Linie lotnicze apelują o wsparcie dekarbonizacji przemysłu

25 lipca 2024, 10:30 Alert

Linie lotnicze apelują do rządów o wsparcie dla przemysłu zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF), który zmaga się z problemami mimo rosnącej produkcji.

Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) przewiduje, że SAF będzie stanowiło tylko 0,5 procent zużycia paliwa lotniczego w 2024 roku, co wymaga znacznej interwencji rządowej w celu zwiększenia produkcji i obniżenia kosztów. Obecnie SAF jest znacznie droższe od konwencjonalnego paliwa lotniczego, co wywiera dodatkową presję finansową na linie lotnicze.

IATA podkreśla, że skuteczna polityka i bodźce są kluczowe dla zwiększenia produkcji SAF i osiągnięcia celów dekarbonizacji przemysłu lotniczego. W 2023 roku przemysł lotniczy zużyje od 450,000 do 500,000 ton SAF, co jest dwukrotnością ilości z 2022 roku, ale to nadal niewiele w porównaniu do zapotrzebowania na paliwo lotnicze. W 2024 roku produkcja SAF ma wzrosnąć trzykrotnie do 1,5 miliona ton, co nadal stanowi zaledwie 0,53 procent potrzeb paliwowych lotnictwa.

IATA wzywa rządy do priorytetowego traktowania polityk, które będą wspierać skalowanie produkcji SAF i dywersyfikację surowców. Ważne jest, aby zwiększyć inwestycje w technologie produkcji SAF, które są już certyfikowane, takie jak produkcja alkoholu do paliwa lotniczego czy technologia Fischer-Tropsch. Ponadto, niezbędne są inwestycje w nowe ścieżki produkcji SAF, które są obecnie w fazie rozwoju.

Rządy powinny również stworzyć ramy polityczne, które zachęcą producentów paliw odnawialnych do przeznaczenia 25-30 procent swojej produkcji na SAF, aby sprostać ambitnym celom dekarbonizacji lotnictwa do 2050 roku. Wspieranie produkcji SAF jest kluczowe dla zmniejszenia emisji CO2 i osiągnięcia bardziej zrównoważonej przyszłości dla przemysłu lotniczego.

W badaniu przeprowadzonym przez IATA, 86 procent podróżnych zgodziło się, że rządy powinny zapewnić zachęty do produkcji SAF, a taka sama liczba uważa, że dostarczanie SAF do linii lotniczych powinno być priorytetem dla firm naftowych. To pokazuje, że istnieje szerokie poparcie publiczne dla działań na rzecz zrównoważonego rozwoju lotnictwa.

Reuters / Mateusz Gibała

Wiśniewska: CPK na liście strategicznych projektów Unii to dobre wieści