ACEA: Unijny rynek samochodów elektrycznych jest rozdrobniony

31 października 2017, 10:30 Alert

Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) opublikowało wynika analiz pokazujące korelację pomiędzy rynkiem pojazdów elektrycznych, a produktem krajowym brutto. Wynika z niego miedzy innymi, że udział tego typu pojazdów przekracza 1 proc. tylko w krajach Europy Zachodniej gdzie PKB na mieszkańca jest wyższe niż 30 tys. EUR.

samochód elektryczny elektromobilność
fot. BiznesAlert.pl
Jak wskazują dane ACEA w połowie wszystkich państw członkowskich UE dział w rynku pojazdów z napędem elektrycznym nie przekracza 0,5 proc. W krajach o PKB poniżej 17 tys. EUR na mieszkańca udział tego typu pojazdów jest bliski zeru. Jedynie w krajach gdzie PKB na mieszkańca przekracza 30 tys. euro udział aut elektrycznych w rynku samochodowym przekracza 1 proc.
W kraju o największym nasyceniu runku pojazdami z napędem elektrycznym – Norwegii, gdzie tego typy samochody mają 29 – procentowy udział w rynku, PKB na mieszkańca wynosi 64 tys. EUR.

Po drugiej stronie tej statystyki są takie kraje jak Bułgaria, z 21 sprzedanymi samochodami elektrycznymi w ubiegłym przy PKB na mieszkańca na poziomie 6,6 tys. EUR oraz Grecja (32 samochody elektryczne sprzedane w 2016 i PKP na mieszkańca 16,3 tys. EUR).

Polska z dochodem narodowym na mieszkańca w wysokości 11 tys. EUR plasuje, w grupie państw o najniższym nasyceniu pojazdami elektrycznymi, na poziomie 0,1 proc.

ACEA zwraca przy tym uwagę, że na poziom udziały pojazdów elektrycznych w rynku samochodowym mają duży wpływ zachęty dla klientów, zwłaszcza te o wymiernym charakterze finansowy.

jak podkreśla Erik Jonnaert z ACEA nawet duże zaangażowanie ze strony producentów samochodów elektrycznych zmierzające do poszerzenia ich oferty nie przyniesie dużego wzrostu na rynku

– Sam produkt końcowy – niezależnie od tego, jak dobry jest – nie wystarczy do stworzenia popytu – powiedział Erik Jonnaert.

W jego ocenie o prócz odpowiedniej oferty i zharmonizowanych oraz spójnych zachęt konsumenckich mających na celu pobudzenie sprzedaży, konieczne są też inwestycje w infrastrukturę ładowania takich pojazdów.