Niemiecki producent samochodów, BMW, ogłosił dzisiaj, że odwołał zamówienie na ogniwa baterii do pojazdów elektrycznych od firmy Northvolt o wartości 2 miliardów euro (2,15 miliarda dolarów).
Niemieckie media, takie jak Handelsblatt i Manager Magazin, poinformowały, że szwedzki producent akumulatorów litowo-jonowych nie był w stanie dostarczyć zamówienia na czas zgodnie z długoterminowym kontraktem zawartym z BMW w 2020 roku.
Rzecznik BMW powiedział dzisiaj: „Northvolt i BMW Group wspólnie zdecydowały się skoncentrować działania Northvolt na celu opracowania kolejnej generacji ogniw baterii. BMW Group nadal ma silne zainteresowanie ustanowieniem w Europie producenta wydajnych i zrównoważonych ogniw baterii”. Koreańska firma Samsung SDI zastąpi Northvolt w dostawach dla BMW.
Manager Magazin poinformował, że Northvolt ma problemy z uruchomieniem produkcji na skalę przemysłową – jest dwa lata opóźniony i produkuje zbyt dużo odpadów. BMW zamówiło ogniwa Northvolt dla swojej piątej generacji baterii. Miały być one produkowane w Szwecji od tego roku, wykorzystując w 100% odnawialną energię z wiatru i hydroenergetyki. Jednak Northvolt nadal będzie dostarczać ogniwa nowej generacji, które BMW potrzebuje do swoich pojazdów Vision Neue Klasse.
W styczniu Northvolt ogłosił, że zebrał 5 miliardów dolarów na rozbudowę zakładu Northvolt Ett w północnej Szwecji oraz na recykling baterii – największy zielony kredyt w Europie do tej pory. W marcu firma rozpoczęła budowę fabryki gigafactory w Heide, Niemcy. Wczoraj Northvolt ogłosił, że przegląda plany budowy nowej fabryki w Borlänge w Szwecji, ale jeszcze nie podjęto decyzji, po tym jak szwedzka gazeta Dagens Industri poinformowała o anulowaniu umiejscowienia fabryki, powołując się na urzędnika gminnego.
Reuters / Mateusz Gibała
Szwedzki gigant rozpoczął budowę gigafabryki w Niemczech