Międzynarodowy Port Lotniczy na Malcie ogłosił niedawno ambitny projekt “Net Zero Carbon Plan”, który ma na celu całkowitą dekarbonizację lotniska do połowy tego wieku. Strategia ta zakłada osiągnięcie neutralności węglowej już w przyszłym roku oraz dążenie do zerowej emisji CO2 netto do 2050 roku. To znaczący krok w kierunku zrównoważonego rozwoju, biorąc pod uwagę, że lotniska są dużymi emitentami gazów cieplarnianych, zarówno z powodu emisji pochodzących z samolotów, jak i działalności samych portów lotniczych.
Cała branża lotnicza odpowiada za 2-2,5 procent globalnych emisji dwutlenku węgla do atmosfery, co sprawia, że lotniska na całym świecie poszukują sposobów na redukcję swojego wpływu na środowisko. Wielu z nich, w tym Malta International Airport (MLA), dołączyło do Airport Carbon Accreditation (ACA), globalnego programu zarządzania emisjami dwutlenku węgla dla portów lotniczych. Program ten niezależnie ocenia i uznaje wysiłki poszczególnych lotnisk w zakresie zarządzania i redukcji emisji CO2, co stanowi ważny krok w kierunku bardziej zrównoważonego lotnictwa.
W ramach projektu MLA wyznaczyło sobie dwa kluczowe cele. Pierwszym z nich jest osiągnięcie neutralności węglowej do końca 2025 roku. Oznacza to, że lotnisko będzie emitowało tyle dwutlenku węgla, ile będzie usuwało z atmosfery. Drugi cel, bardziej ambitny, to osiągnięcie zerowej emisji CO2 netto do połowy tego wieku, co oznacza, że MLA nie będzie w ogóle przyczyniało się do zwiększania ilości dwutlenku węgla w atmosferze. Aby osiągnąć te cele, lotnisko przeprowadziło szczegółową analizę swoich emisji i zidentyfikowało główne źródła dwutlenku węgla. Okazało się, że aż 84 procent emisji pochodzi z oświetlenia portu. Kolejne 10% to emisje z systemów chłodzących, 5 procent z pojazdów i 1 procent z agregatów prądu. Na podstawie tych danych MLA rozpoczęło dwutorową transformację, która obejmuje modernizację systemów ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji, w tym zamianę systemu wodnego na elektryczną pompę ciepła. Ponadto, lotnisko kładzie nacisk na zwiększenie efektywności energetycznej budynków, odzyskiwanie energii cieplnej oraz wymianę floty pojazdów na bardziej ekologiczne.
Największe zmiany dotyczą jednak źródła energii elektrycznej. Maltańskie lotnisko planuje czerpać energię wyłącznie ze słońca, inwestując w farmy fotowoltaiczne zarówno na swoim terenie, jak i poza nim. Już w zeszłym roku dzięki tym farmom wyprodukowano energię elektryczną o wartości przekraczającej 3 GWh. Do 2040 roku MLA planuje potroić moc elektryczną pozyskiwaną ze słońca do poziomu ponad 9 GWh, co stanowi kluczowy element strategii dekarbonizacji.
Lotnisko obsługuje rocznie ponad 13 tysięcy odlotów i przyjmuje miliony pasażerów. W pierwszej połowie bieżącego roku obsłużyło ponad 4 miliony pasażerów, z największym ruchem pochodzącym z Włoch. Wśród top 5 najczęściej obsługiwanych połączeń znajdują się również loty z polskimi lotniskami, co świadczy o dużym znaczeniu tego portu w regionie.
Warto zaznaczyć, że MLA jest pionierem w zakresie zrównoważonego rozwoju na Malcie. W 2015 roku opublikowało swój pierwszy raport zrównoważonego rozwoju zgodny z wytycznymi Global Reporting Initiative, stając się pierwszą maltańską firmą, która przyjęła te międzynarodowe standardy. Działania te podkreślają zaangażowanie lotniska w odpowiedzialny biznes i zrównoważony rozwój, co stanowi inspirację dla innych firm i instytucji w regionie oraz na całym świecie.
Międzynarodowy Port Lotniczy na Malcie ogłosił niedawno ambitny projekt “Net Zero Carbon Plan”, który ma na celu całkowitą dekarbonizację lotniska do połowy tego wieku. Strategia ta zakłada osiągnięcie neutralności węglowej już w przyszłym roku oraz dążenie do zerowej emisji CO2 netto do 2050 roku. To znaczący krok w kierunku zrównoważonego rozwoju, biorąc pod uwagę, że lotniska są dużymi emitentami gazów cieplarnianych, zarówno z powodu emisji pochodzących z samolotów, jak i działalności samych portów lotniczych.
Cała branża lotnicza odpowiada za 2-2,5 procent globalnych emisji dwutlenku węgla do atmosfery, co sprawia, że lotniska na całym świecie poszukują sposobów na redukcję swojego wpływu na środowisko. Wielu z nich, w tym Malta International Airport (MLA), dołączyło do Airport Carbon Accreditation (ACA), globalnego programu zarządzania emisjami dwutlenku węgla dla portów lotniczych. Program ten niezależnie ocenia i uznaje wysiłki poszczególnych lotnisk w zakresie zarządzania i redukcji emisji CO2, co stanowi ważny krok w kierunku bardziej zrównoważonego lotnictwa.
W ramach projektu MLA wyznaczyło sobie dwa kluczowe cele. Pierwszym z nich jest osiągnięcie neutralności węglowej do końca 2025 roku. Oznacza to, że lotnisko będzie emitowało tyle dwutlenku węgla, ile będzie usuwało z atmosfery. Drugi cel, bardziej ambitny, to osiągnięcie zerowej emisji CO2 netto do połowy tego wieku, co oznacza, że MLA nie będzie w ogóle przyczyniało się do zwiększania ilości dwutlenku węgla w atmosferze. Aby osiągnąć te cele, lotnisko przeprowadziło szczegółową analizę swoich emisji i zidentyfikowało główne źródła dwutlenku węgla. Okazało się, że aż 84 procent emisji pochodzi z oświetlenia portu. Kolejne 10% to emisje z systemów chłodzących, 5 procent z pojazdów i 1 procent z agregatów prądu. Na podstawie tych danych MLA rozpoczęło dwutorową transformację, która obejmuje modernizację systemów ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji, w tym zamianę systemu wodnego na elektryczną pompę ciepła. Ponadto, lotnisko kładzie nacisk na zwiększenie efektywności energetycznej budynków, odzyskiwanie energii cieplnej oraz wymianę floty pojazdów na bardziej ekologiczne.
Największe zmiany dotyczą jednak źródła energii elektrycznej. Maltańskie lotnisko planuje czerpać energię wyłącznie ze słońca, inwestując w farmy fotowoltaiczne zarówno na swoim terenie, jak i poza nim. Już w zeszłym roku dzięki tym farmom wyprodukowano energię elektryczną o wartości przekraczającej 3 GWh. Do 2040 roku MLA planuje potroić moc elektryczną pozyskiwaną ze słońca do poziomu ponad 9 GWh, co stanowi kluczowy element strategii dekarbonizacji.
Lotnisko obsługuje rocznie ponad 13 tysięcy odlotów i przyjmuje miliony pasażerów. W pierwszej połowie bieżącego roku obsłużyło ponad 4 miliony pasażerów, z największym ruchem pochodzącym z Włoch. Wśród top 5 najczęściej obsługiwanych połączeń znajdują się również loty z polskimi lotniskami, co świadczy o dużym znaczeniu tego portu w regionie.
Warto zaznaczyć, że MLA jest pionierem w zakresie zrównoważonego rozwoju na Malcie. W 2015 roku opublikowało swój pierwszy raport zrównoważonego rozwoju zgodny z wytycznymi Global Reporting Initiative, stając się pierwszą maltańską firmą, która przyjęła te międzynarodowe standardy. Działania te podkreślają zaangażowanie lotniska w odpowiedzialny biznes i zrównoważony rozwój, co stanowi inspirację dla innych firm i instytucji w regionie oraz na całym świecie.
Aby zapewnić jak najlepsze wrażenia, korzystamy z technologii, takich jak pliki cookie, do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Zgoda na te technologie pozwoli nam przetwarzać dane, takie jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak wyrażenia zgody lub wycofanie zgody może niekorzystnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.