icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Malta chce zdekarbonizować lotnisko do połowy tego wieku

Międzynarodowy Port Lotniczy na Malcie ogłosił niedawno ambitny projekt “Net Zero Carbon Plan”, który ma na celu całkowitą dekarbonizację lotniska do połowy tego wieku. Strategia ta zakłada osiągnięcie neutralności węglowej już w przyszłym roku oraz dążenie do zerowej emisji CO2 netto do 2050 roku. To znaczący krok w kierunku zrównoważonego rozwoju, biorąc pod uwagę, że lotniska są dużymi emitentami gazów cieplarnianych, zarówno z powodu emisji pochodzących z samolotów, jak i działalności samych portów lotniczych.

Cała branża lotnicza odpowiada za 2-2,5 procent globalnych emisji dwutlenku węgla do atmosfery, co sprawia, że lotniska na całym świecie poszukują sposobów na redukcję swojego wpływu na środowisko. Wielu z nich, w tym Malta International Airport (MLA), dołączyło do Airport Carbon Accreditation (ACA), globalnego programu zarządzania emisjami dwutlenku węgla dla portów lotniczych. Program ten niezależnie ocenia i uznaje wysiłki poszczególnych lotnisk w zakresie zarządzania i redukcji emisji CO2, co stanowi ważny krok w kierunku bardziej zrównoważonego lotnictwa.

W ramach projektu MLA wyznaczyło sobie dwa kluczowe cele. Pierwszym z nich jest osiągnięcie neutralności węglowej do końca 2025 roku. Oznacza to, że lotnisko będzie emitowało tyle dwutlenku węgla, ile będzie usuwało z atmosfery. Drugi cel, bardziej ambitny, to osiągnięcie zerowej emisji CO2 netto do połowy tego wieku, co oznacza, że MLA nie będzie w ogóle przyczyniało się do zwiększania ilości dwutlenku węgla w atmosferze. Aby osiągnąć te cele, lotnisko przeprowadziło szczegółową analizę swoich emisji i zidentyfikowało główne źródła dwutlenku węgla. Okazało się, że aż 84 procent emisji pochodzi z oświetlenia portu. Kolejne 10% to emisje z systemów chłodzących, 5 procent z pojazdów i 1 procent z agregatów prądu. Na podstawie tych danych MLA rozpoczęło dwutorową transformację, która obejmuje modernizację systemów ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji, w tym zamianę systemu wodnego na elektryczną pompę ciepła. Ponadto, lotnisko kładzie nacisk na zwiększenie efektywności energetycznej budynków, odzyskiwanie energii cieplnej oraz wymianę floty pojazdów na bardziej ekologiczne.

Największe zmiany dotyczą jednak źródła energii elektrycznej. Maltańskie lotnisko planuje czerpać energię wyłącznie ze słońca, inwestując w farmy fotowoltaiczne zarówno na swoim terenie, jak i poza nim. Już w zeszłym roku dzięki tym farmom wyprodukowano energię elektryczną o wartości przekraczającej 3 GWh. Do 2040 roku MLA planuje potroić moc elektryczną pozyskiwaną ze słońca do poziomu ponad 9 GWh, co stanowi kluczowy element strategii dekarbonizacji.

Lotnisko obsługuje rocznie ponad 13 tysięcy odlotów i przyjmuje miliony pasażerów. W pierwszej połowie bieżącego roku obsłużyło ponad 4 miliony pasażerów, z największym ruchem pochodzącym z Włoch. Wśród top 5 najczęściej obsługiwanych połączeń znajdują się również loty z polskimi lotniskami, co świadczy o dużym znaczeniu tego portu w regionie.

Warto zaznaczyć, że MLA jest pionierem w zakresie zrównoważonego rozwoju na Malcie. W 2015 roku opublikowało swój pierwszy raport zrównoważonego rozwoju zgodny z wytycznymi Global Reporting Initiative, stając się pierwszą maltańską firmą, która przyjęła te międzynarodowe standardy. Działania te podkreślają zaangażowanie lotniska w odpowiedzialny biznes i zrównoważony rozwój, co stanowi inspirację dla innych firm i instytucji w regionie oraz na całym świecie.

MTA Warsaw / Mateusz Gibała

Malta rozpoczęła badania na morzu. Chcą rozwijać morskie farmy wiatrowe

Międzynarodowy Port Lotniczy na Malcie ogłosił niedawno ambitny projekt “Net Zero Carbon Plan”, który ma na celu całkowitą dekarbonizację lotniska do połowy tego wieku. Strategia ta zakłada osiągnięcie neutralności węglowej już w przyszłym roku oraz dążenie do zerowej emisji CO2 netto do 2050 roku. To znaczący krok w kierunku zrównoważonego rozwoju, biorąc pod uwagę, że lotniska są dużymi emitentami gazów cieplarnianych, zarówno z powodu emisji pochodzących z samolotów, jak i działalności samych portów lotniczych.

Cała branża lotnicza odpowiada za 2-2,5 procent globalnych emisji dwutlenku węgla do atmosfery, co sprawia, że lotniska na całym świecie poszukują sposobów na redukcję swojego wpływu na środowisko. Wielu z nich, w tym Malta International Airport (MLA), dołączyło do Airport Carbon Accreditation (ACA), globalnego programu zarządzania emisjami dwutlenku węgla dla portów lotniczych. Program ten niezależnie ocenia i uznaje wysiłki poszczególnych lotnisk w zakresie zarządzania i redukcji emisji CO2, co stanowi ważny krok w kierunku bardziej zrównoważonego lotnictwa.

W ramach projektu MLA wyznaczyło sobie dwa kluczowe cele. Pierwszym z nich jest osiągnięcie neutralności węglowej do końca 2025 roku. Oznacza to, że lotnisko będzie emitowało tyle dwutlenku węgla, ile będzie usuwało z atmosfery. Drugi cel, bardziej ambitny, to osiągnięcie zerowej emisji CO2 netto do połowy tego wieku, co oznacza, że MLA nie będzie w ogóle przyczyniało się do zwiększania ilości dwutlenku węgla w atmosferze. Aby osiągnąć te cele, lotnisko przeprowadziło szczegółową analizę swoich emisji i zidentyfikowało główne źródła dwutlenku węgla. Okazało się, że aż 84 procent emisji pochodzi z oświetlenia portu. Kolejne 10% to emisje z systemów chłodzących, 5 procent z pojazdów i 1 procent z agregatów prądu. Na podstawie tych danych MLA rozpoczęło dwutorową transformację, która obejmuje modernizację systemów ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji, w tym zamianę systemu wodnego na elektryczną pompę ciepła. Ponadto, lotnisko kładzie nacisk na zwiększenie efektywności energetycznej budynków, odzyskiwanie energii cieplnej oraz wymianę floty pojazdów na bardziej ekologiczne.

Największe zmiany dotyczą jednak źródła energii elektrycznej. Maltańskie lotnisko planuje czerpać energię wyłącznie ze słońca, inwestując w farmy fotowoltaiczne zarówno na swoim terenie, jak i poza nim. Już w zeszłym roku dzięki tym farmom wyprodukowano energię elektryczną o wartości przekraczającej 3 GWh. Do 2040 roku MLA planuje potroić moc elektryczną pozyskiwaną ze słońca do poziomu ponad 9 GWh, co stanowi kluczowy element strategii dekarbonizacji.

Lotnisko obsługuje rocznie ponad 13 tysięcy odlotów i przyjmuje miliony pasażerów. W pierwszej połowie bieżącego roku obsłużyło ponad 4 miliony pasażerów, z największym ruchem pochodzącym z Włoch. Wśród top 5 najczęściej obsługiwanych połączeń znajdują się również loty z polskimi lotniskami, co świadczy o dużym znaczeniu tego portu w regionie.

Warto zaznaczyć, że MLA jest pionierem w zakresie zrównoważonego rozwoju na Malcie. W 2015 roku opublikowało swój pierwszy raport zrównoważonego rozwoju zgodny z wytycznymi Global Reporting Initiative, stając się pierwszą maltańską firmą, która przyjęła te międzynarodowe standardy. Działania te podkreślają zaangażowanie lotniska w odpowiedzialny biznes i zrównoważony rozwój, co stanowi inspirację dla innych firm i instytucji w regionie oraz na całym świecie.

MTA Warsaw / Mateusz Gibała

Malta rozpoczęła badania na morzu. Chcą rozwijać morskie farmy wiatrowe

Najnowsze artykuły