AlertInfrastrukturaKolejeOnetŚrodowiskoWykop

Pociągi na baterie mogą być remedium przyspieszenie rozwoju kolei w Europie

Luxtorpeda 2.0

Tak ma wyglądać pociąg (fot. ARP)

Podczas gdy branża lotnicza dąży do zbudowania pierwszych samolotów zasilanych bateriami, sektor kolejowy po cichu pracuje nad szybszą alternatywą. Obecnie na europejskie tory wjeżdżają pierwsze pociągi zasilane bateriami.

Warto zwrócić uwagę, że europejska sieć kolejowa stale się rozwija, ale duża część (40 procent) linii na kontynencie nie została jeszcze zelektryfikowana, a ponad połowa pociągów jest napędzana wyłącznie olejem napędowym. W kontekście kryzysu energetycznego, Europę w najbliższych latach czeka gwałtowny rozwój transportu zbiorowego, jednak będą potrzebne nowatorskie rozwiązania.

Pociągi na baterię już zaczęły kursować w krajach europejskich. Obecnie  flota pociągów na baterię z firmy Hitach kursuje we Włoszech. Jest to pierwsza faza projektu o wartości 1,23 miliarda euro, który doda 135 pociągów zasilanych bateriami do sieci krajowego operatora Trenitalia, kursującego w Kalabrii, Friuli-Wenecji Julijskiej, Lacjum, Toskanii oraz na Sycylii i Sardynii.

Interesujące jest, że flota pociągów na baterie z firmy Hitachi została wykonana w 93 procent z materiałów nadających się do recyklingu, jednocześnie zmniejszając emisję dwutlenku węgla i zużycie paliwa o 50 procent w porównaniu z pociągami z silnikami wysokoprężnymi. Ponadto, pociągi jeżdżąc przez obszary miejskie nie emitują zanieczyszczeń i zmniejszają poziom hałasu, zatem korzyść dla mieszkańców i środowiska jest wyraźna.

Pociągi co prawda mają krótki zasięg, do 15 kilometrów na samym akumulatorze, ale mogą ładować się podczas jazdy za pomocą pantografu (urządzenie na szczycie pociągu, które łączy go z linią energetyczną) lub przez hamowanie, co oznacza, że może ładować się wielokrotnie podczas podróży. Maksymalna prędkość to 160 km/h.

Niektóre linie kolejowe w wielu krajach stoją w obliczu żmudnej walki o elektryfikację ze względu na swoje położenie geograficzne, jednak ten proces jest bardzo długotrwały i kosztowny. Jednak postęp technologiczny w dziedzinie pociągów na baterie może okazać się remedium na przyspieszenie rozwoju kolei w Europie.

BBC / Jacek Perzyński

Chiny osiągają postępy w branży kolei wodorowej, ale muszą gonić Niemców


Powiązane artykuły

Farmy wiatrowe. Fot.; Energa

Techniczne wyzwania utylizacji farm wiatrowych

Dynamiczny rozwój energetyki wiatrowej na świecie generuje coraz większy problem utylizacji zużytych komponentów turbin, szczególnie łopat wykonanych z trudnych do...
Gazprom. Źródło: Flickr

Gazprom pod wpływem sankcji kłania się Serbii, która otwiera przed nim UE

Rosyjski koncern zawarł nowy kontrakt z Serbią, umowa dotyczy dostaw gazu. Obejmuje ona dostarczenie ponad sześciu milionów metrów sześciennych gazu...
czołg K2, zdjęcie: www.gov.pl

K2PL czeka na decyzję. Duży kontrakt zbrojeniowy się opóźnia

Polska planowała podpisać w kwietniu 2025 roku drugą umowę wykonawczą na zakup 180 czołgów K2 w wersji K2PL wraz ze...

Udostępnij:

Facebook X X X