszych codziennych urządzeń elektronicznych – telefonów komórkowych czy laptopów.
  • Metale rzadkie stanowią poważne obciążenie dla środowiska podczas wydobycia. Wydobycie i przetwarzanie tych pierwiastków często powoduje niszczenie siedlisk, erozję gleby i zanieczyszczenie wody.
  • Pomimo tych wyzwań ciągły postęp w tej dziedzinie sugeruje, że w najbliższej przyszłości pojawiają się bardziej wydajne technologie recyklingu.

Znaczenie zrównoważonych technologii staje się coraz bardziej oczywiste w miarę zmagania się z pilną potrzebą łagodzenia zmian klimatycznych. Jednym ze szczególnych obszarów zainteresowania tego globalnego ruchu jest recykling akumulatorów litowo-jonowych – kluczowego elementu rozwijającego się przemysłu pojazdów elektrycznych. Branża elektromobilności jest znaczącym graczem w globalnym dążeniu do zrównoważonego rozwoju. Aktualnie po polskich drogach jeździ prawie 100 tysięcy samochodów osobowych z napędem elektrycznym – 51 tysięcy w pełni elektrycznych i 47 tysięcy hybryd typu plug-in. Stopniowo zwiększa się też flota elektrycznych autobusów, samochodów dostawczych i ciężarowych oraz motorowerów i motocykli.

Siła stojąca za e-mobilnością

Akumulatory litowo-jonowe są istotną częścią nie tylko branży elektromobilności, ale także wielu naszych codziennych urządzeń elektronicznych – telefonów komórkowych czy laptopów. Zbudowane są z dwóch elektrod – jednej wykonanej z węgla i drugiej z tlenków metali, elektrolitu zawierającego sole litowe rozpuszczone w mieszaninie organicznych rozpuszczalników oraz przewodnika i przegrody umożliwiającej przepływ jonów litu. Baterie Li-on charakteryzujące się wysoką gęstością energii i długą żywotnością odmieniły to jak korzystamy dzisiaj z urządzeń elektronicznych. Ich żywotność jest jednak ograniczona, a nieodpowiednia utylizacja tych baterii może prowadzić do szeregu problemów środowiskowych. Według danych opublikowanych przez szwedzki Instytut Środowiska produkując 1 kWh pojemności akumulatora emitujemy do atmosfery 150-200kg CO 2. Statystyka ta podkreśla znaczącą rolę ich poprawnego recyklingu.

Pierwiastki, które mają znaczenie

Akumulator litowo-jonowym jest złożoną kombinacją pierwiastków takich jak miedź, aluminium oraz metali ziem rzadkich jak kobalt, lit i nikiel. Metale rzadkie stanowią poważne obciążenie dla środowiska podczas wydobycia. Wydobycie i przetwarzanie tych pierwiastków często powoduje niszczenie siedlisk, erozję gleby i zanieczyszczenie wody. Sektor wydobyć jest również niezwykle skomplikowany ekonomicznie i społecznie. Dzięki recyklingowi możemy odzyskać i ponownie wykorzystać cenne materiały, zmniejszając zapotrzebowanie na surowce pierwotne i związany z tym wpływ ich wydobycia i przetwarzania na środowisko, zamykając w ten sposób obieg gospodarki.

Szczegółowe spojrzenie na proces recyklingu

Obecnie w Europie recykling akumulatorów jest wyzwaniem. Z powodu braku specjalistycznej wiedzy i technologii zużyte urządzenia są zwykle wysyłane do Azji Południowo-Wschodniej, gdzie są dalej przetwarzane. Obecne ograniczenia obejmują między innymi brak znormalizowanych konstrukcji baterii, co komplikuje sortowanie i przetwarzanie zużytych akumulatorów. Ponadto same metody recyklingu mogą być energochłonne, co dodatkowo zwiększa ślad węglowy w cyklu życia produktu. Recykling akumulatorów litowo – jonowych to złożony proces składający się z kilku etapów – sortowanie baterii na podstawie
ich składu chemicznego, następnie obróbka mechaniczna, w której akumulatory są demontowane lub rozdrabniane w celu oddzielenia materiałów. W procesie recyklingu w przemyśle metalurgicznym stosuje się między innymi metody pirometalurgiczne (termiczne) i hydrometalurgiczne, polegające na wypłukiwaniu szkodliwych substancji za pomocą odpowiednich roztworów kwasowych lub zasadowych. Metody te pomagają w odzyskiwaniu cennych materiałów, takich jak lit, kobalt i nikiel ze zużytych baterii.

Zapowiedź przyszłości

Pomimo tych wyzwań ciągły postęp w tej dziedzinie sugeruje, że w najbliższej przyszłości pojawiają się bardziej wydajne technologie recyklingu. Dzięki ciągłym badaniom, a także wspierającym ramom politycznym, recykling baterii może znacznie wspomóc zrównoważony rozwój branży elektromobilności. Przykładem zmian w kierunku powstawania gospodarki
obiegu zamkniętego dla sektora baterii jest rozporządzenie Parlamentu i Rady Europejskiej z 12 lipca 2023 roku. Wprowadza ono wymogi obliczania śladu węglowego baterii oraz określa cele w zakresie zbierania zużytych baterii, wydajności recyklingu i minimalne poziomy zawartości materiałów z recyklingu w bateriach przemysłowych oraz akumulatorach pojazdów i maszyn. Natomiast w Zawierciu już niedługo działalność rozpocznie największy zakład recyklingu baterii litowo-jonowych w Europie.

Recykling akumulatorów litowo-jonowych jest kluczowym elementem układanki zrównoważonego rozwoju. Wraz z rosnącym znaczeniem elektromobilności, istnieje pilna potrzeba opracowania bardziej wydajnych i skutecznych technologii recyklingu, a także polityk zachęcających do ich przyjmowania. Pomoże to nie tylko złagodzić wpływ postępu technologicznego na środowisko, ale także zapewni długoterminową rentowność i odporność zrównoważonej transformacji.

Wrona: Spójna całość. Polska i inni gracze w obecnej rozgrywce międzynarodowej

SKNE. Partner BiznesAlert.pl
SKNE. Partner BiznesAlert.pl

Powiązane artykuły

Prof. Jakub Kupecki, dyrektor Narodowego Centrum Badań Jądrowych (NCBJ). Fot. Ministerstwo przemysłu

Reaktor Maria ma nowego dyrektora. Zaczyna od września

Ministerstwo przemysłu poinformowało, że nowym dyrektorem Narodowego Centrum Badań Jądrowych (NCBJ), sprawującego pieczę nad Reaktorem Maria, będzie prof. Jakub Kupecki....

Orlen pomógł Czechom zerwać z rosyjską ropą

Koncern poinformował, że od marca 2025 roku wszystkie jego rafinerie korzystają z ropy naftowej spoza Rosji. Ostatnia dostawa została zrealizowana...

Austria wydała w 2024 roku 10 miliardów euro na paliwa kopalne

W zeszłym roku do Austrii importowano paliwa kopalne za kwotę 10 miliardów euro. Ropa i gaz pochodziły m.in. z Kazachstanu,...

Udostępnij:

Facebook X X X